gammelnalle wrote:
HUR yttrar sig problemet?
b
Det var ett tag sedan som jag fick hjälp att kolla den, men så här har jag för mig att det var:
Jag har haft den sen i mitten av 90-talet och den har alltid funkat. Det har blivit några rörbyten genom åren, men det är inget konstigt med det.
Så en dag när vi skulle repa så var utnivån extremt svag. Allt funkade annars.
Jag provade att byta alla kablar, därefter bytte jag alla rör några gånger. Med vissa rör blev det konstigt nog helt tyst, men i de flesta fall lät det lika svagt.
Vår basist jobbar med elektronik på Ericson och började mäta och konstaterade att spänningen ut från någon av stabarna var alldeles för låg. Jag tror att den skulle vara 15V, men var lägre. Det visade att en (jag tror inte att det var båda) 10 ohmare var bränd (om den var kortsluten eller var avbränd minns jag inte). Så den ska bytas
Men ofta är det en god idé att byta allt billigt runt om kring när man ändå river isär en apparat som är ganska krånglig att riva, eftersom det är surt och stå där efter motståndsbytet och konstaterar att en likriktarbrygga är kass och inte ha någon. Därför tänkt jag köpa en (eller två) inför operationen.
/CM