View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 10:12

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Nät-trafo och likriktarrör. / Munspelsmoddad B-man 
Author Message

Post Nät-trafo och likriktarrör. / Munspelsmoddad B-man
Är det nån som har koll på hur stark transformator det sitter i en Fender Bassman LTD. Den tidigare RI modellen kan man ju använda ett 5U4 i. Den här sitter det ett GZ 34 i som standard.
Kan det vara nån risk att man bränner Nät-trafon om man pular i 5U4 som vill ha 1,1 A mer i glödström?

http://www.brosbrothers.se

26 Jun 2009, 09:27
Profile WWW

GZ34 drar 1,9 Amper i glödström medans 5U4 drar 3 Ampere det är ju en viss skillnad.

5AR4 är ett rör du kan ersätta GZ34 med.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

26 Jun 2009, 09:39
Profile

...5AR4 är ett rör du kan ersätta GZ34 med...
Som jag ser det är det olika namn på samma typ av rör (amerikansk respektive europeiskt beteckning), men det beror på hur man ser det...

Precis som Arne påpekar drar 5U4GB 1,1 A mer än GZ34/5AR4 på 5 Voltsglöden. Jag tror att det är svårt att få fram uppgifter på vad trafon ifråga pallar för här.

Jag vet flera som kör med 5U4GB eller 5U4G i sina reissue Tweed 4x10 Bassman utan problem. Undrar om LTD:n har samma nättrafo?

5Z4 eller 5V4 kan vara andra likriktarrör att prova om man vill ha mer spänningsfall över likriktaren än vad ett GZ34/5AR4 eller en halvledarlikriktare ger. Båda drar 2,0 A på glödspänningen vilket borde vara jämförbart med GZ34/5AR4. 5Z4 kan vara på gränsen vad det klarar i strömuttag på B+, men jag har kört med ett sådant ett bra tag i en Vibrolux Reverb utan problem...

Om jag räknar rätt blir det ungefär följande spänningsfall vid 100 mA strömuttag på B+:
GZ34/5AR4: 8 V
5U4G: 20 V
5U4GB: 18 V
5V4G: 14 V
5Z4: Hittar inga uppgifter, men vad jag minns blir det ungefär som med 5V4 eller något mindre.

Varför inte ett Weber Copper Cap WU4GB som motsvarar 5U4GB men inte drar någon glödström alls...? <font color="blue">http://www.webervst.com/ccap.html</font id="blue">

Typen av likriktare påverkar helt klart tonen!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

26 Jun 2009, 11:55
Profile

Jag kastade ut frågan på ett amerikansk forum och fick svar av en engelsman.. Han hade mekat med både Ltd och RI och dom har likadan trafo med 3A likriktarglöd.
Han har skrivit en rad artiklar om modifiering av Bassmans till munspelsförstärkare och har blivit en Guru i det sammanhanget.
Han föredrar diodlikriktning - 495V och 15mA/rör bla.
Sen är det en del andra modifieringar som får gitarrförstärkarbyggare att skrika högt av avsky...[;)]
Men vad gör det när man lirar trynorgel?

Den traditionella vägen är ju att man försöker leta sig fram till värden som orginal 59 Bassmannen hade. Det var där 5U4 kom in i mina tankebanor.

26 Jun 2009, 23:26
Profile WWW

arnenym wrote:

Tack Sven Johan.
Jag kastade ut frågan på ett amerikansk forum och fick svar av en engelsman.. Han hade mekat med både Ltd och RI och dom har likadan trafo med 3A likriktarglöd.
Han har skrivit en rad artiklar om modifiering av Bassmans till munspelsförstärkare och har blivit en Guru i det sammanhanget.
Sen är det en del andra modifieringar som får gitarrförstärkarbyggare att skrika högt av avsky...[;)]

Den traditionella vägen är ju att man försöker leta sig fram till värden som orginal 59 Bassmannen hade. Det var där 5U4 kom in i mina tankebanor.

Mark B antar jag (?) och det finns olika sätt att flå en katt. Att steloperera slutsteget så här bygger på en princip att låta allt hända i ingångssteget/ingångstegen där man kopplar omvänt: Man sänker anodspänningen till en bit under 100 volt och tillsammans med "rätt" munspelsmick och bra lungor får man kanske en insignal på någon volt eller så vilket klipper signalen. Slutsteget blir mest en formalia, ett sorts bekymmer som mest alstrar rundgång i den här skolan.

5U4GB ger mer kompression än 5AR4A. Vill du ha lägre spänning i din reissue på ett enkelt sätt kan du också testa att koppla för 240 volt matningsspänning. Att ändra elektrolytkondensatorerna i spänningsmatningen till 50-talsspec och byta V1 från 12AX7 till ett 12AY7 gör ännu mer för att ta dig närmare orginalet som jag ser det.

26 Jun 2009, 23:52
Profile ICQ WWW

Jag har förresten också goda erfarenheter av att köra 5U4G(B) i reissue:er. Nättrafot i den tidigare modellen och LTD har samma spec vad jag vet.

27 Jun 2009, 00:03
Profile ICQ WWW

arnenym wrote:

Tack Sven Johan.

Mark B antar jag (?) och det finns olika sätt att flå en katt. Att steloperera slutsteget så här bygger på en princip att låta allt hända i ingångssteget/ingångstegen där man kopplar omvänt: Man sänker anodspänningen till en bit under 100 volt och tillsammans med "rätt" munspelsmick och bra lungor får man kanske en insignal på någon volt eller så vilket klipper signalen. Slutsteget blir mest en formalia, ett sorts bekymmer som mest alstrar rundgång i den här skolan.

5U4GB ger mer kompression än 5AR4A. Vill du ha lägre spänning i din reissue på ett enkelt sätt kan du också testa att koppla för 240 volt matningsspänning. Att ändra elektrolytkondensatorerna i spänningsmatningen till 50-talsspec och byta V1 från 12AX7 till ett 12AY7 gör ännu mer för att ta dig närmare orginalet som jag ser det.

Ja-visst. Här har du en som har dom moddarna plus att han kör med 8-10mA ! Åtta till tio milliAmpre per rör i slutsteget. Och såhär stelt och illa vill man väl inte låta![;)][;)][;)][;)][;)][;)]

http://www.youtube.com/watch?v=xAwnSFbg7mY

Frågan för mig, är om man vill ha en orginal 59 med sämre filtrering och alla andra grejer. Eller om man vill ha en modernare konstruktion men ändå en bra låtande förstärkare.
Ifall jag hade velat ha en klon på en 59 så hade jag köpt kitet som GMF säljer i fyndlådan. Men efter att ha lyssnat på en del standard 59:or och en del moddade RI så valde jag en Ltd och bytte högtalare.
Och som jag sa i mailet till dig så finns det ingen möjlighet att få slutstegsspräck med en munspelsmik i en så stark förstärkare som en Bassman. Man är tvungen att färga ljudet innan slutsteget.
Men vi slutar att tjafsa om det här nu. På munspelskonventet i höst kommer det troligtvis finnas en standard, din mod och en MarkB mod på plats. Då får vi se vem som låter högst och bäst. För volymen är den stora anledningen till att jag köpte Bassman. Eftersom man måste konkurrera med volymglada medmusikanter så måste man ge efter på tonen. Vill man ha riktigt snyggt ljud är det mindre förstärkare som gäller.

27 Jun 2009, 13:12
Profile WWW

Och om jag kommer med på munspelsträffen, vilket jag planerar, så kommer det även att dyka upp en Bassman RI med 5y3GT likriktare och 6V6GT i slutsteget... - plus en radda andra småmoddar.
En stärkare som jag fortfarande tyckte var för högljudd så att jag nu har býggt om den till katodbias också...

Ska gigga ordentligt med den för första gången efter katodbiasmodden - utomhus - om ett par veckor så får jag höra vad den duger till i nuvarande skick.

MVH
Mattias

27 Jun 2009, 17:13
Profile WWW

Jag har nu gjort klart munspelsmodden i min Bassman LTD och har gjort en jämförelse med en orginal Bassman.
Det jag gjort är att minskat "läckan" innan första steget från 1M till 4.7M:s resistor. Det är för att impedansmatcha bättre med högohmiga mikar. Sen har jag sänkt spänningen i V1 + V2 till 95V med 12AY7 i V1 och lite över 100V på V2 med 12AX7. Svansresistorn är ökad till 10K som den var i orginalet för att få en, för munspel bättre , och mindre feedback-känslig tonstack.. Sen har jag ett GZ34 likriktarrör och 495V på 6L6 ornas anoder och en iskall Bias på 10mA som ger ett bra slutstegsspräck.

Resultatet-ljudmässigt?
Ett mjukare och basigare ljud som spräcker upp snyggt. Volymen är högre utan feedback.
Kompromissen jag var beredd att göra: att jag skulle få ge efter på tonen för att kunna konkurrera med volymglada gitarrister oroar inte alls längre. Jag kan ratta in allt från Rod Piazza-bröl till klassiskt munspelsljud. Hög eller jättehög volym är inget problem. Till mindre gig använder jag en annan stärkare, -min elektrofon..
Alla typer av mikar fungerar bra. Även om de vanligaste förekommande, högohmiga, munspelsmikarna fungerar bäst.

Som Woodstock nämnde i förbigående så har ju en högohmsmik, typ Green bullet, en betydligt högre insignal än en vanlig sångmik. Det är den högohmiga typen av mik 95% av munspelare använder i Rock och Bluessammanhang. Det är dom tillsammans med speltekniken med en lufttät cup mellan munspel och mik som ger det typiska munspelljudet. Det är deras högohmselement som gör att det inte går att använda vilken gitarrförstärkare eller effektpedal som helst. Framför allt för att man tappar för mycket ton pga läckaget är så mycket större i gitarrstärkare.

Hur den låter till gitarr? Inte en aning, men troligtvis skit!

02 Aug 2009, 10:13
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]