Tubis wrote:
Sven-johan...den där mid-dippen är knappt hörbar. Den är knappt -1.5dB under basen.
Sen höjer du treble när du vrider på ratten.
Alltså treblebooster/basbooster eftersom andra hållet ger basförstärkning istället.
Den där minidippen av midden är bara ett litet bihang som mer syns på en graf än hörs på riktigt.
I så fall hörs inte att ändra Marshall-Middle-kontrollen (med slope resistor på 56k) från 8 till 6 heller... [}:)]
Enligt Tone Stack Calculatorn är det exakt samma som händer där i mellanregistret då [;)].
Men, visst, TSC:n kan ju vara helt fel. Duncan Monroe kan ju lura alla som använder den... [:0]
I alla fall är det en markant skillnad i ljud på de båda tonkontrollerna. Det är helt enkelt lite mindre mid med den första i förhållande till den andra... [;)] Som jag upplever det i alla fall.
Faktiskt hade jag först något annorlunda värde på ett av motstånden i tonkontrollkretsen. Enligt TSC:n var dippen då ungefär 1 dB djupare. Men, det ljudet gillade jag inte hundra, eftersom det var lite för lite mid. Då ändrade jag till detta och är nöjd. Och som sagt; det ÄR skillnad i ljud mellan de två olika tonkontrollerna (den med den lilla dippen jämfört med den helt utan dip). Även när de är inställda för att varken öka eller sänka varken bas eller diskant (typ rak frekvensgång).
Jag är också förvånad och tycker att detta inte borde vara så hörbart, men det är det! Kanske hörseln är väldigt känslig i detta frekvensområde? Det kan också vara att kontrollen med dip får en lite annorlunda funktion. Den verkar ha en brantare kurva på diskantökningen, och DET kan ju påverka ljudet.
Här är kurvor för Marshall-tonkontroll inställd sålunda:
För Strata: Bass 3,5, Middle 8 och Treble 6.
För Les Paul: Bass 3,5, Middle 6, Treble 8.
OBS! Kurvorna korsar varandra vid ca 1500 Hz.

Som sagt: Om det du säger stämmer, hör man inte skillnad på 8 eller 6 på Middle-kontrollen på en JTM45-Marshall, 1987-Marshall eller en 5F6A-Fender heller... [}:)][;)] Och det kanske man inte gör?... [:0][:o)]
Om du ändå inte vill ge dig, utan menar att det är en Trebble Booster jag har gjort, så måste du väl ändå medge att justeringsmöjligheten är bra. Man behöver inte SÅ stor justeringsmöjlighet som det nu är, men vilken konventionell Treble Booster har dessa möjligheter?

Sven-Johan