View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:16

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fender Twin Reverb 
Author Message

Post Fender Twin Reverb
Jag har en Fender Twin Reverb Silverface 135w från sent 70-tal som jag har tänkt att få liv i igen efter ha varit nerställd i ca 8år. Jag ställde ner den efter att det var sagt att ena elementet var trasigt. Och ung och fattig som man va då så fick jag ställa ner den i brist på stålar.

Jag ohmmätte elementen och det ena elementet visade ca 7.2ohm och det andra mellan 45-180ohm beroende på hur jag mätte.

Kan jag förutsätta att det på 7.2ohm är ok och är ett 8ohms element och det andra trasigt?

Vad kan felet på det troligen trasiga elementet vara? Nått som kan gå/vara värt att laga eller är det bara skit och lika bra att skaffa ett nytt?

Nått tips om vart man kan få tag på ett bra och inte allt för dyrt ersättningselement? Eller ska man satsa på att få tag på ett beg orginal?

Elementen som sitter i nu är troligen orginalen. Silvriga med blått märke som det står Fender på. Står inget om ohm eller watt på högtalaren vad jag kan se.

Vad finns det för risker med att dra igång den efter så lång tid?

Blev mycket frågor det här men tacksam för allt hjälp och input.

/Christer

07 Jul 2009, 18:26
Profile

Jo, det låter rimligt att det element som mäter 7,2 ohm är okej och det andra är kass.

Om och hur det går att laga beror förståss på vad som är felet. Är det anslutningtrådarna mellan korg och kon, kan det vara ganska enkelt att fixa, men om det är talspolen som är kass måste högtalaren antagligen konas om. Men, det är svårt att säg vad som är fel utan att få kolla på det.

"Silvriga med blått märke som det står Fender på". Hmmm... Kan vara Altec. Står det några sifferkoder någonstans på högtalarna? Om det finns rätt omkoningssats att få tag på, kan det vara värt att kona om det kassa högtalarelementet. Det blir kanske inte billigare än att köpa ett nytt element, men stärkaren är då mer original och om det är Altec-högtalare har de ett så karaktäristiskt ljud att det kan vara kul att behålla (om man nu gillar det ljudet). Lars Widlund hos LH-Musik är en av de bästa på att kona om högtalare. Kontakta gärna honom.

Annars kunde du ju kanske byta ett, eller kanske ännu hellre båda elementen, till de nya Jensen <s>C12Q</s> C12N (edit). Då blir ljudet kanske mer som en 60-tals Twin Reverb.

Jag skulle nog lämna för omkoning...

Om en stärkare stått avstängd i åtta år, kan det bli problem när den startas igen. Elektrolytkondensatorerna (framförallt glättningskondensatorerna) kan ha torkat så att de inte funkar längre. Detta kan yttra sig direkt eller efter ett tag när man börjar använda stärkaren igen. Det kan vara eller bli kortslutning i dem (=inte bra!) eller att de inte glättar som de ska så att det brummar för mycket. Vill du vara helt säker bör du få den kollad innan du startar, men om det vore min stärkare skulle jag nog sätt på den och se vad som händer... Är det problem skyddar förhoppningsvis säkringarna så att inget pajar. Men, jag skulle i vilket fall som helst byta alla elektrolytkondensatorer. De är typ 30 år gamla och är en tidsinställd bomb. Elektrolytkondensatorer har en begränsad livslängs och om de inte är spänningssatta (stärkaren är avstängd) <u>förkortas</u> den tiden.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

08 Jul 2009, 11:59
Profile

Nu har jag kollat upp vad det är för element och det ska vara ett Pyle element från '78. Vad jag kunde se så satt anslutningstrådarna som dom skulle. Kunde inte se nått yttre fel alls. Jag får kontakta han Lars och se vad han har att säga och framför allt se om det är värt det.

Elektrolytkondingarna skulle jag ju faktiskt kunna byta själv innan jag testar antar jag. Dom gömmer sig under den "kåpan" som sitter skruvad på chassit antar jag?

Det finns ingen fara längre efter så lång tid att börja pilla inuti förstärkaren väl, eller?

/Christer

08 Jul 2009, 16:11
Profile

...Nu har jag kollat upp vad det är för element och det ska vara ett Pyle element från '78...
... Jag får kontakta han Lars och se vad han har att säga och framför allt se om det är värt det...
Ja visst! Pyle kan det vara. Kolla med Lars Widlund vad han tror. Här är kontaktuppgifter för LH-Musik: <b>http://www.lh-musik.se/index2.php?page=kontakt.php</b>

Jensen C12N kostar knappt 11 hundralappar per styck hos Thomann. (Jag skrev fel i förra inlägget. Det är C12N jag menar och inget annat): <b>http://www.thomann.de/se/jensen_c12n_vintage_8ohm.htm</b>

Quote:
...Elektrolytkondingarna skulle jag ju faktiskt kunna byta själv innan jag testar antar jag. Dom gömmer sig under den "kåpan" som sitter skruvad på chassit antar jag?...
Glättningskondensatorerna för B+-spänningen sitter under kåpan, ja. Sedan är det sju, åtta eller nio ytterligare elektrolytkondensatorer som sitter på eller vid komponentkortet inne i stärkaren. Det är glättningskondensator/-er för biassspänningen och ett antal katodavkopplingskondensatorer.

Quote:
...Det finns ingen fara längre efter så lång tid att börja pilla inuti förstärkaren väl, eller?

Om stärkaren har Stand By-omkopplare och <u>inte</u> står i Stand By-läge, är dessa Fenderstärkare lösta så att kondensatorerna laddar ur sig, så <u>antagligen</u> är det inte någon fara, men kortslut för säkerhets skull kondingarna innan du gör något.

Alla dessa kondingar, i rätt värde, kan du också köpa av LH-Musik.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

08 Jul 2009, 17:41
Profile

Pyle kan vara rackarns trevliga. Jag har ett 15-tums med med Fenderetikett som är helt underbart: stort, rikt och krämigt![:)][;)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

08 Jul 2009, 21:53
Profile ICQ WWW

Ampster wrote:

...Nu har jag kollat upp vad det är för element och det ska vara ett Pyle element från '78...
... Jag får kontakta han Lars och se vad han har att säga och framför allt se om det är värt det...
Ja visst! Pyle kan det vara. Kolla med Lars Widlund vad han tror. Här är kontaktuppgifter för LH-Musik: <b>http://www.lh-musik.se/index2.php?page=kontakt.php</b>

Jensen C12N kostar knappt 11 hundralappar per styck hos Thomann. (Jag skrev fel i förra inlägget. Det är C12N jag menar och inget annat): <b>http://www.thomann.de/se/jensen_c12n_vintage_8ohm.htm</b>

Quote:
...Elektrolytkondingarna skulle jag ju faktiskt kunna byta själv innan jag testar antar jag. Dom gömmer sig under den "kåpan" som sitter skruvad på chassit antar jag?...
Glättningskondensatorerna för B+-spänningen sitter under kåpan, ja. Sedan är det sju, åtta eller nio ytterligare elektrolytkondensatorer som sitter på eller vid komponentkortet inne i stärkaren. Det är glättningskondensator/-er för biassspänningen och ett antal katodavkopplingskondensatorer.

Quote:
...Det finns ingen fara längre efter så lång tid att börja pilla inuti förstärkaren väl, eller?

Om stärkaren har Stand By-omkopplare och <u>inte</u> står i Stand By-läge, är dessa Fenderstärkare lösta så att kondensatorerna laddar ur sig, så <u>antagligen</u> är det inte någon fara, men kortslut för säkerhets skull kondingarna innan du gör något.

Alla dessa kondingar, i rätt värde, kan du också köpa av LH-Musik.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Denna förstärkare har ingen stand by switch så då borde det va löst så som du sa att den är gjord att ladda ur kondingarna?

Men för att vara säker gör man för att ladda ur kondingarna?

09 Jul 2009, 01:21
Profile

Pyle kan vara rackarns trevliga. Jag har ett 15-tums med med Fenderetikett som är helt underbart: stort, rikt och krämigt![:)][;)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

Precis så som du beskriver har jag för mig att mina högtalare lät.

09 Jul 2009, 01:22
Profile

maglemer wrote:

Pyle kan vara rackarns trevliga. Jag har ett 15-tums med med Fenderetikett som är helt underbart: stort, rikt och krämigt!
Precis så som du beskriver har jag för mig att mina högtalare lät.
Då får vi ju hoppas att det finns grejer för att kona om högtalarelementet. Även om det skulle kosta 1000 - 2000 spänn kan det ju vara värt det.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jul 2009, 13:17
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]