View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 22:36

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Problem med en gammal Fender 
Author Message

Har gjort lite saker för att få ner volymen. Det började med att jag tog bort några av dom små rören men då lät förstärkaren inte alls. Sedan fick jag ett tips av en att man kan sätta en adapter så man kan ha små rör där dom stora sitter nu. Så jag satte i samma rör som jag hade av dom andra små och när jag satte igång förstärkaren så lät det inte bra alls, och det luktade något hemskt. Nu funkar ingenting mer än lampan.

Frågan är om det är värt att försöka få liv i en så gammal förstärkare?

30 Oct 2009, 12:57
Profile ICQ YIM WWW

Klart du skall laga den...men du skall lämna den till någon som kan [:)]

mvh/Hasse

30 Oct 2009, 13:00
Profile

Är rädd att det kommer kosta en hel del och mycket som måste bytas. Men den lät väldigt bra när det fortfarande var i livet så det kanske är värt det endå.

30 Oct 2009, 13:02
Profile ICQ YIM WWW

Ah, du har eldat lite...

Vad är det för förstärkare?

De små rören är förstegsrör, de stora är slutstegsrör & ev. likriktare - svårt att gissa vad som hänt mer än att någon/några komponenter gett upp andan.
Om du tar ur förstegsrören bryter du signalvägen = inget för slutsteget att förstärka.

Som farbrorn skrev - lämna den till någon kunnig, även om man kan labba en hel del själv med olika förstegsrör bör man inte sulla med slutrören utan att veta vad man sysslar med.

Det finns en hel del kunniga på forumet som säkert kan hjälpa dig "hands on" även med en modifiering om så önskas. Ändra trådtiteln till service sökes eller liknande - själv bor jag för långt från Malmö, det ligger ju lite avsides[;)].
Alternativt kan den ju vara intressant som renoveringsobjekt för någon hugad spekulant, de flesta gamla Fendrar brukar vara intressanta.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

30 Oct 2009, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

Det var en djärv moddning... Du kanske kan ha den som sänglampa [;)]

Allvarligt, vilken Fender pratar vi om???

30 Oct 2009, 17:38
Profile

Den är från 70-talet tror jag och har två kanaler. 100w är den och det står basman på den. Vill få den att bli mer likt en marshall men det gick inte så bra. Finns kanske folk som vet hur man byger om dom till en marshall här på forumet?

30 Oct 2009, 18:15
Profile ICQ YIM WWW

Den är från 70-talet tror jag och har två kanaler. 100w är den och det står basman på den. Vill få den att bli mer likt en marshall men det gick inte så bra. Finns kanske folk som vet hur man byger om dom till en marshall här på forumet?

Jo det finns det [:)]
Om det är en bassman 100 så kommer du få en tystare o bättre "marshall" än orginalet, gjort en liknade ombyggnad på en bassman 50 och det var helt klart den bästa "marshallen" jag hör (utan att vilja skryta) En stor andleding till detta är att det sitter bättre trafos på fendrar (speciellt nättrafos, som bummar mindre).

Och även om du bygger om den till en 2203:a så är den inga problem att återställa till orginal om man senare vill det.
Bassman 100 är en ypplig stärkare att bygga om faktiskt [^]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

30 Oct 2009, 18:36
Profile

Är rädd att det kommer kosta en hel del och mycket som måste bytas. Men den lät väldigt bra när det fortfarande var i livet så det kanske är värt det endå.

Värt det? JA!!!!X 100

Du tar upp en fråga som jag brinner en del för, just värdet av en stärkare.
Här tycker jag tyvärr okundskap och "allt ska vara orginal nördar" fått härja fritt allt för länge på ett sätt på ett sätt som ej är förenligt med vad en stärkare som ska spelas på ska vara värd.

Om vi tar din Bassman 100, så är det ingen större "mystik" runt dessa, och priserna på dessa stärkare är inte speciellt höga. Men med tanke på vilken kvalitativ stärkare det är!(då tänker jag på sättet den är byggd).
Så om man skulle hitta en nytillverkad stärkare av denna kvalitet av en erkänd tillverkare, så skulle man få betala ca: 20-30-tusen.

Tyvärr är det så att det är få nytillverkade stärkare idag som skulle ha samma livslängd som stärkare gjorda på 60-70:talet.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

30 Oct 2009, 22:16
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]