View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 17:45

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Silver Jubilee OT- hittar ej info. Hilfe!? 
Author Message

Post Silver Jubilee OT- hittar ej info. Hilfe!?
I mitt pågående Traynor YGL3 makeover project har jag stött på ett problem.

Utgångstrafon i denna stärkare är utbytt. Det sitter en replacement trafo som egentligen hör till Marshall Silver Jubilee 2555 (100w-modellen). Den har en kod på sig som är DE C 2723 E men ingen annan märking. Jag är osäker på sekundärerna. Det finns tre tåtar. Svart, gul (brandgul), brun.

När jag fick stärkaren var gul kopplad till tip på utgångsjacket, brun till sleeve/jord, svart knipsad (används ej). Men det är nått som inte stämmer.

När jag tittar på schemat till 2555 verkar det vara gul som ska gå till jord, men färkodningen är otydlig och jag kan inte utläsa vilken impedans brun och svart i så fall svarar mot.

Någon som kan hjälpa mig reda ut sekundärerna?

http://www.drtube.com/schematics/marshall/2555amp.gif

Primären är tydlig och verkar rätt inkopplad. Röd och brun till var sitt slutrör och gul/brandgul centertapp. Eller hur?

/Gunnnar

12 Sep 2009, 16:58
Profile

primären skall ha mittvärdet till plus.

sekundären går att ohma om man har en känslig DVM- men bättre är att lägga en växelspänning över primären och mäta omsättningen.

Ohm med rätt omsättning kan mycket väl "fel" sida jordas- men då måste även primären vändas för att undvika rundgång.

b

12 Sep 2009, 20:04
Profile

Enligt den info jag fått (från en kontakt på Englund Musiks serviceverkstad) är primären vit (gul) centertapp, brun och röd till rören. Sekundären är brun (com/jord) och gul 8 ohm, svart 4 ohm. Trafot har antagligen använts till flera åttiotalsmodeller från Marshall.

Schemat till Silver Jubilee 2555 visar i och för sig 4 EL34:or, men noteringen på schemat är 25/50 watt så det är inte säkert att detta stämmer.

Här är det i och för sig 4-8-16 men färgerna stämmer bortsett från 16 ohmstappen:

http://www.schematicheaven.com/marshall ... w_2210.pdf

Att mäta upp omsättningstalet kanske kan vara en idé för att bli av med en del tvivel?

12 Sep 2009, 21:52
Profile ICQ WWW

Brun = jord
Svart = 4 ohm
Brun/gul= 8 ohm
Grön = 16 ohm
(jag skulle ändå mäta...)

men den länk du hänvisar till i 1:a inlägget
är Orange = jord på sekundären.

saknas Grön ?? 16 ohm

b

12 Sep 2009, 22:09
Profile

Trafon har definitivt bara tre sekdundärtåtar - brun, svart och gul (eller om den kan sägas var brandgul/orange). Eftersom SilverJubilee-trafon tycks ha just denna uppsättning färger blev jag fundersam om det kan vara så att det blivit bakvänt kopplat i denna stärkare. Att det ska vara gul som com/jord, brun 8 ohm och svart 4 ohm.

Om jag ska testa genom att lägga vxl-spänning på primärsidan så som ni föreslår - mellan vilka tappar gör jag det? CT/gul och... ?

/Gunnar

12 Sep 2009, 23:08
Profile

Flera klassiska Marshallmodeller (som JCM 900 och 6100) saknar en av 4 och 16 ohmsutgångarna med bara två valbara högtalarimpedanser på omkopplaren istället för klassiska 4-8-16. Principen var 4 och 8 ohm på combo, 8 och 16 på topparna. Logiken låg i hur man förväntades koppla in sig i en eller två fyrtolvor för topparna respektive interna högtalare och externa för comboförstärkare. Jag har för mig att en detalj här är att impedansväljaren har samma antal terminaler för både tre och två valbara impedanser men med bara två val användes de "extra" terminalerna ibland som lödstöd till motstånden för en enkel line out.

JCM 900; http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -iss14.pdf

6100; http://www.drtube.com/schematics/marsha ... -63-04.pdf
(samma färger på ledarna här för jord, 4 och 8 ohm.)

13 Sep 2009, 00:35
Profile ICQ WWW

Trixigt det här.

Trafon har definitivt bara tre sekdundärtåtar - brun, svart och gul (eller om den kan sägas var brandgul/orange). Eftersom SilverJubilee-trafon tycks ha just denna uppsättning färger blev jag fundersam om det kan vara så att det blivit bakvänt kopplat i denna stärkare. Att det ska vara gul som com/jord, brun 8 ohm och svart 4 ohm.

Om jag ska testa genom att lägga vxl-spänning på primärsidan så som ni föreslår - mellan vilka tappar gör jag det? CT/gul och... ?

/Gunnar

Iofs är nog dina öron den bästa "mätaren"- testa vilken kombination som låter bäst..

och för att mäta förhållandet kvittar det var på primären du kör in AC och hur stor den spänningen är... men det "enklaste" är på yttertrådarna .
Det är ju impedansförhållandet som är intressant för dig.
1 Mät spänningsförhållandet Inspänning/utspänning OBS att du får göra 3 mätningar (brun-Svart brun-gul och gul-svart)

Har inte kollat men en 100W TRAFO BÖR VÄL HA CA 2,2k på primären??

Förhållandet bör då bli ca 16 för 8 ohm 23 för 4 ohm och ca 12 för 16 ohm

b

13 Sep 2009, 09:29
Profile

Izzy wrote:

Trixigt det här.

/Gunnar

Iofs är nog dina öron den bästa "mätaren"- testa vilken kombination som låter bäst..

och för att mäta förhållandet kvittar det var på primären du kör in AC och hur stor den spänningen är... men det "enklaste" är på yttertrådarna .
Det är ju impedansförhållandet som är intressant för dig.
1 Mät spänningsförhållandet Inspänning/utspänning OBS att du får göra 3 mätningar (brun-Svart brun-gul och gul-svart)

Har inte kollat men en 100W TRAFO BÖR VÄL HA CA 2,2k på primären??

Förhållandet bör då bli ca 16 för 8 ohm 23 för 4 ohm och ca 12 för 16 ohm

b

Sänkjå. I äro med på noterna. Öronen är bra grejor [^]

Peter - ja, du har helt rätt, så där är det i flera av Marshall-modellerna. Snåljåpar.
I min 6100 finns alla tapparna, men om jag minns rätt används 4 ohm endast för NFB, 8 och 16 till utgången (och switchen). Surt och dumt när man gillar att koppla sin 4x12 för 4 ohm [V]

/G

13 Sep 2009, 15:12
Profile

Alla silverjubilee 2550 0ch 2555 jag har har bara 4 och 8 ohm, även combon 2554 och 2558 har bara 8 och 4 ohm.

14 Sep 2009, 22:23
Profile ICQ YIM WWW

När du mäter trafon, se för jösse namn till att du inte lägger mer än MAX 10V AC på primären....jag brukar mäta på andra hållet, om jag inte har en susning om omsättningstalet på trafon, så slipper jag elakt höga spänningar på instrumentet.

(Edit: Hmm..tänker jag rätt nu, sömnig och seg, eller gällde det där nättrafo-mätningar Oavsett vilket - aldrig mer än 10V AC, och helst mindre)

/R

14 Sep 2009, 23:26
Profile

(Edit: Hmm..tänker jag rätt nu, sömnig och seg, eller gällde det där nättrafo-mätningar Oavsett vilket - aldrig mer än 10V AC, och helst mindre)

/R
Förhoppningsvis blir det en jädra mycket lägre spänning på sekundären så 10v resulterar nog i att man får ställa mätaren på millivolt. 230V borde inte ge mer än nått tiotal volt.
Utgångstrafon transformerar ju ner för att möta pluttlasten på ca 8ohm typ. Ipmedansanpassning resulterar ju tyvärr även i spänningsomvandling.

15 Sep 2009, 06:13
Profile

10 volt på primären lär knappast ge mer än 0,5V ut.....

och Izzy vet ju vilken som är primären.

Omsättningen på en utgångstrafo är ju någonstans mellan 10-40...

Och med FÖR små spänningar blir det lätt mätfel. Trafon vill gärna ha ett uns av magnetisering...

Men gör tvärt om och mätaren skenar...

Själv brukar jag mäta åt båda (bägge?) hållen och kan ibland se en viss skillnad på omsättningen- dock ej mer än vad som kan anses acceptabelt.

b

15 Sep 2009, 06:47
Profile

Det är lugnt! Jag startar försiktigt med typ 10V så får vi se. Eventuellt lyckas jag få tag på korrekt information om trafon först, jobbar på det också.
/Gunnar

15 Sep 2009, 10:31
Profile

Det är lugnt! Jag startar försiktigt med typ 10V så får vi se. Eventuellt lyckas jag få tag på korrekt information om trafon först, jobbar på det också.
/Gunnar
Det behöv nog inte. Tänk på vilken hög spänning som blir när du kör ljud på primären och vilken låg spänning det sen resulterar i på sekundären. Om du kör 10volt på primären så är du nere i väldigt lågt på 4ohmstappen så en "biltemamätare" inte pallar att få något mätresultat alls[:D]

15 Sep 2009, 12:33
Profile

Har nu mätt utgångstrafon. Det är det enda som är kvar innan inkoppling av the Beast.

Jag la på 9.8V på primären, mellan slutrörens anoder (mellan röd och brun, CT ansluten mot jord). Jag får då följande mätvärden:

Brun mot jord = 0.8V
Svart mot jord = 1.2V
Gul mot jord = 1.4V

Brun mot svart = 0.5V
Brun mot gul = 0.7V
Gul mot svart = 0.2V

Så till slutfrågan - vad är vad? Är brun Com, svart 4 ohm och gul 8 ohm, så som jag fått uppgift om? Om jag får ett klokt svar kör vi igång apparaten under lördagen. Det blir nog dödsmetal ända fram till tipslördag...

Här är föresten några visuella skott:

Before:
Image

After:
Image

28 Nov 2009, 01:15
Profile

Brun o gul ger med 8ohm 1568ohm A-A.
Med brun som com då.
Kan ju vara lite off pga av för få marginaler på mätresultatet. Tex gör ju 0.5V och 0.59V en viss skillnad.

Dom tre första mätningarna mot jord förstår jag inte? Mot jord går ju inte mäta om man inte bestämt en kabel som jord och kopplat den där?
Har man inte gjort det så blir det inga riktiga mätresultat utan bara något mätarjoxiboxiflum.

28 Nov 2009, 08:01
Profile

Okej, tack! Jag har fått bekräftat att det vi antagit stämmer, dvs. brun = Com, svart = 4 ohm och gul = 8 ohm. Brian Wallace hade turlgit nog just lindat om en sådan trafo. Tusan att det ska vara så knepigt hitta färgkoder ibland. Det kan ju inte vara världens ovanligaste trafo.

Ja ja. Nu återstår uppstart... [}:)]

/G

28 Nov 2009, 10:52
Profile

After:
Image

SNYGGT!!!!!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

28 Nov 2009, 11:01
Profile

Spänning primär delat med spänning sekundär ger lindningsförhållandet.
Lindningsförhållandet gånger lindningsförhållandet ger impedansomvandlingsförhållandet.
Impedansomvandlingsförhållandet gånger påkopplat lastimpedans ger primärens impedans.
Reserverar mig för icke korrekta facktermer.

28 Nov 2009, 11:11
Profile

Förresten.
Spänning primär delat med spänning sekundär ger lindningsförhållandet.
Lindningsförhållandet gånger lindningsförhållandet ger impedansomvandlingsförhållandet.
Impedansomvandlingsförhållandet gånger påkopplat lastimpedans ger primärens impedans.
Reserverar mig för icke korrekta facktermer.

helt rätt
bara för "the book" det KAN skilja en aning om man väljer att lägga spänningen på primären eller sekundären. Teoretiskt skall det inte det- och det brukar inte bli några större "fel"- men bara så man vet om det.

b

28 Nov 2009, 17:17
Profile

Okej, jag tror vi kan räkna på det där. Mest intressant just nu är om stärkaren fungerar. Och det gör den! Hurra! Slog igång allt i långsam takt och det funkade utan missöden. Tyst och fin, mkt lite brus och nästan inget surr. Powertrafon är jäkligt surrig i sig men mkt litet smiter vidare ut i kretsen.

Den känns inte så jäkla ljudstark, trots sina tänkta 100w. Eller så börjar jag få allvarliga hörselskador. Men den viker sig riktigt fint när man drar på och kör "Super Lead-kanalen". Rätt mkt Marshallskt. B+ är inte så hög, runt 420V.

High gain-kanalen låter rätt ok också. Tubis tipsade om Laney GH100L som utångspunkt. Har byggt den så i princip, men utan katodföjare för att driva tonstack. Här finns en del att pilla på. Får lite oscillation som kräver lite kondingar. Disten något pappig. Men jag har idéer. Återkommer inom kort i separat tråd med schema och önskan om justeringsförslag.

/Gunnar

PS. Stort tack till Peter Woodstock som bidrog med pjäsen i dess ursprungliga skick. Verkligen kul projekt att köra!

29 Nov 2009, 00:24
Profile
Reply to topic   [ 21 posts ]