View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 19:32

Reply to topic  [ 19 posts ] 
ännu en bias-observation! 
Author Message

Hejhej. ny här, av anledningen att jag köpt en gammal 70:s roost som jag bestämt mig för att få att låta bra! den är i nuläget omgjord till 50 w,
kör den med ett par el34:or

då till saken:

är jag HELT slut i huvet om jag:
1.ställer multimetern att mäta volt, den största skalan..
2.mäter mellan pin 3 och jord och antar att jag mäter "anodspänning"?(460)
3.räknar ut 0.6 * 25 / 460 =0.0326 (anodström)?
mäter på pin nr 5 och jord och antar att jag mäter "anodströmmen"?
4.sätter bias tills 0,033 dyker upp?

jag är ju inte elektriker över huvudtaget, men någorlunda sunt bondförnuft har jag! o de flesta novis-guider jag läst på nätet förutsätter sk katodmotstånd eller biasprober. eller rör engl stärkare, av nån anledning[:)]

när jag säger att jag mäter strömmen över pin 5 jord, fick de tipset av bassisten! har verkat stämma rätt bra, men jag upplever bl a att volymen har gått ner...

så. är jag ute o cycklar..?

12 Nov 2009, 02:11
Profile ICQ YIM WWW

Pinne 5 har inget med att ställa bias att göra,du får bara reda på hur mycket biasspänning du har, du får inte reda på om röret jobbar vid rätt arbetspunkt eller inte.

Jag tycker det är lättast att löda dit ett 1 ohm motstånd mellan jord och pinne 1 (well pinne ett och åtta sitter ju ihop, och så ska det vara) sen mäter du över det motståndet, och skruvar till du ser 32 mA.
Du bör även dubbel kolla B+, för dina 460V påverkas av hur du ställer biasen.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

12 Nov 2009, 03:07
Profile

wowawiiwa, här gick det undan!!

ok tack för tillrättningen! tror jag drar o plockar upp ett gäng 1 ohms motstånd imorrn, de blir nog bäst så. börjar kännas som man hänger med någorlunda nu mot för en vecka sen i a f..

när du säger b+, de går fortfarande bra att mäta pin nr 3 till jord[:I]? jag mäter ,så att så att säga, på ett ok ställe..?

som sagt, ingen elektriker! än!

12 Nov 2009, 03:49
Profile ICQ YIM WWW

wowawiiwa, här gick det undan!!

ok tack för tillrättningen! tror jag drar o plockar upp ett gäng 1 ohms motstånd imorrn, de blir nog bäst så. börjar kännas som man hänger med någorlunda nu mot för en vecka sen i a f..

när du säger b+, de går fortfarande bra att mäta pin nr 3 till jord[:I]? jag mäter ,så att så att säga, på ett ok ställe..?

som sagt, ingen elektriker! än!

Ja, du kan mäta B+ på pinne 3. Eller på första filterkondingen där spänningen från likriktningen kommer och utgånstrafons centertapp sannolikt sitter ansluten.

Man kan även mäta bias genom att mäta spänningsfallet mellan pinne 3 och utgångstrafons centertapp. Det är en liten resistans i utgångstrafons primärsida (mellan anod och CT) som man kan mäta upp när allt i stärkaren är helt urladdat! Genom ohms lag (U/R=I) får du fram anodströmmmen. Case: om spänningsfallet är t.ex. 2.0V och resistansen t.ex. 60 ohm är anodströmmen 33mA.

Detta ger ett mer korrekt värde än att mäta över 1-ohmsmotstånd på katoden eftersom du här inte mäter den ström på kanske några mA som flyter via skärmgallret (pinne 4). Men den senare metoden är säkrare och enklare och ger lite marginal.

Öronen är bra att använda när man ställer bias. Men man behöver ju ändå veta hur högt man kan gå innan det börjar slita hårt på rören.

/Gunnar

12 Nov 2009, 11:19
Profile

ok! intressant..

jämför jag då skillnaden mellan pin 3 - jord och CT - jord?

är CT kopplad till standby, så att jag kan mäta där?

När stärkarn är urladdad, hurdå..? avstängd?

sweet! ske ner till repan o laborera o det snaraste[:D]
känns som jag kommer få ordning på det här.
tusen tack, de här forumet är GULD

länkar till ett par bilder mest för skojs skull:

http://s816.photobucket.com/albums/zz81 ... 9/sr%2022/

12 Nov 2009, 14:32
Profile ICQ YIM WWW

Torbjörn man kan mycket väl använda "shunt metoden" som Gunnar nämner.
MEN, nu var det ju så att när jag läser ditt första inlägg och vad du frågar om, så får jag uppfattingen att du är rätt ny på detta,,,?

Så jag rekomenderar inte shunt metoden till personer som inte är vana med jobba med höga spänningar, av säkerhets skäl.
Sen har shunt metoden en nakdel till, om man har mer än två rör så avslöjar den inte om man fått omachade rör (något som händer mer än vad man kan tro) då man ser summan av två rör (om man har 4 rör)och delar det med två.

Så av dessa två andledingar så rekomenderar jag 1 ohm metoden istället.

Kul att du la in lite bilder, förstärkarporr uppskattas!![:D][:p]

Det var lite "ryddigt" på insidan och vissa kablar kunde defenitivt dras bättre.

Häls
Owe Johnson

12 Nov 2009, 17:18
Profile

jag håller med om att metoden är lämpad för mer erfarna. Men detta är inte en shuntmetod.

Precis som med 1 ohms metoden mäter man spänningsfall över en resistans. Det går mkt lite ström genom mätaren. Och spänningsfallet över mätaren är bara några volt.

Men visst, man är och pillar på ställen med mkt hög spänning. Och det kräver försiktighet erfarenhet och kunskap. Men det gör det när man mäter B+ också.

Torbjörn - du mäter här inte mot jord. Från pinne 3 till CT. Men kör på Owes sätt. Det är bra på många sätt. Att sätta in en 1 ohm / 0.6 W funkar även som en liten extra säkring vid slutrörshaveri. Bra sa Bull.

Gunnar

12 Nov 2009, 17:48
Profile

förstärkarporr haha!

jo, kan säga att jag bestämt mig för att sätta dit motstånd. men de är ju kul när man är ny o "mäta runt lite", tillomed kanske bli lite klokare på köpet! framhåller att jag går försiktigt fram, vill inte riskera att sabba stärk/mig själv.
men jag börjar begripa lite hur trafor/försteg/slutsteg osv hänger ihop. o-er-hört givande[:p]

naturligtvis har varenda detaljhandel slagit igen här i borlänge, så de blir att beställa från nätet.. +ska rota runt lite på jobbet inatt, se om jag hittar nåt.

12 Nov 2009, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Så jag rekomenderar inte shunt metoden till personer som inte är vana med jobba med höga spänningar, av säkerhets skäl.
Man flyttar ju bara ena mätpinnen mellan jord och trafon och den andra sitter fixerad på B+. Ena stunden mäta B+, flytta ena pinnen från jord till trafon, mäta spänningsdroppet.
När du mäter med 1 ohmsmostånd så flyttar du ju mätpinnen mellan motståndets spänningdel och B+ istället. Du växlar alltså i första fallet mellan att peta på jord och sen peta på högspänning och med 1ohmsmetoden växlar du från en låg spänning till högspänning. Vad menar du är skillnaden i farlighet?
Bägge två innebär att peta på högspänning i en av mätningarna enbart.

Amp Healer wrote:

Sen har shunt metoden en nakdel till, om man har mer än två rör så avslöjar den inte om man fått omachade rör (något som händer mer än vad man kan tro) då man ser summan av två rör (om man har 4 rör)och delar det med två.
Mycket enkelt att ta ut ena röret så mäter man ett rör och får reda på matchningen.

Ska tillägga att mäta trafodroppet var vad jag gjorde som grön och har aldrig sett en anledning att göra annorlunda eftersom det är den enklaste snabbaste metoden som ger det korrektaste mätvärdet(iom att inte g2 strömmen är med).
Löda in ett motstånd på varje rör tar ju en stund medans den metoden jag kör med är bara att starta upp och mäta...tjofadderittan.

Men.....det kräver ju att man fattar vad spänningsdropp är....att man kan ohms lag....att man överhuvudtaget fattar var man ska mäta...osv...självklart. Men kan man inte detta kanske man inte ska peta i stärkare alls.......

12 Nov 2009, 18:21
Profile

Men detta är inte en shuntmetod.

Jo Gunnar det är det! Att mäta mellan pinne 3 och CT som du beskev ovan,kallas för shuntmetod, detta fick jag lära mig när jag läste TUT2 första gången för många år sen och har inte sett något annat namn på Engelska än just det.
Om det sen heter något annat på Svenska, ja det vet jag inte.

Häls
Owe Johnson

12 Nov 2009, 19:41
Profile

Izzy wrote:
Men detta är inte en shuntmetod.

Jo Gunnar det är det! Att mäta mellan pinne 3 och CT som du beskev ovan,kallas för shuntmetod, detta fick jag lära mig när jag läste TUT2 första gången för många år sen och har inte sett något annat namn på Engelska än just det.
Om det sen heter något annat på Svenska, ja det vet jag inte.

Häls
Owe Johnson
Tut har fel...shuntmetoden är att sätta en amperemeter(shunta)parallellt med trafolindningen.

Shunta=leda förbi....namnet säger sig själv.

THE OUTPUT TRANSFORMER SHUNT METHOD

This is the way many pro techs measure plate current. A *good* quality DMM is required for this measurement. (When it comes to good DMMs, you have three choices...Fluke, Fluke, and Fluke.) This section assumes that you know a bit more about your amp, and how to use your testgear. If any of it is unclear, DON'T TRY THIS.

NOTE... Marshall amps have output transformers which have a very low DC resistance in the primary winding. If your meter's internal current-measuring shunt resistor is a relatively high value (~ 10 ohms, for instance) it will induce significant error into a transformer shunt measurement. This is because when such a meter is connected in parallel with half of the output transformer's primary, a significant portion of the current is not flowing through the meter, and can't be read. For this reason, unless you're *sure* you have a meter with a low internal current-sensing resistor (~ 1 ohm) the shunt method is *not* recommended for use on Marshall (and other low DCR) output transformers. Fairly good results can be achieved on Fenders, though.

WHAT YOU WILL DO
A) Read the current flowing through each leg
of the output transformer's primary.
B) Read the plate voltage.
C) Use the above readings to calculate the
static dissipation wattage.
D) Adjust the bias to obtain the best tone,
while keeping the tubes within specifications.

For this particular reading, you'll need to change your test leads to the CURRENT input jacks, and select the 200 mA DC range. The two probes are applied to the center tap and either of the ends of the output transformer's primary. (On a Fender, for instance, the center-tap is RED, and the two plate wires are BLUE and BROWN. On a Marshall, the center tap is usually BROWN, and the plate leads are usually RED and WHITE.)

On some amplifiers, the easiest way is to put one probe on pin THREE of either socket (or of either of the two sockets on each side) and the other on the center-tap, which will be located at some distance from the socket. Some amps (like the Marshall JCM 900 series, for instance) have all the wires soldered to terminals on the bottom of the output transformer, conveniently sticking up right where you can reach them.

The current that would normally flow through half of the transformer's primary winding is "shunted" through the meter, and thus measured. A small amount still flows through the part of the winding you are shunting, but the transformer's resistance is much higher than your meter's internal resistance. (See "NOTE" above.) Nearly all of the current flows through the meter.

12 Nov 2009, 19:47
Profile

Tut har fel...shuntmetoden är att sätta en amperemeter(shunta)parallellt med trafolindningen.

Inte TUT men tydligen jag [:I]
Jag har inte reflekterat på det men jag har liktställt en amperemeter och multimeter,,,man mäter ju ampe med en mutimeter vad är skillnaden menar du?

Häls
Owe Johnson

12 Nov 2009, 20:03
Profile

Tubis wrote:

Jag har inte reflekterat på det men jag har liktställt en amperemeter och multimeter,,,man mäter ju ampe med en mutimeter vad är skillnaden menar du?

Häls
Owe Johnson
När man mäter resistansen på trafon så gör man ju precis samma sak som med 1ohmsmotståndet. Man mäter först resistansen sen mäter man spänningsfallet. Detta kalls inte för shuntmetoden eftersom man inte shuntar något.
Man shuntar inte förbi strömmen som man gör med shuntmetoden.

Shuntmetoden innebär att man shuntar förbi strömmen genom en amperemeter istället för att den går genom trafon. Det är skillnaden[:)]

12 Nov 2009, 20:12
Profile

Amp Healer wrote:

Tubis wrote:

Häls
Owe Johnson
När man mäter resistansen på trafon så gör man ju precis samma sak som med 1ohmsmotståndet. Man mäter först resistansen sen mäter man spänningsfallet. Detta kalls inte för shuntmetoden eftersom man inte shuntar något.
Man shuntar inte förbi strömmen som man gör med shuntmetoden.

Shuntmetoden innebär att man shuntar förbi strömmen genom en amperemeter istället för att den går genom trafon. Det är skillnaden[:)]

Ser nu Johan att jag läste lite slarvigt vad Gunnar skrev, läste bara:

"Man kan även mäta bias genom att mäta spänningsfallet mellan pinne 3 och utgångstrafons centertapp."

Läste sen slarvigt och missade:

" Det är en liten resistans i utgångstrafons primärsida (mellan anod och CT) som man kan mäta upp när allt i stärkaren är helt urladdat!"

[:I][:I][:I]
Sorry

Sen får jag erkänna att jag alldrig har mätt på det sättet.

Häls
Owe Johnson

12 Nov 2009, 20:27
Profile

Har man en tillräckligt bra multimeter som fungerar för shuntmetoden så är den ju den absolut enklaste metoden av alla. Strömmen står ju direkt i rutan på multimetern.
Jag har aldrig kört den för att jag inte vill lägga pengar på en lyxmultimeter. Jag nöjer mig med att mäta resistans, mäta spänningsdropp och sen ohms lag påt..

12 Nov 2009, 20:57
Profile

Har man en tillräckligt bra multimeter som fungerar för shuntmetoden så är den ju den absolut enklaste metoden av alla. Strömmen står ju direkt i rutan på multimetern.
Jag har aldrig kört den för att jag inte vill lägga pengar på en lyxmultimeter. Jag nöjer mig med att mäta resistans, mäta spänningsdropp och sen ohms lag påt..

Men är den där metoden nyttig för stärkaren? Jag menar blir det inte som att liksom kortsluta primärlindningen på OT:n? Det kanske inte spelar ngn roll. Mig bara undra. Jag kör på de två andra metoderna.

/Gunnar

13 Nov 2009, 00:35
Profile

Tubis wrote:

Men är den där metoden nyttig för stärkaren? Jag menar blir det inte som att liksom kortsluta primärlindningen på OT:n? Det kanske inte spelar ngn roll. Mig bara undra. Jag kör på de två andra metoderna.

/Gunnar
Kortsluta den gör ju inte mycket så länge vi inte har signal på. Strömmen stryps ju av biasspänningen.

13 Nov 2009, 10:04
Profile

ok, nu har jag inte fått tag på några motstånd än, helt omöjligt:(

o nu är det rep, så jag ska ställa bias enligt spänningsfall mellan pinne 3 och ct, som gunnar tipsat om i början..

men

1. är det riktigt att jag kan mäta ct vid standby?

2.hur vet jag vilken resistans jag ska räkna på..?

3.detta skulle göras när allt är urladdat, hur då?

13 Nov 2009, 16:23
Profile ICQ YIM WWW

Du kan ladda ur genom att slå av allt, dra ur sladd, slå på main och stånd by, koppla mätaren till B+ och vänta tills allt är 0V. Det finns bättre sätt men detta funkar till nöds.

Du mäter resistansen mellan pinne 3 och CT.

Sedan mäter du med starkaren igång spänningsfallet över denna resistans. Låt mätaren sitta kvar helt enkelt.. Men ställ om från ohm till volt.

Nu orkar jag inte skriva fler inlägg på mobilen.,, måste skaffa mig ett liv tror jag.

/Gunnar

13 Nov 2009, 18:27
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]