View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 19:03

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Ampeg VT-40: Punkterad elektrolyt? 
Author Message

Post Ampeg VT-40: Punkterad elektrolyt?
Hej,
Kom över en gammal Ampeg VT-40 häromveckan. Vad jag förstår är den från 1972. Den är "toploaded", utan den ökända distkretsen, moddad med mastervolym och laddad med fyra Celestion Vintage 10-element.

Jag aktar mig förstås noga för att pilla i den här, men skruvade ändå av bakstycket för att kika. Upptäckte då det som syns på bilden nedan, vilket jag gissar är en läckande elektrolytkonding? Att de kan börja bli bubbliga och börja läcka har jag sett förut. Det fåniga i det här fallet är att jag tror att läckan har orsakats av att nån kört i en för lång skruv och därmed punkterat kondingen?

Stärkaren låter fint - men borde jag byta ut den här kondingen så snart som möjligt innan den läcker ännu mer? Och vad kan det kosta?

Tacksam för input!/Carl

Image

22 Sep 2009, 22:37
Profile

Byt nu. Även alla andra elektrolyter bör nog bytas efter så pass många år. Det är lite pilligt då elektrolyterna är inte logiskt placerade närmast de kretsar de skall serva så kablarna är dragna lite fram och tillbaka längs hela chassit.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

23 Sep 2009, 00:08
Profile WWW

BYT! ett av de vanligare felen som blir på V serien är brända PT till följd av elektrolyt haveri i biasdelen så byt inte bara filterkondingarna, byt rubbet. Problemet är att de värden och multiburkar som används inte tillverkas industriellt längre så det BLIR till att göra om lite.

Det är en besvärlig best att göra capjob på. Vill du behålla "orginal" placeringen av kondingarna i nätdelen, "få den att ser orörd ut", gör det enkelt för dig och köp ett specifikt recap kit från typ fliptop men det blir DYRT. Det är dagens "standard" kondingar dom använder men jag tror dom knöar ner dom i motsvarande burkar som Ampeg använde, så det ser snyggt ut.

Om du känner dig lite mer äventyrlig och inte så layout noga kan du skrapa ihop lite ditten och datten kondingar samt någon multiburk men då blir det till att göra om layouten en del eftersom det är ganska rediga anodspänningar så det blir till att mcguver'a ihop nätdelen lite. =)

Billigaste alternativet är att använda bara vanliga standard kondingar, en liten lådda och näve smältlim och bygga om layouten efter det, är klart värt klurandet tycker jag personligen, blir enklare nästa gång också, för en Ampeg dör aldrig! den bara vilar lite. =)

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

24 Sep 2009, 10:03
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]