|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Mrcool
|
 Hammond 125E funderingar
Ni som vet, kan jag på något finurligt sätt koppla Hammond 125E för 4,8 och 16 Ohm till EL84 (ca8K) så att feedbacken fungerar. Nu har jag uttag för 8 och 16 ohm, jag tar feedback från trafo ben 5, ben 2 går till jord. 4ohm 3&5 8ohm 2&5 16ohm 2&6 Se trafo: http://www.hammondmfg.com/125.htm<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 23 Nov 2009, 09:05 |
|
 |
|
Ballz
|
Jag tror det nästan kvittar på vilken "tapp" du tar ut feedbacksignalen, det är nog ingen större skillnad i nivå. Du har möjlighet att reglera nivån via NFB-motstånd, ju, ifall det skulle bli för bra.
Men: jag kan ha fel - det har hänt förr. [:)] /R
|
| 23 Nov 2009, 09:56 |
|
 |
|
Mrcool
|
Ballz wrote: Jag tror det nästan kvittar på vilken "tapp" du tar ut feedbacksignalen, det är nog ingen större skillnad i nivå. Du har möjlighet att reglera nivån via NFB-motstånd, ju, ifall det skulle bli för bra.
Men: jag kan ha fel - det har hänt förr. [:)] /R
Jag förstår hur du menar, men säg att jag kopplar som jag har gjort idag med 8 och 16 ohm och vill lägga till ett 4ohm's uttag vad händer med feedbacken då i och med att ben 3 blir inblandad. se trafons ben konf http://www.hammondmfg.com/125.htm <i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">
|
| 23 Nov 2009, 10:24 |
|
 |
|
beneri
|
Förlåt om jag tränger mig på, men jag skulle vilja ställa en fråga om impedansanpassning av utgångstransformatorer i allmänhet, och den här trafon i synnerhet. Har en Hammond 125E i min Laney LC15 (2 x EL84), och har kopplat den för 4 och 8 Ohm. I enlighet med tips som jag fick kopplade jag så här:
Ben 5 till jord Ben 2 till 8 Ohm och till NFB Ben 3 till 4 Ohm
Det tycks ju vara så att EL84:or bör känna impedansen ca 8 kOhm, men enligt Hammonds tabell finns ju den impedansen över hela primärlindningen (mellan blå och brun). Ett slutrör känner väl bara av ena halvan (t ex mellan blå och röd), eller …? För mig känns det då som att röret bara känner 4 kOhm.
Är jag helt ute och cyklar? Har jag kopplat fel? Kan någon reda ut begreppen?
|
| 23 Nov 2009, 13:55 |
|
 |
|
gammelnalle
|
beneri wrote: Förlåt om jag tränger mig på, men jag skulle vilja ställa en fråga om impedansanpassning av utgångstransformatorer i allmänhet, och den här trafon i synnerhet. Har en Hammond 125E i min Laney LC15 (2 x EL84), och har kopplat den för 4 och 8 Ohm. I enlighet med tips som jag fick kopplade jag så här:
Ben 5 till jord Ben 2 till 8 Ohm och till NFB Ben 3 till 4 Ohm
Det tycks ju vara så att EL84:or bör känna impedansen ca 8 kOhm, men enligt Hammonds tabell finns ju den impedansen över hela sekundärlindningen (mellan blå och brun). Ett slutrör känner väl bara av ena halvan (t ex mellan blå och röd), eller …? För mig känns det då som att röret bara känner 4 kOhm.
Är jag helt ute och cyklar? Har jag kopplat fel? Kan någon reda ut begreppen?
8K ohm ( tex http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL84)är a-a (anod anod) och som det står hos hammond: Resulting Total Primary Impedance (Below), så din inkoppling är nog helt korrekt: 5-2= 8,2K vid 8 ohm 5-3= 8,8K vid 4 ohm b
|
| 23 Nov 2009, 14:29 |
|
 |
|
beneri
|
Tack Björn. Då kan jag känna mig trygg, och slipper löda om. Dock kan jag inte själv läsa ut ur Duncans sajt att det är anod-till-anod som gäller för Zout. Är det möjligen så att du menar att konventionen är sådan att man alltid avser anod-anod när det gäller den här kopplingen - AB1 P/P (push-pull kallas den kanske)?
|
| 23 Nov 2009, 15:13 |
|
 |
|
gammelnalle
|
beneri wrote: Tack Björn. Då kan jag känna mig trygg, och slipper löda om. Dock kan jag inte själv läsa ut ur Duncans sajt att det är anod-till-anod som gäller för Zout. Är det möjligen så att du menar att konventionen är sådan att man alltid avser anod-anod när det gäller den här kopplingen - AB1 P/P (push-pull kallas den kanske)?
man tar nog mycket för givet... men man komma längre om man går in på rörens datablad: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... e/EL84.pdf(kopierat från duncans sida -"Frank philips homepage)scrollar du ner till sid 3 och 4 ser du att primärimpedansen ungefär är samma för SE eller P%P och för P%P är det a-a b
|
| 23 Nov 2009, 16:05 |
|
 |
|
beneri
|
Ja, nu är jag helt övertygad. Stort tack! Ursäkta trådintrånget.
|
| 23 Nov 2009, 18:36 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|