View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 02:54

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Nya rör och ström 
Author Message

Har mätt ström och anodspänning på min Blues Deville med min nya Weber Bias Rite. Förstärkaren hade väl använda Sovtek orginalrör och strömmen ökade under upvärmningsfasen för att sedan stabiliseras på 18mA ungefär. Jag provade även att mäta på ett par nya Philips-rör och där var strömmen initialt cirka 50 mA men sjunkande. Jag stängde genast av förstärkaren eftersom jag inte vet varför det blev så. Kan nya rör göra att strömmen sjunker under uppvärmningsfasen?

30 Jan 2010, 16:50
Profile ICQ YIM WWW

Man mäter när rören blivit varma , 15 minuter säger väl instruktionen

30 Jan 2010, 17:51
Profile

Ok att man får korrekta mätvärden med varma rör, men om rören drar onormalt med ström eller att det är något annat fel på rören då vill man väl inte vänta 15 minuter för att få det bekräftat?

31 Jan 2010, 17:45
Profile ICQ YIM WWW

Om det börjar på 50 mA och sjunker, är det ingen fara.
Det tar en stund innan det stabiliseras, ev. kan strömmen öka igen. Men 50 mA vid 470v ger 23,5w, vilket är lite på gränsen. 18 mA som du hade förut var ju väldigt lågt. 30mA ger 14w förlusteffekt. Det finns 6l6 som tål mellan 19-30watt, så det beror lite på vilken typ av 6l6 du har.
Med 30mA är du på säkra sidan ialla fall.

PS: Du borde installera ställbar bias, ett satans ofog av tillverkarna att snika in på en så viktig sak. På din stärkare är det snorenkelt, så det behöver inte kosta många spänn om du inte kan göra det själv.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

03 Feb 2010, 19:30
Profile ICQ WWW

Skulle även vilja fråga om detta: Är hög anodspänning mer skadligt än hög tomgångsström när man kör förstärkaren på "tomgång" med avseende på rörens hållbarhet? Och sen när man börjar spela så blir strömmen mer kritisk eftersom den stiger och anodsspänningen sjunker.

För mig känns det som att om ett rör med max angivet till 30W skulle dra tex 80 mA med anodspänningen 350V på tomgång = 28W (cirka 93 % av max)så borde väl det inte belasta rören speciellt mycket så länge man inte spelar?

Se detta "klipp" innehållande en mätning av ström och spänning både under tomgång och under spel: http://www.youtube.com/watch?v=k-gDvS_hilg

När killen spelar drar ju röret minst 60W (anodspänning 370*ström 0,16) vilket måste slita mer på röret än om man kör på tomgång och på 93% anodförlust? Men om killen i klippet hade haft 93% av max anodförlust på tomgång då skulle röret slitas mycket medan han spelar? Tänker jag fel?

Hur stor kan anodförlusten på ett rör bli medan man spelar? En 50W Superbass med 60 W på röret? Det kanske inte alls hänger ihop men kan någon förklara även detta?

03 Feb 2010, 19:31
Profile ICQ YIM WWW

Biasrite och dylika mätinstrument är avsedda endast för det som namnet antyder: inställning av DC tomgångström.
Vid effektuttag, speciellt vid annan signal än ren sinusvåg, är mätningar med dessa helt meninglösa.
Strömmen genom röret och spänningen på anoden är då allt annat än sinusformade och för att få frma effektutvecklingen måste man ha äkta RMS volt/amperemeter.
Killen i videon är ganska vilse.

Det är helt normalt att effektförlusten kan momentant dvs vid transienta förlopp bli 2 till 3 gånger högre än den i data angivna kontinuerliga anodfförlusten. Det är den genomsnittliga över tiden effektförlusten som ej skall överstiga max tillåtna nivåer. Det är därför man behöver RMS mätinstrument. Vill man vara extra petnoga så mäter man också momentana toppvärden t.ex. med oscilloskop för ta reda på den transienta toppeffektförlusten.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

04 Feb 2010, 10:45
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]