View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 01:04

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Lar/Mar PPIMV - initiala iakttagelser 
Author Message

Post Lar/Mar PPIMV - initiala iakttagelser
Fick en LAR/MAR mv installerad i min smallbox 50w av JTM igår och har testat den en stund idag.

Vad tycker man? Man tycker - mjaa...[:D]

Den låter mkt bra så länge den står på 80-100%. Då fungerar den fint med förstärkarvolymen mellan 4.5-10. Alla ändringar neråt från dessa lägen på någon av volymerna medför stora kompromisser med ton och förstärkarrespons.

Totalt sett kan man säga att denna master fixar motsvarande HotPlate -4db bättre än vad platen gör, men sen blir skillnaden akademisk - den äter minst lika mkt ton som platen på låga settings.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

06 Jan 2010, 18:00
Profile WWW

Kan inte mer än att hålla med.[^]

06 Jan 2010, 18:09
Profile ICQ WWW

Ja, och grejen e ju de att med huvudvolymen på 5 så är det inte <i>så "] stor skillnad mot full patte... Ska experimentera mer med att kombinera mastern och HP imorrn eller fredag, så får man se vad det ger.

06 Jan 2010, 18:14
Profile WWW

[?][?][?][?][?][?]

Sven-Toan

06 Jan 2010, 18:23
Profile

en förbättrad variant av en ppimv som ken fischer konstruerade en gång i världen. LAR/MAR står för de 2 snubbar på metroamp som uppgraderade den.

såhär ser den ut:
http://metroamp.com/wiki/index.php/Lar/Mar_PPI-MV

06 Jan 2010, 19:08
Profile WWW

Har du provat den allra simplaste mastervolymen som är en potentiometer kopplad som variabelt motstånd som, så att säga, kortsluter de båda sidorna efter fasvändaren, efter de båda kopplingskondensatorerna?

Jag tycker att den typen funkar rätt bra i vissa stärkare. Framfärallt när man bara vrider ner lite grand.

Nyligen installerade jag en sådan i en tidig 70-tals Super Lead och både jag och ägaren blev positivt överraskade av resultatet.

Den funkar bäst med en 250 kohms pot, tycker nog jag. Michael här på bojen har tagit den ett steg längre genom att skära av kolbanan så att potten är helt urkopplad ur kretsen när den står på fullt (som vissa gör i Tone-pottarna i sina gitarrer). Enkel och snygg lösning!

Med tanke på den mastervolym du egentlige prtar om i denna tråd...: Jag har bara provat "Ken Fisher-varianten" som, bortsett från de båda 2M2-motstånden är helt lika Lar/Mar (vad jag förstår). Den funkar bara sådär, tycker nog jag. Fördelen är väl bl.a. att den, fullt uppdragen, inte påverkar ljudet alls jämfört med utan master. Annars har mina reaktioner varit liknande dina när jag provat denna.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

06 Jan 2010, 21:03
Profile

Har du provat den allra simplaste mastervolymen som är en potentiometer kopplad som variabelt motstånd som, så att säga, kortsluter de båda sidorna efter fasvändaren, efter de båda kopplingskondensatorerna?

Jag tycker att den typen funkar rätt bra i vissa stärkare. Framfärallt när man bara vrider ner lite grand.

<u>Nyligen installerade jag en sådan i en tidig 70-tals Super Lead och både jag och ägaren blev positivt överraskade av resultatet.</u>

Vad bestod överraskningen i? Hur mkt kunde man vrida ner utan att sabba soundet?

06 Jan 2010, 23:08
Profile WWW

Kan tillägga att jag bara testat förstärkarn genom en fyrtolva hemma, och tyckte väl att lägsta acceptabla setting var "ok" volymmässigt. Henny (10år) som satt vid datorn med hörlurar på en bit bort tyckte att det var för högt fortfarande[:D]! Ska testa med min openback 2x12 i lokalen, det borde bidra till lägre ljudtryck, tycker jag.[:I]

06 Jan 2010, 23:38
Profile WWW

Du skriver att denna ppimv äter ton och att alla inställningar under typ 80% (godtyckligt då, man jag förstår vad du menar) medför stora kompromisser med ton och respons. Jag blir lite förvånad faktiskt då jag tyckt denna master är väldigt transparent.

Hur gör du din bedömning? Är det örats upplevelse när du står och lirar som är referensen? Är det mastern i sig som du menar <u>äter ton</u>, eller är det den lägre volymen som gör att du antingen upplever frekvenser på ett annat sätt, dvs. att örat blir lurat?Eller är det möjligen att dina högtalare hanterar den lägre effekten på ett annat sätt?

Har du testat att spela in på olika settings? Jag tror du blir förvånad över hur liten skillnaden blir när volym (alltså ljudtryck) inte spelar så stor roll som när ditt öra ska hantera det som en mikrofon i så fall gör.

Jag ifrågasätter inte din uppevelse. Men man kan förhålla sig till ett antal andra aspekter än örats godtyckliga upplevelse. Det blir annars som att säga att min bil går jätte fort på full gas, men när jag bromsar och kör på tvåans växel - då går det inte lika fort och det känns inte alls lika grymt när jag svänger!! Nej det är ju rätt självklart.

Den skillnad jag kan uppleva och höra med denna master - och som man även hör på en inspelning - är hur disten i slutrören minskar och disten i fasvändaren ökar. Negativ feedback försvinner. Det ger en ton som känns lite taggigare och skitigare. Men du kanske menar något annat med att den "äter ton"?

Repsonsen upplever jag som lite plattare, mindre dynamisk. Rätt självklart egentligen, eftersom du inte har tillgång till så mkt effekt och ljudtryck längre. Men det tycker jag inte beror på mastern utan på att ljudtrycket är så pass mkt lägre. Jag skulle nog inte tyckt det var bättre respons i säg en 5w-stärkare som kanske levererar samma ljudtryck som din 50w med mastern på halv eller något sådant.

Några funderingar...

Berätta mer!

/Gunnar

07 Jan 2010, 01:25
Profile

<i>Originally posted by Izzy"]

Du skriver att denna ppimv äter ton och att alla inställningar under typ 80% (godtyckligt då, man jag förstår vad du menar) medför stora kompromisser med ton och respons. Jag blir lite förvånad faktiskt då jag tyckt denna master är väldigt transparent.

Precis vad jag hört från många håll också, så min förvåning är lika stor som din fast av andra skäl.[:D] Med 80% menar jag att mastern funkade finfint mellan kl9 till fullt, därefter börjar det hända saker ganska fort med tonen och dynamiken.

Quote:
Hur gör du din bedömning? Är det örats upplevelse när du står och lirar som är referensen? Är det mastern i sig som du menar <u>äter ton</u>, eller är det den lägre volymen som gör att du antingen upplever frekvenser på ett annat sätt, dvs. att örat blir lurat?Eller är det möjligen att dina högtalare hanterar den lägre effekten på ett annat sätt?

Har bara lirat hemma som sagt, och inte haft möjlighet att spela in eller ngt sånt. Kan dock säga att denna master låter <i>betydligt "] sämre på låg volym än vad tex en 2204 gör, enligt mina öron.

Quote:
Den skillnad jag kan uppleva och höra med denna master - och som man även hör på en inspelning - är hur disten i slutrören minskar och disten i fasvändaren ökar. Negativ feedback försvinner. Det ger en ton som känns lite taggigare och skitigare. Men du kanske menar något annat med att den "äter ton"?

Du ställer bra frågor![;)] Jag menar att det som händer är att all punch som finns i mellanregistret - alltså det som ÄR Marshallton - försvinner ganska kvickt, och både diskant och basregister blir luddigt och platt. Geggigt. Grötigt.

Quote:
Repsonsen upplever jag som lite plattare, mindre dynamisk. Rätt självklart egentligen, eftersom du inte har tillgång till så mkt effekt och ljudtryck längre.

Lite?[:D]

Jag tycker <i>all"] dynamik försvinner ut genom fönstret. Det som förvånar var att det skedde såpass tidigt.

Ska testa lite mer vad det lider. Idag är det 32 minus här, så det blir inte tal om att starta bilen[:(!], och äldst-jäntan har åkt på magsjukan[xx(] så det blir nog inget utrymme för att gasa på här hemma heller[V]...

En sak som Larry påpekade när jag rådfrågade honom, var att det var av rätt stor vikt att potten var balanserad inom 5% både i topp och halvvägs uppvriden just för att bevara ton/feel på lägre settings. Jag har inte mätt potten före montage så jag vet inte hur pass balanserad den är.[:I]

07 Jan 2010, 11:44
Profile WWW

Sätt en pot innan pi med. Så du kan justera pi klippningen.
Tyvärr finns det inte så gott om trippelpottar på marknaden.
När du sänker din master så sänker du motkopplingen från utgångstrafon till pi och pi kommer att distortera och komprimera betydligt mer. Det blir som ett totalt bottat diststeg till slut.
Du kan även testa med variabel motkoppling.......

07 Jan 2010, 13:31
Profile

Tackar för tipset! Färgar en sådan mod tonen även när allt är fullt uppdraget?

07 Jan 2010, 14:53
Profile WWW

BTW, så lyckades jag utverka tillstånd att testa lite mer hemma idag, så jag kopplade upp toppen med min BW 8x10 (8x15w). Detta gav faktiskt en behaglig nivå vid rätt ton och karaktär! Genom denna lådan kan man dra ner mer, den kräver inte så mkt för att konerna ska komma med i spelet som en fyrtolva gör.

Har skruvat runt lite mer med mastern också och upptäckt att den inte är riktigt så illa som första intrycket gav vid handen. Den är faktist inte sämre än den traditionella pre pi mv:n. Dock kan jag inte påstå att jag för ett ögonblick gillar det jag hör på låga nivåer. Framför allt blir stärkarn tunnare och plattare. I registret mellan lågt och "rätt" ton påminner det rätt mkt om en NMV-förstärkare som bara står på 2, alltså som mjölk <u>utan</u> kräm![:D]

07 Jan 2010, 15:21
Profile WWW

Sätt en pot innan pi med. Så du kan justera pi klippningen.
Tyvärr finns det inte så gott om trippelpottar på marknaden.
När du sänker din master så sänker du motkopplingen från utgångstrafon till pi och pi kommer att distortera och komprimera betydligt mer. Det blir som ett totalt bottat diststeg till slut.
Du kan även testa med variabel motkoppling.......

Exakt.

Men när man drar ned mastern så mkt att favändardisten börjar bli trist - finns det tillräckligt med signal kvar att hämta i en variabel motkoppling?

En boostrapped master kan annars vara ett fiffigt komplement här, som en drive compensation och dämpare av fasvändaren. Det är så den mastern funkar bäst tycker jag. Bättre en 2204-mastern som jag tycker är bättre om man vill få fram förstegsdist.

/Gunnar

07 Jan 2010, 17:00
Profile

Ursäkta om jag bryter in med en angränsande fråga, men har ni testat London Power POWER SCALING?

07 Jan 2010, 18:47
Profile

Men när man drar ned mastern så mkt att favändardisten börjar bli trist - finns det tillräckligt med signal kvar att hämta i en variabel motkoppling?

Möjligen inte. Har inte testat hur mycket signal som behövs och vad som funkar. Man kan ju flytta upp till 16ohmstappen så får man mer att arbeta med. Eller aktivt. Har vi inte snackat om detta förr....får kraftig deja vu känsla här?

07 Jan 2010, 18:55
Profile

Tackar för tipset! Färgar en sådan mod tonen även när allt är fullt uppdraget?

Nej, på max så blir det ju raka rör. Har man samma värde på poten som det motståndet som man byter ut den mot blir det hela ju samma på max.

07 Jan 2010, 18:58
Profile

Jag har sagt det förut,säger det igen och kommer säkert att säga det ytterligare nån gång till..
Gillar man och jämför ljudet med när slutrören skriker efter nåd,högtalarkonerna håller på att släppa taget om korgen och det fladdrar i byxtrasorna så får man nog ha oktettkopplade pottar bondfångar mastrar eller va fan som helst.Det kommer inte att gå att få den här ekvationen att gå ihop.[;)][;)]

07 Jan 2010, 19:25
Profile

Haha, gamla goa JTM!!![:D] Jag vet, men frågan här är väl mer hur långt man kan gå innan man nått den acceptabla gränsen.

TUF, nej tänker inte testa heller, det kostar helt enkelt för mkt stålar, samtidigt som jag vet av andras erfarenheter att detta också påverkar ton och uppförande. Owe hade däremot ett intressant förslag; eftersom toppen redan ser ut som en schweizerost på baksidan så skulle man relativt enkelt och billigt installera ett antal fasta scaling-lägen. Men just nu är jag mer intresserad av hur långt man kan ta detta konceptet![;)]

Kanske slutar med att man kör genom en 2x10...[B)]

Varför är Owe så tyst förresten - inte riktigt likt honom. Bortrest?

07 Jan 2010, 20:39
Profile WWW

07 Jan 2010, 20:57
Profile

Det här handlar mkt om att få "min" ton och samtidigt slippa dra med ett ton utrustning/kostnader varje gång man ska lira.

07 Jan 2010, 21:00
Profile WWW

Ulf Larsson, förresten... Nån har ristat in U.L i frontpanelen på min smallbox. Är det din gamla?[:D]

07 Jan 2010, 21:03
Profile WWW

Var man än sätter mastern så bråkar man med balansen mellan dom olika delarna runt PI, slutrör och motkoppling/presence. Det är detta som upplevs som att det förstör tonen. PrePImaster äter ton för att den minskar distortionen i både PI och slutrör samtidigt som man sänker volymen.
PostPImaster ger en PI som distar mer ju lägre volym man ställer. Kör man både pre och post så löser man en hel del men det blir mycket att ratta.

07 Jan 2010, 21:03
Profile

Ulf Larsson, förresten... Nån har ristat in U.L i frontpanelen på min smallbox. Är det din gamla?[:D]

Hehe! Nix jag har min kvar.

http://widegraphics.se/private/Marshall/
http://widegraphics.se/private/Marshall3/

07 Jan 2010, 21:27
Profile

Vad det gäller enkelhet finns det nog inget som slår en mastervolym.Det finns ju andra vägar som jag tror skulle vara bättre ljudmässigt och det är nån form av "reamp"(inte rehab)Köra förstärkaren i det läge när den låter som bäst,bli av med volymen,sedan återförstärka ljudet till lämplig nivå.Kruxet är ju att det blir flera grejer att släpa på,isolationsbox,flera förstärkare ...
Även den här Ultimate attunator är ju en typ av reamping,är faktiskt sugen att köpa en sån och testa.Ingen här på forumet som har en??

07 Jan 2010, 21:36
Profile

knut wrote:

Hehe! Nix jag har min kvar.

http://widegraphics.se/private/Marshall/
http://widegraphics.se/private/Marshall3/

Nice, ser att det sitter RFT EL34 i den, groove-märkta, troligen 80-talproduktion.[;)]

07 Jan 2010, 23:12
Profile WWW

Vad det gäller enkelhet finns det nog inget som slår en mastervolym.Det finns ju andra vägar som jag tror skulle vara bättre ljudmässigt och det är nån form av "reamp"(inte rehab)Köra förstärkaren i det läge när den låter som bäst,bli av med volymen,sedan återförstärka ljudet till lämplig nivå.Kruxet är ju att det blir flera grejer att släpa på,isolationsbox,flera förstärkare ...
Även den här Ultimate attunator är ju en typ av reamping,är faktiskt sugen att köpa en sån och testa.Ingen här på forumet som har en??

Ja, om man ska humpa hur mkt grejer som helst så är nog det enda som gäller en iso-box. Kan inte se hur ngt skulle kunna slå det.

08 Jan 2010, 00:23
Profile WWW

Problemen ni pratar om med mastervolym efter fasvändaren, blir väl störst när man drar ner rätt mycket på mastern? Jag hänger på Tubis idé att; om man nu tycker att t.ex. den minskade återkopplingen är ett ljudproblem borde det inte vara några större problem att använda en dubbel- eller trippelpotentiometer (beroende på vilken master man har) där de ena delen ändrar återkopplingen så att den följs åt med själva mastervolymen. Man kan ju fixa olika värden och olika stigning på de olika potdelarna om det behövs.
Om man tar en dubbelpot och använder ena delen till en mastervolym av typen variabelt motstånd som kortsluter de båda sidorna så har man ju en potdel kvar till något annat.

Super Lead:en jag nämnde tidigare är i färskt minne hos mig. När den kom till mig var den försedd med traditionell mastervolym mellan tonkontrollkretsen och fasvändaren. Vid fullt uppdragna volymkontroller och neddragen master, distade knappt förstärkaren alls och den dist som var lät inte bra. Försteget, i sig, distar alltså väldigt lite i den stärkaren (vilket inte verkar vara helt ovanligt i vissa typer av äldre stärkare).
Jag tog bort den mastern och satte istället dit "kortslutningsmaster". Med den mastern, tillsammans med en Hot Plate, tyckte både jag och stärkarens ägare att det gick att hitta bra ljud vid hyffsat låga ljudtryck (bortsett från högtalarnas betydelse).

Kanske minska (ändra) lite på flera olika ställen är en tanke att spinna vidare på...?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

08 Jan 2010, 09:44
Profile

Mycket intressant tråd det här.

Jag har testat med Lar/Mar PPIMV i kombination med en 2204 MV och tycker att det funkar rätt bra. Ska nu också testa en limit funktion på fasvändaren.

Det kommer bli 3 vol-pottar vilket kanske blir lite "svår-tweakat" men jag ska allt hitta en sweetspot! [8)]

08 Jan 2010, 10:04
Profile ICQ WWW

Nu har ni skrivit stövelstroppad mastervolym (Boot Straped Master Volume) i fasvändaren för många gånger utan att jag vet vad det är [V]. Som jag fattat det är det någon av nedanstående. Är det så, och i så fall vilken?

Image
Bild 1

Image
Bild 2

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

08 Jan 2010, 10:53
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next