View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:16

Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vem kan power scaling? 
Author Message

Post Vem kan power scaling?
Har funderat på att köpa en Hot Plate till min Marshall 2205-topp då man vill kunna spela på lite lägre nivåer än max. Men när man läser runt lite så säger ju många att man hellre ska satsa på Power Scaling. Har läst på lite, men det är ju utanför min kunskap så jag tänkte kolla vad det finns för folk i mitten av vårt avlånga land (jag bor i Uppsala, så därikring vore bra) som moddar in Power scalers i Marshalls. Och vad man ska räkna med att en sån mod går på?

Skulle ju även vilja få toppen genomkollad så den är fräsh och fin samtidigt och försöka få bort de skrapande ljudet från pottarna.

Har oftast inte något emot att skruva och lära mig själv. Men just rörstärkare går lite över huvudet för vad jag vågar mig på tyvärr.

Tacksam för svar.

19 Jun 2009, 23:52
Profile

Kolla med Martin Kuhn, Ola Lehnert eller Zven.
Martin finns i Järna, Ola i Nacka och Zven i Eskilstuna.
De borde väl alla vara på ca. 100 km avstånd från Uppsala.

------
Dom låter alla lika

20 Jun 2009, 06:57
Profile
Ola Lehnert gör inte PowerScaling åt privatpersoner.

Du måste köpa en utav hans förstärkare först!
Vilket är ytterst svårbegripligt.

Martin Kuhn och Zven
har säkert liknande affärsupplägg.

Personligen förstår jag det inte
eftersom det skulle casha in många
sköna slantar till deras business.

Kanske är dom rädda att dera eget
varumärke går till spillo?

Ring och fråga Ola,
han kanske har ändrat sig
angående powerscalern.

20 Jun 2009, 13:50

Jag har båda varianterna. En gammal Marshall Super Lead Mk2 som jag kör med Hot Plate och en hemmabyggd JMP 50w (d v s Plexi50/1987/Lead50 etc) med skalat slutsteg.

Båda förstärarna är bra när man kör obromsat, men just nu kör jag bara med SL/Hotplate-kombinatioen eftersom det är lättast att få den att låta bra.

Power Scaling är lite komplicerat att få till åtminståne med Marshall-förstärkare. Det gäller att hitta balansen emellan skal-ratten och innivån i slutsteget ("drive compensation")

Vår andra gitarrist har en skalad gammal Laney Klipp100 och den funkar tokbra.

Du kanske skulle prova med en Hot Plate först och om det passar så är problemet löst, om inte så lämna in den på skalning.

För Marshall-skruveri kan jag rekommendera Izzy här på planket förutom de tidigare nämnda.

/CM

20 Jun 2009, 15:02
Profile ICQ YIM WWW

Freppezon wrote:

Martin Kuhn och Zven

Ring och fråga Ola,
angående powerscalern.

Bäste herr Freppeson!
Jag skulle å det bästa rekommendera Eder att ändra en smula på tågordningen när det gäller Eder omdömesbildning.
Tillåt mig att i all blygsamhet föreslå Eder att Ni <i>börjar"] med att ta reda på hur det ligger till, och <i>först därefter"] drar edra häpnadsväckande slutsatser.
Många missförstånd skulle undvikas, färre ögonbryn skulle höjas, färre pannor rynkas i bekymran över ungdomens enfald, Edert anseende skulle avsevärt förbättras, kort sagt: världen skulle bli en bättre plats att tillbringa jordelivet på!
Med bästa förhoppningar om ett snart tillfrisknande,
Eder förbindlige
Martin Kuhn

20 Jun 2009, 15:52
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn och Zven

På London Powers webbplats uppges både Lehnert och Martin som auktoriserade power scaling-installerare. Jag tror också att Zven kan installera power scaling.

Det finns nog andra också som kan göra det, men t.ex. Owe bor ju längre bort.

Men istället för att gissa vem som är villig att installera power scaling så föreslår jag att CUpp tar kontakt med ifrågavarande personer.

------
Dom låter alla lika

20 Jun 2009, 16:36
Profile

oupps har tyvärr inte monterat nån power scaling ännu..

men jag funderar starkt på att prova detta o kanske bli
auktoriserad

men det dröjer nog minst 1-2 år då jag o min sambo nu skall få tillökning i familjen.. japp det ligger en bulle i ugnen så att säga[^][^]

o alla som har barn vet nog hur mycket tid det tar....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

20 Jun 2009, 20:37
Profile WWW
Jojo, dom är ju auktoriserad att göra det själv,
på sina egna förstärkare.

Dom är ju fria att välja att installera åt privatpersoner!

Klart dom vill åt marknadsandelar!

20 Jun 2009, 21:00
Bäste herr Freppeson!
Jag skulle å det bästa rekommendera Eder att ändra en smula på tågordningen när det gäller Eder omdömesbildning.
Tillåt mig att i all blygsamhet föreslå Eder att Ni <i>börjar"] med att ta reda på hur det ligger till, och <i>först därefter"] drar edra häpnadsväckande slutsatser.
Många missförstånd skulle undvikas, färre ögonbryn skulle höjas, färre pannor rynkas i bekymran över ungdomens enfald, Edert anseende skulle avsevärt förbättras, kort sagt: världen skulle bli en bättre plats att tillbringa jordelivet på!
Eder förbindlige
Martin Kuhn

Gör du powerscaler åt privatpersoner,
eller gör du det inte?

Frågan är väldigt enkel att svara på!

Allas ögon är riktade på dig nu
Martin!
Svara på en enkel fråga,
(vilket du inte kunde göra i förra inlägget)

Så ska du se att jag har rätt!

20 Jun 2009, 21:02

Nu verkar jag ju ha startat ett mindre krig här, och det var inte riktigt meningen. Men då jag är nyfiken (det var ju trots allt vad jag frågade i första inlägget) så undrar jag också om du moddar i powerscaling i andra förstärkare? Och om du i så fall är sugen på att modda min 2205?

21 Jun 2009, 00:18
Profile

Quote:
Bäste herr Freppeson!
Eder förbindlige
Martin Kuhn

Gör du powerscaler åt privatpersoner,
eller gör du det inte?

Frågan är väldigt enkel att svara på!

Allas ögon är riktade på dig nu
Martin!
Svara på en enkel fråga,
(vilket du inte kunde göra i förra inlägget)

Så ska du se att jag har rätt!

Om du kunde låta bli att använda ett sådant näsvist utfrågartonläge skulle du nog få bättre svar. [B)] Gubbarna här är både oerhört kunniga OCH trevliga. Men de har också frihet att välja.

21 Jun 2009, 00:39
Profile

Vilka DOM???? vilka marknadsandelar???? Vad är det konspeationsteori du kommer med???

Du gör påstånden om tre personers verksamheter utan ha koll! Knappats okej!

Av dessa tre är det bara Ola som har engen förstärkartillverkning och lever på det, varken Martin eller Sven har det, visst händer nog att dom bygga en stärkare på beställning, men dom ingen egen "modell" som dom livnärsig på.

Angånde Ola och installera PS så gjorde hand det fotfarande när jag pratade med han sist, i mån av tid då hans förstärkare är det som självklart kommer först.
Om sen Ola har sluta installera PS, så kan jag förstå det med, det är man gör på en "pissekvart" direkt, men i C Upp fall är det ju inte värre än han kan ringa o kolla.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

21 Jun 2009, 02:02
Profile

Nu verkar jag ju ha startat ett mindre krig här, och det var inte riktigt meningen.

No problem, du har inte startat något krig. [:)]
Det här planket är just till för en sån fråga som du ställde.

------
Dom låter alla lika

21 Jun 2009, 09:40
Profile

oupps har tyvärr inte monterat nån power scaling ännu..

Nä, jag var inte helt hundra på det så därför skrev jag att han skall kolla.
Quote:

men det dröjer nog minst 1-2 år då jag o min sambo nu skall få tillökning i familjen.. japp det ligger en bulle i ugnen så att säga[^][^]

Grattis!!! [:)]

------
Dom låter alla lika

21 Jun 2009, 10:05
Profile

Freppezon wrote:

Vilka DOM???? vilka marknadsandelar???? Vad är det konspeationsteori du kommer med???

Av dessa tre är det bara Ola som har engen förstärkartillverkning och lever på det, varken Martin eller Sven har det, visst händer nog att dom bygga en stärkare på beställning, men dom ingen egen "modell" som dom livnärsig på.

Angånde Ola och installera PS så gjorde hand det fotfarande när jag pratade med han sist, i mån av tid då hans förstärkare är det som självklart kommer först.
Om sen Ola har sluta installera PS, så kan jag förstå det med, det är man gör på en "pissekvart" direkt, men i C Upp fall är det ju inte värre än han kan ringa o kolla.

Häls
Owe Johnson

Om sen?

Jag kommer inte med några konspirationsteorier gamle gubbe!

Jag har ju varit och knackat och ringt på med mössan i hand.
Det slutar alltid med att (precis som du)
Kommer med undanflykter,
-Nej, jag kan inte, jag har fått barn (för att inte kasta grus i ögonen på respektive forummedlem).
-Nej jag har andra förstärkare först, men om du köper min nya combo...

Nej inga teorier,
rakt på sak,
inga undanflykter.
Fakta!

[^]
Och du kan ge dig fan på att det handlar om marknadsandelar,
men först ring och fråga dom alla 3.
Ring och kolla, och skriv svaret här,
så alla vet!

21 Jun 2009, 10:27

kan du vara vänlig och berätta vem som kan installera PowerScaling, istället för att säga vem som inte gör det?
Det skulle C Upp ha mer nytta av.

------
Dom låter alla lika

21 Jun 2009, 10:36
Profile

Gult kort, Freppezon. Inga påhopp. Det gäller övriga med.

Om nån här har något privat otalt rekommenderas att ni gör upp utanför Bojen, lämpligen genom att lyfta luren och prata med varann tills problemet är löst.

Den som undrar vad en viss näringsidkare kan och vill göra rekommenderas ta kontakt med företaget direkt. Man får bäst svar då.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

21 Jun 2009, 11:16
Profile

Amp Healer wrote:

Freppezon wrote:

Häls
Owe Johnson

Om sen?

Jag har ju varit och knackat och ringt på med mössan i hand.
Det slutar alltid med att (precis som du)
Kommer med undanflykter,
-Nej, jag kan inte, jag har fått barn (för att inte kasta grus i ögonen på respektive forummedlem).
-Nej jag har andra förstärkare först, men om du köper min nya combo...

Nej inga teorier,
rakt på sak,
inga undanflykter.
Fakta!

[^]
Och du kan ge dig fan på att det handlar om marknadsandelar,
men först ring och fråga dom alla 3.
Ring och kolla, och skriv svaret här,
så alla vet!

HA HA HA ....
har fått barn... nej inte ännu...
men som du förstår har man ett orinarie arbete mellan kl 8-17 o sen familj ja då har man inte mycket tid övers så att säga...

själv lagar/moddar jag på timma åt lokala musikaffären... tar en jädrans massa tid i anspråk ca 10-15 stärkare i månaden.... då blidde det inte mycket tid över.... sen alla som kommer direkt till mig... jag skulle nog kunna montera powerscaling men väntetiden ligger nog bort till augusti månad...( har ju semester)även jag...(även från stärkarmek)

men som sagt freppezon du får gärna rekomendera folk ....

men ha inga förutfattade meningar om personer på bojen .....

ha det gött.....[;)]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

21 Jun 2009, 11:45
Profile WWW

Tänkte installera något liknande själv, men samtidigt så kan jag inte låta bli att undra vad det är som egentligen är så nytt med att kunna sänka en spänning, i detta fallet B+, med hjälp av en Mosfetkrets och något motstånd?
Sedan om det kallas power scaling eller VVR är ju skit samma.

Att detta nu framstår som rena framtidstekniken inom förstärkarvärden gör mig lite förundrad och även lite skeptisk.

Är lite inne på,
http://www.hallamplification.com/main.html?src=%2F#2,2
Då han har bättre priser och är öppen med sin design.

21 Jun 2009, 14:44
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn och Zven

Ring och fråga Ola,
angående powerscalern.

Tycker det är lite konstigt att du slänger iväg dessa tankar om dom som håller på med rörförstärkare som företagare eller privat.
Det är ju upp till var och en hur man vill jobba och vilka jobb man vill ta på sig, man kan ex. vara inne i en fas i livet där vissa saker inte går att ta på sig för tillfället barn, sjukdom föga intresse för att pula i andras objekt m.m.
Om nu någon inte vill ta på sig uppdraget att installera en PowerScale eller vad det nu månde vara, så får väl den personen/företaget göra det utan att man måste peka ut dom som om "Kanske är dom rädda att deras eget varumärke går till spillo".

Jag har under 10-år servade TV-apparater, Stereo m.m på fritiden, jag bestämmde mig för att sluta i och med att det kostade mer än det gav i inkomst och familjen fick tillökning. Det stora problemet kom sen då man skulle förklara åt folk att man inte åtog sig att serva elektronik längre, folk lyssnade inte på orden "Nej jag tar inte på mig några sådan jobb längre.." Antar att dom gick och tänkte precis som du skriver.

Enda sättet var att jag tillslut sa att start avgiften för en TV-service var 6000:- sedan tillkommer delar och arbetstid.

Nej acceptera att folk gör som dom gör.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

21 Jun 2009, 15:55
Profile

pepe wrote:

Tänkte installera något liknande själv, men samtidigt så kan jag inte låta bli att undra vad det är som egentligen är så nytt med att kunna sänka en spänning, i detta fallet B+, med hjälp av en Mosfetkrets och något motstånd?

Att detta nu framstår som rena framtidstekniken inom förstärkarvärden gör mig lite förundrad och även lite skeptisk.

Är lite inne på,

När jag fick PS installerad i min förstärkare (eller snarare slutsteg), så vet jag att det var en hel del jobb och det var mer komplicerat än att bara reglera B+. Tre kort monterade på olika ställen i förstärkaren förutom Drive Compensation som inte sitter på kort.

Om det är bättre eller sämre än Hall-varianten vet jag inte eftersom jag inte provat Hall eller VVR, men det är en del pyssel med PS och det tar tid.

Sedan tycker jag det är lite trist att klanka på entusiaster och mikroföretagare som hjälper oss andra med våra förstärkare. Det är inga pengar stora pengar att hämta för någon, utan jag är övertygad om att det det är deras passion för gitarrförstärkare som i första hand driver dem.

/CM

21 Jun 2009, 21:51
Profile ICQ YIM WWW

C Upp - jag har power scalat några stärkare och är på gång med ytterligare ett par under sommaren. Kan eventuellt göra det i din också. I din trakter finns annars Erik Runeson (d95err) som är duktig på PS, men jag har ingen aning om han åtar sig sådana jobb åt andra. Svea Rikes mer välkända PS:are är redan nämnda här, men det finns säkert fler kunniga som gömmer sig bakom olika nicks.

Några tankar värda att låta gnaga en stund:

Du har en 2205-top. Den genererar ju fräck dist i huvudsak i försteget. Varför vill du skala just den stärkaren? Vad är det du vill uppnå som du inte får fram genom att dra ned mastern (som förvisso går att förbättra)?

Mitt råd är att inte satsa på vare sig Hot Plate eller PS utan att testa egenskaperna ordentligt. Try before buy. Jag tror att många riskerar att bli besvikna på power scaling därför att man har felaktiga förväntingar på hur det kommer att låta. I många fall kan en post-fasvändare-master vara fullt tillräckligt. Mycket billigare.

PS är strålande när man kommer underfund med egenskaperna, fattar hur tekniken funkar och kan ställa in stärkaren utifrån detta. Det tar ett tag. Men det finns ingen stärkare jag spelat på som jag tycker låter "bättre" när man spelar den svagare, oavsett teknik. Man blir alltid lite besviken. Först när man kan acceptera att ljudtryck är en del av välljudet kan man också uppskatta PS.

Jag tycker att poängen med PS är att kunna driva slutsteget så att det viker sig lite lagom, men på lägre volym. Stärkaren låter och uppför sig som om man körde den på fullt blås, men den går på mycket lägre volym. Värdet av detta måste vara störst om man installerar PS i en enkel gammal non-masterstärkare, typ en gammel-Marshall, Fender BF/SF och liknande. PS i high-gain-stärkare förefaller inte alls lika meningsfullt.

Det vara några tankar som förhoppningsvis är mer intressanta än tjafset ovan.

/Gunnar

21 Jun 2009, 22:35
Profile

_CM_ wrote:

pepe wrote:

Är lite inne på,

När jag fick PS installerad i min förstärkare (eller snarare slutsteg), så vet jag att det var en hel del jobb och det var mer komplicerat än att bara reglera B+. Tre kort monterade på olika ställen i förstärkaren förutom Drive Compensation som inte sitter på kort.

Om det är bättre eller sämre än Hall-varianten vet jag inte eftersom jag inte provat Hall eller VVR, men det är en del pyssel med PS och det tar tid.

Sedan tycker jag det är lite trist att klanka på entusiaster och mikroföretagare som hjälper oss andra med våra förstärkare. Det är inga pengar stora pengar att hämta för någon, utan jag är övertygad om att det det är deras passion för gitarrförstärkare som i första hand driver dem.

/CM

Tycker nog att power scaling kitten ser lika enkla ut som de VVR kit ifrån Hall´s, endast ett kort i bägge fallen, de verkar väldigt lika till och med. Tror inte det är någon skillnad överhuvudtaget rent funktionellt, men rätta mig gärna om jag skulle ha missat någon detalj.

http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=27
http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=28

Och båda verkar ju rekommendera att man endast skalar B+ samtidigt som en master installeras.

21 Jun 2009, 23:53
Profile ICQ WWW

Största anledningen till att jag vill få ner volymen är för att jag mest använder den till hemmainspelningar, och det är svårt att få rätt ton på hemmavänliga volymer. Jag kan ju dra på en del då jag har rätt bra grannar och den låter ju inte dåligt, men vet att den låter bättre på ännu lite högre volym.
Som du säger så är det ju inte toknödvändigt att installera det på en mastervolymstärkare, speciellt inte på 2205 då den har en diodboostkanal, men då jag mest använder normalkanalen, den utan dioder, så kräver den en del volym för att spricka upp ordentligt.

Men jag får nog räkna det som överkurs än så länge, och nöja mig med det jag har. En HotPlate kan man ju alltid låna eller köpa och sälja om man inte är nöjd, så jag börjar nog i den änden och ser vad jag tycker. Men nu vet jag ju vilka som sysslar med PS om det blir aktuellt. Eller så kollar man det du säger om att bygga om mastern om det är en enklare procedur än PS? Kanske räcker gott.

Får nog vänta ett tag med att göra nånting nu iaf. Verkar ju inte som att det finns tid hos så många moddare för småpul som detta.

Tack för hjälpen iaf och ursäkta stöket...

22 Jun 2009, 00:08
Profile

Om du mest spelar in kanske en iso-box kan vara rätt grej, dvs en helt isolerad högtalare med mick i.

22 Jun 2009, 00:27
Profile

Jag har satt in PS i en 2205 och det funkade bra med orginal master och lät bra med för den delen.
Men förstår Gunnars synpunkter och kom väl fram till dessa många år sen när jag började installera PS och PS-boxar.

Numera är det ju DC-PS som är lättare att installera och kräver mindre jobb och utrymmer, men det blir trotts allt nästan alltid lite meck innan bias trackingen hänger med som den ska.

Om du är sugen på få en PS eller VVR (som funkar i din stärkare då den är på 50W) så skulle jag nog bra ta beställa ett kitt och sen fråga vem som har tid att installera detnär du fått hem kittet.

Häls
Owe Johnson

22 Jun 2009, 00:38
Profile

Mjo, VVR-kitten är ju inte så fasligt dyra. Så man skulle ju kunna beställa hem i förberedande syfte. Vilken av de passar en 2205?

VVR3 for Fixed biased amps 50w or less w/ instructions $50
VVR for Cathode Biased amps 50w or less w/ instructions $30

Undrar även över vad en ISO-box (som Svullo nämner) är? Kan det kanske vara nåt för hemmainspelningar? Den bild jag får i huvudet av en isolerad högtalare lämpar ju sig knappast för att få bra ljud. Men jag kanske tänker snett...

22 Jun 2009, 02:01
Profile

VVR3 for Fixed biased amps 50w or less w/ instructions $50

är det du behöver

Häls
Owe Johnson

22 Jun 2009, 02:27
Profile

VVR3 ser spännande ut förstås. Mindre komplext än LondonPowers kit. Hm, måste nog testa det. Någon som faktiskt gjort det?

Det är bara en pot i detta kit. Betyder det att den poten reglerar spänning + bias och att man får komplettera med en drive comp-pot själv (ingen stor sak, men ändå)?

Någon som vet om VVR3 kopplas så att den bara sänker spänningarna till slutrören? För de behov jag har förefaller det vara den bästa lösningen.

C Upp - jag tycker inte du ska ge upp tanken alls. Om det är så att du använder normal-kanalen mest är givetvis PS ett bra alternativ. Och långt mkt bättre just för inspelning än Hot Plate. Med PS kan du spela in på hemma-volym och jag kan garantera att ingen kommer kunna avgöra om du kör på fullt patte eller rejält nedskalad. Jag har testat detta själv och det är märkligt hur lika det låter, fast man tycker det låter annorlunda i rummet. Om man dessutom kompenserade med en lite mindre högtalare än vid full blås skulle soundet kunna bli identiskt.

Live och på rep upplever man skillnaden större eftersom örat är känsligt för ljudtryck och uppleve ofta högt som bättre.

VVR3 kostar 50 dollars + lite frakt. Jag gissar att någon av oss som törs pilla i rörstärkare gör jobbet på ett par timmar (kanske 3h första gången och 1-2h när man begripit sig på VVR3). Obs imin gissning! Vad respektive person anser sig ha för timlön, ja marknaden är ju fri [:)]

Jag vågar inte åta mig detta förrän i agusti, men då har jag nog hunnit testa VVR3 i egen stärkare. Fritt fram någon annan.

/Gunnar

22 Jun 2009, 08:04
Profile

Har pratat lite med Dana gällande VVR3 och det verkar vara en ganska lätt procedur att få det att funka som det ska, det är ganska många gossar på ampgarage som svär till Danas prylar. Har själv dragit mig för att beställa, har haft så mycket andra stärkare jag har lovat serva så jag har inte haft tid att testa själv, men efter semestern smäller det.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

22 Jun 2009, 09:57
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next