View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 16:20

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Förslag på bra kondingar/elektrolyter! 
Author Message

Post Förslag på bra kondingar/elektrolyter!
Jag håller på och renoverar/stökar med en gammal Dynacord BS412 bascombo.En transistor stärkare på 300 W från 1980.
Jag tänker byta ut alla elektrolyterna i stärkaren.
Det sitter ett gäng ROE och ERO elektrolyter som har dåligt rykte om sig.
Är det någon som har förslag på bra märken på elektrolyter?
Här är bilder på elektrolyterna.
Det är bland annat de runda mörkröda elektrolyterna på bilderna.

By the way...är det någon som vet vad den gröna elektrolyten/kondingen med beteckning "100 V - N3" är för något?
Sitter i anslutning till slutsteget.
Blir lite sugen på att även byta den...men känner mig lite osäker på vad det är och med vad jag skulle ersätta den med.

http://www.esnips.com/doc/038731d8-0312 ... Elektrolyt

http://www.esnips.com/doc/c0e0a077-6918 ... e9/End-Amp

http://www.esnips.com/doc/3bb99762-b5b9 ... nge-object

http://www.esnips.com/doc/7397928d-37d9 ... icture-117

26 Aug 2009, 00:10
Profile ICQ YIM WWW

Jag håller på och renoverar/stökar med en gammal Dynacord BS412 bascombo.En transistor stärkare på 300 W från 1980.
Jag tänker byta ut alla elektrolyterna i stärkaren.
Det sitter ett gäng ROE och ERO elektrolyter som har dåligt rykte om sig.

Var sägs det att ROE och ERO har dåligt rykte?
Vad anses vara dåligt med dem?
Gäller det bara elektrolyterna eller även andra kondensatorer?
Quote:

Är det någon som har förslag på bra märken på elektrolyter?

Jag använder Rifa och F&T. Har endast goda erfarenheter av båda märken.

------
Dom låter alla lika

26 Aug 2009, 06:50
Profile

Här är några kommentarer om dessa ökända elektrolyter:

ROE som var märket för fabrikatet "Roederstein" (numera uppköpta av Vishay) hade just denna typen av elektrolyter utförda som en mörkröd plastburk (radial typ) under 1970 talet.
(på undersidan kan man också se ingjutnings-epoxyn med gul eller vit färg)
Om jag inte minns helt fel, så fanns det en "bipolar" serie som hette just "EKU"

Jag har dålig erfarenhet av alla dessa serier som var utförda i denna mörkröda plastburk, det är mycket fel ock konstigheter med dessa idag, och därför rekommenderar jag att byta ut alla sådana elektrolyter
Gäller även ett annat tyskt farikat som hette Frako, som tillsammans med den ovannämda ROE användes flitgt i bl.a. tyska apparater under 1970 talet.

"These “ROE Redâ€Â

26 Aug 2009, 19:48
Profile ICQ YIM WWW

Vad vi pratat om i denna (och den liknande följetången tidigare) är givetvis gamla åldrade elektrolyter som suttit i apparater sedan mitten på 1960 och 1970 talet.

Också självklart så pratar vi om elektrolyter och inte plastfilm-kondingar.

Tyvärr har det visat sig att dom tyska elyter vi trodde var kvalitéts kondingar på denna tiden, har dessvärre åldrats på ett ofördelaktigt sätt.
Många av dom är mer eller mindre kortslutna, en del tappar kapasitansen eller blir för högohmiga (ESR) och ger resultad som dålig eller "svampig bas, eller skitigt ljud", beroende på vad elyten har för uppgift i kopplingen.

ROE, Frako F&T från tyskland, och sedan också massor av fabrikat från Japan och Taiwan, har jag bytt i tusental under årens lopp.
(det blir många eftersom jag också renoverar studio-mixerbord)

1960/70 talets elyter som klarat sig bäst i åldrandet, men ändå blivit något trötta av "tidens tand" är Philips gamla blå axiella typ, och även Siemens axiella gula typ.

Här är några bra fabrikat och typer idag, som jag har god erfarenhet av:

<b>BC-Components</b> axiella serie 2222 030 och 031 (tidigare Philips), och är en utomordentlig bra brukskonding för serviceändamål.
Samma serie finns även i high volt och heter då 2222 041, 042 och 043.

Mer audio relaterade elyter av radiell typ, för att serva mixerbord, effekt burkar, Hi-Fi, m.m. finns idag också många bra typer som:

<b>Panasonic</b> NHG series i 105 grader, (har köpt denna i många tusental) och är en mycket bra bruks-konding för audio.
Ett pinnhål upp, så kan jag rekommendera Panasonic FC series, (som dessutom låter rent och bra, om man skall in på den diskussionen)

Panasonic har nyss kommit med en ny typ speciellt för audio, men jag har inte testat denna ännu.
Den är i bara 85 grader, och jag litar mer på 105 gradiga, eftersom jag ofta stoppar in dom i mixerbordsmoduler där det blir ganska varmt, och minskar då livslängden på elyter.

<b>ELNA</b> RJH series, (också en typ jag köper i stora mängder) är en utmanare till Panaconic FC, och kan låta något anorlunda i vissa applikationer och folks öron.

Även <b>Nichicon</b> och <b>Rubicon</b> (och Jamicon i viss mån) har många bra elyter för både för "general purpose" och audio.

<b>Jamicon</b> radiella serie SKR 85 grader och TK 105 grader, duger utmärkt för att serva gitarr stärkare och liknande, och finns dessutom även i axiell typ, men kan vara svårara att få tag på.

High volts elyter för gitarrstärkare, där gäller Sprague, IC, F&T, JJ och några till hos gitarr-dels leverantörerna, men man bör också kika på en del av fabrikaten jag nämt här ovan, eftersom idag har utvecklingen gått fram gällande elyter på 100 uf och uppåt, med spänningstålighet upp till 4-500 volt, då dessa använts idag flitigt till switchade nätaggregat som erövrat hela världen i dom flesta nytillverkade apparater.

Nu skall jag inte tjata mer om elyter, tack för mig.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

26 Aug 2009, 20:49
Profile ICQ YIM WWW

Tack för det,Bosse!
Jag ska jaga högkvalitets elektrolyter.
Det är ju trots allt ett bra ljud jag vill åt.
Dels så sitter det elektrolyter i preampen men också i anslutning till slutsteget.
Det är väl så att de ska kunna olika saker.
De i preampen ska forma ljudet och de i anslutning till slutsteget ska tåla större strömmar och klara högre värme.
Sedan kan jag ju inte låta bli att undra om det är ett switchat nät- agg som sitter i min Dynacord stärkare.
Jag kan som sagt alldeles för litet i det här ämnet.
När jag tittar i ELFAs katalog så ser jag ju att de rekomenderar olika elektrolyter för olika ändamål.
Å då slår den stentunga åååångesten till.
Va f**n va många olika lyter de fanns!
Vilken ska jag välja?
Är de dyrare bättre? Ska jag lägga 600 spänn på att köpa upp mig på RIFAs kondingar eller ska jag lägga ut 100 kr och köpa Jamicons istället?
Well...får väl snacka med folket på ELFA imorgon...så får vi se vad det bidde.

26 Aug 2009, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

När det gäller gitarr/bas stärkare som din Dynacord, så är det att "sikta över målet" om du änvänder annat än Jamicon radiella serie SKR, eller BC-components axiella serie 021-043, eller som bipolära elyter Jamicon NKR serie, som du alla kan köpa hos ELFA.

Skillnad är om du skall "re-cappa" en high end HiFi, typ Luxman eller liknande, då kan du kosta på dig speciella "audio-kondingar"

Köp en extra pilsner för pengarna på lördag i stället, där gör dom antagligen bättre nytta.

Nej, din stärkare är inte speciellt ny, och den har inget switchat nätaggregat.

<b>PS! du gör för stor sak av det hela</b>, det är bara en gitarr-stärkare, du kan nästan ta villka kondingar som helst, bara dom är nya, och det blir 100 gånger bättre än med dom gamla uttorkade som sitter i nu.
Jag "re-cappar" gitarr-stärkare från morron till kväll, och änvänder vanliga brukskondingar som IC-Illinoi Capasitor, BC-Components och Jamicon, det fungerar och räcker utmärkt för detta ändamål.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg

27 Aug 2009, 02:20
Profile ICQ YIM WWW

Risken är ju att jag "gör för stor sak av det hela".
Beroende på vem man pratar med så får elektrolyter ett stort eller lågt värde som "ljudskapande" komponent i en bas/gitarr förstärkare.
Vissa anser att det är av största vikt vilka märken det är på elektrolyterna.
Andra anser att de inte alls spelar så stor roll vilket märke det är.
Huvudsaken att värdena stämmer.
Det är som alltid i ljuddjungeln.Fullt av myter och guldöron.
Själv har jag ingen erfarenhet av att byta elektrolyter vare sig i transistor eller rör stärkare.
Så jag gör väl så att jag sparar pengarna och lägger dem på ett par öl och en pizza istället för att jaga "de bästa" och kanske dyraste elektrolyterna.

27 Aug 2009, 13:08
Profile ICQ YIM WWW

Bo Hansén wrote:

Vad vi pratat om i denna (och den liknande följetången tidigare) är givetvis gamla åldrade elektrolyter som suttit i apparater sedan mitten på 1960 och 1970 talet.

Också självklart så pratar vi om elektrolyter och inte plastfilm-kondingar.

Tyvärr har det visat sig att dom tyska elyter vi trodde var kvalitéts kondingar på denna tiden, har dessvärre åldrats på ett ofördelaktigt sätt.
Många av dom är mer eller mindre kortslutna, en del tappar kapasitansen eller blir för högohmiga (ESR) och ger resultad som dålig eller "svampig bas, eller skitigt ljud", beroende på vad elyten har för uppgift i kopplingen.

ROE, Frako F&T från tyskland, och sedan också massor av fabrikat från Japan och Taiwan, har jag bytt i tusental under årens lopp.
(det blir många eftersom jag också renoverar studio-mixerbord)

1960/70 talets elyter som klarat sig bäst i åldrandet, men ändå blivit något trötta av "tidens tand" är Philips gamla blå axiella typ, och även Siemens axiella gula typ.

Här är några bra fabrikat och typer idag, som jag har god erfarenhet av:

<b>BC-Components</b> axiella serie 2222 030 och 031 (tidigare Philips), och är en utomordentlig bra brukskonding för serviceändamål.
Samma serie finns även i high volt och heter då 2222 041, 042 och 043.

Mer audio relaterade elyter av radiell typ, för att serva mixerbord, effekt burkar, Hi-Fi, m.m. finns idag också många bra typer som:

<b>Panasonic</b> NHG series i 105 grader, (har köpt denna i många tusental) och är en mycket bra bruks-konding för audio.
Ett pinnhål upp, så kan jag rekommendera Panasonic FC series, (som dessutom låter rent och bra, om man skall in på den diskussionen)

Panasonic har nyss kommit med en ny typ speciellt för audio, men jag har inte testat denna ännu.
Den är i bara 85 grader, och jag litar mer på 105 gradiga, eftersom jag ofta stoppar in dom i mixerbordsmoduler där det blir ganska varmt, och minskar då livslängden på elyter.

<b>ELNA</b> RJH series, (också en typ jag köper i stora mängder) är en utmanare till Panaconic FC, och kan låta något anorlunda i vissa applikationer och folks öron.

Även <b>Nichicon</b> och <b>Rubicon</b> (och Jamicon i viss mån) har många bra elyter för både för "general purpose" och audio.

<b>Jamicon</b> radiella serie SKR 85 grader och TK 105 grader, duger utmärkt för att serva gitarr stärkare och liknande, och finns dessutom även i axiell typ, men kan vara svårara att få tag på.

High volts elyter för gitarrstärkare, där gäller Sprague, IC, F&T, JJ och några till hos gitarr-dels leverantörerna, men man bör också kika på en del av fabrikaten jag nämt här ovan, eftersom idag har utvecklingen gått fram gällande elyter på 100 uf och uppåt, med spänningstålighet upp till 4-500 volt, då dessa använts idag flitigt till switchade nätaggregat som erövrat hela värden i dom flesta nytillverkade apparater.

Nu skall jag inte tjata mer om elyter, tack för mig.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg

Tack för denna utförliga genomgång, känns mycket användbar och tillförlitlig med tanke på den enorma erfarenhet som uppenbarligen ligger bakom! Har ett lite avsomnat hajfajprojekt (Williamsonvariant) som är klart så när som på strömförsörjningen, och där kommer ju sån häringa information verkligen väl till pass.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

27 Aug 2009, 20:33
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]