View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 02:30

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Twin Reverb Silverface 100Watt... 
Author Message

Post Twin Reverb Silverface 100Watt...
Nu har ju jag börjat att spela lite Shadows för mig själv här hemma. Jag spelar inte jättehögt, men sådär lagom.....[8D].

Jag har oxå lite kraftigare strängar 011 och eller 012 på mina strator. Jag har bytt högtalarna från JBL till Jensen Neo för viktens skull.

Då händer det..... När jag spelar på låga E-strängen så blir ljudet inge bra...... Jag har tidigare hört , men aldrig förstått uttrycket att en Twin "skiter på sig i basen", och det är exakt som jag uppfattar min nu.

Det blir så uppenbart när jag jämför den med min nya Vox AC 30 CC2x, att bastonerna spricker totalt !

Jag förstår att det kan förmodligen moddas bort, men är det en "stor" åtgärd ? Är det värt att kosta på den det ?

Jag har aldrig upplevt det förut när jag spelade med bandet (thoose were the days ), men nu går det inte att undvika.

Jättetacksam för råd ![:I]

Hls//Len

Image

20 Jan 2010, 21:11
Profile

Svårt att felsöka på håll, men jag gissar på filterkondingarna & kring någon 1000-lapp för att få det fixat.

En liten Edith: Har mailat Lennart en enkel (men låååååång) felsökningsguide & även föreslagit kontakt/service med någon av Bojens rörgurus i närheten.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

21 Jan 2010, 00:44
Profile ICQ YIM WWW

Om jag inte tar fel, så borde stärkaren inte "Skita på sig i basen" förräns du drar på så mycket att det börjar dista ordentligt. På en Twin borde det ske först när volymen är fullständigt öronbedövande (även för grannarna i huset brevid), knappast när du spelar för dig själv hemma. Så det kanske snarare är något fel på stärkaren?

Erik R

21 Jan 2010, 00:54
Profile

Jag är också förvånad. I en dylik Fenderstärkare kan förvisso det första distljudet som kommer vara att stärkaren "skiter på sig i basen", men då är det ganska högt ljudtryck från en Twin Reverb... [:0]

Om du spelar så högt så att det verkligen är distortion som ger det fula ljudet, går det att modda så att problemet blir mindre... men, då är det ju inte en originalstärkare längre... [;)]

Även jag har lätt att tro att det är något fel som är trasigt. Är stärkaren helt frisk? Eller att det är något som mekaniskt, direkt eller indirekt, ger oljud.

Jag tror att PGW menar glättningskondensatorerna när han skriver "filterkondingarna"... De kan, i och för sig, ställa till lite allehanda problem, men det känns inte som att detta med att stärkaren "skiter på sig i basen" beror så mycket på dem, men jag säger inget säkert.... Sedan kan glättningskondensatorerna, och de andra elektrolytkondensatorerna, verkligen vara i behov av byte ändå...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

21 Jan 2010, 09:53
Profile

Sven-Johan wrote:

Jag tror att PGW menar glättningskondensatorerna när han skriver "filterkondingarna"... De kan, i och för sig, ställa till lite allehanda problem, men det känns inte som att detta med att stärkaren "skiter på sig i basen" beror så mycket på dem, men jag säger inget säkert.... Sedan kan glättningskondensatorerna, och de andra elektrolytkondensatorerna, verkligen vara i behov av byte ändå...

Jo, filterkondingarna=glättningskondensatorerna i nätdelen - jag tror på en översyn med ev. vidhängande elektrolytbyte.
Det kan ju vara i princip vad som helst - har en Gibson GA30RV som distade fränt, men lite, ehmmm, okontrollerat, det visade sig vara en slarvig kabel-lödning från någons tidigare "service" som släppt & "skorrglappade" av vibrationerna.....

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

21 Jan 2010, 16:28
Profile ICQ YIM WWW

Tack för era synpunkter, som hjälpte mig att fatta ett "drastiskt" beslut :

<font size="4"><b>Iväg med den ...........................</b></font id="size4">

, på en tur o retur resa till en bekannt som är kunnig på området. Han skall få ge den medicin , så den låter lika gött som den alltid gjort.

Jag har visserligen köpt en Vox oxå , och jag gillar den enormt mycket, men den här gamla Twinnen känns som en del av mig, så den får bo kvar hos husse tills det ev. kommer så hårda tider att man måste sälja för att äta.

Eller att någon dyker upp från ingenstans och ger mig ett bud jag inte kan motstå[8D][:I].

Men där är vi inte än , långt därifrån !

Jag måste tillstå att det känns lite halvgött o tänka på morgonen :

<i>"...idag skall jag nog spela lite gitarr för att träna mig,......undrar om jag skall spela på Vox - eller på Fenderförstärkare ? ""]

Tack för era råd ![8D]

Hls// Len

Image

21 Jan 2010, 19:50
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]