View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:16

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Ljudskillnad mellan Marshall 20w lead och 18w comb 
Author Message

Post Ljudskillnad mellan Marshall 20w lead och 18w comb
Hej,
Har tänkt att bygga en 18w Marshall clone.
Har en fråga om : Skillnaden ljudmässigt mellan 20w lead och
18w combo?
Förstår att skillnaden kanske inte är så stor?

20w lead har SS likriktare och högre spänning.
lite andra komponent värden på fasvändare= annan typ av fasvändare? samt annan bias på ingångsrör och mindre värde på anod motstånd på ingångsrör=mindre gain?

Någon som spelat på båda eller byggt båda?

15 Jun 2009, 09:40
Profile ICQ YIM WWW

20 W: http://www.youtube.com/watch?v=1ASBYEzHvbQ&feature=channel_page
18 W: http://www.youtube.com/watch?v=E-g1hFZtBPc&feature=channel_page

------
Dom låter alla lika

15 Jun 2009, 10:11
Profile

Tack,
Jag har ändå lite svårt att avgöra eftersom man inte vet vilken högtalare som används till 20w ?.
Samt skillnad på gitarr samt spelteknik...?

18w låter lite rundare mindre möjligheter till rent ljud?Tremolo.
20w har korskopplings möjligheter mellan kanaler? behöver man det?
Jag får kanske bygga ett ingångsteg från varje och strunta i tremolot?

15 Jun 2009, 10:57
Profile ICQ YIM WWW

Om du vill veta svaret på din fråga ner till molekylnivå samt höra samplingar etc så regga dig på 18watt.com, sållar man mellan mojo frälsta och dom som verkligen har kunskap hittar man fantastiskt med bra info där.

http://www.18watt.com/

Signature deleted due to offensive remarks

15 Jun 2009, 14:58
Profile ICQ WWW

En kanske något fånig anmärkning är att M Doyle skriver i sin "Marshall-bibel" att Marshalls 20w är lätt att missta för den "almost identical (and much superior) 18w model".
Varför han anser detta, att 18wattaren skulle vara överlägsen alltså, kan man däremot inte läsa vidare om...[:)]

Jonas

15 Jun 2009, 21:10
Profile WWW

Om du ska bygga själv så är det ju inga problem att sätta in en switch så du kan välja mellan rör- och silikonlikriktare. Äta kakan och ha den kvar...

Erik R

15 Jun 2009, 23:28
Profile

Du behöver inte bara begränsa dig till dom exakta kopiorna. Exemplevis finns tmb varianten där tremolokanlen har blivit av med sitt tremolo men behållit tonkontrollen och den normala kanalen omvandlats till en jtm45 variant med Treble Middle Bass. Sen finns det varianten med en ef86 kanal.
Har själv en 18watt tmb och gillar TMB kanalen som alternativ till tremolokanalen utan tremolo. Man kan då få mer gain samt ratta (eq) till ljudet lite mer. Samtidigt har tremolokanalen ett fint ljud i sig och de låter bra att brygga dessa kanaler.

Hmm ursäkta, nu kunde jag inte svara på din fråga. Men jag gillar verkligen min 18wattare så jag kunde inte låta bli att skriva lite.[:I]

Men som sagt jag 18watt.com är en bra källa.

16 Jun 2009, 20:16
Profile

Quote:

Om du vill veta svaret på din fråga ner till molekylnivå samt höra samplingar etc så regga dig på 18watt.com, sållar man mellan mojo frälsta och dom som verkligen har kunskap hittar man fantastiskt med bra info där.

http://www.18watt.com/

J.H.
Färsking-medlem

---------------------------------------------------------------------

En kanske något fånig anmärkning är att M Doyle skriver i sin "Marshall-bibel" att Marshalls 20w är lätt att missta för den "almost identical (and much superior) 18w model".
Varför han anser detta, att 18wattaren skulle vara överlägsen alltså, kan man däremot inte läsa vidare om...

Jonas

d95err
Stammis

Om du ska bygga själv så är det ju inga problem att sätta in en switch så du kan välja mellan rör- och silikonlikriktare. Äta kakan och ha den kvar...

Erik R

skumberg
Färsking-medlem

Du behöver inte bara begränsa dig till dom exakta kopiorna. Exemplevis finns tmb varianten där tremolokanlen har blivit av med sitt tremolo men behållit tonkontrollen och den normala kanalen omvandlats till en jtm45 variant med Treble Middle Bass. Sen finns det varianten med en ef86 kanal.
Har själv en 18watt tmb och gillar TMB kanalen som alternativ till tremolokanalen utan tremolo. Man kan då få mer gain samt ratta (eq) till ljudet lite mer. Samtidigt har tremolokanalen ett fint ljud i sig och de låter bra att brygga dessa kanaler.

Hmm ursäkta, nu kunde jag inte svara på din fråga. Men jag gillar verkligen min 18wattare så jag kunde inte låta bli att skriva lite.

Men som sagt jag 18watt.com är en bra källa.

Quote:

Tack för alla inlägg.
Jag ska studera 18w.com .
Tänkte bygga en ganska basic 18w till att börja med.
Det där med dubbla likriktar system var ett bra tips ! ska prova det nästa bygge.
Nätdelen kommer att bli SS pga den Psu trafo jag har liggande.
Detta blir ett verklig lowbudget bygge förutom rör och trafos som finns liggande.
ska kolla på TMB schemat om jag hittar det.?

annars kör jag en egen variant med en "combo" ingångsteg och en "lead ingång" samt i övrigt combo varianten på fasvändare och gemensam tonkontroll .Spänning lite lägre ( som combo varianten).
Samt SS likriktare.
Jag är intresserad av subjektiva åsikter.. :)
"men förstår att de här två är väldigt nära varandra i karaktär."

Mina egna referenser ligger så långt tillbaka i tiden..
Carlsbro 50w combo (fint rent ljud) Fender twin 130w (lät alltid skrikigt med min strata)
samt en Musicman 130w bas topp.

Efter en herrans massa år byggde jag en AX84 åt en kompis och blev därefter sugen att spela igen därför byggdes några enpetare med 6v6.

mvh / janne

17 Jun 2009, 00:08
Profile ICQ YIM WWW

Även TMB schemat ligger på 18watt.com, rolig och välljudande "variant" på 18watt.

/Peder

17 Jun 2009, 07:25
Profile ICQ WWW

Har testat 20wattaren och äger en 18wattare (kolla in)
http://www.youtube.com/watch?v=1I8rYgMC ... annel_page

Tycker 18wattaren är långt överlägsen. 20wattaren är itne alls lika dynamisk och lite "grötigare" i ljudet. 18wattaren å andra sidan har en otroligt skön dynamik och en fin renhet i disten. Nik från Ceriatone säljer ett 20wattarkit men tyckte själv att det rent ut sagt sög.

Du har även korskopplingsmöjligheter på en 18wattare, tremolokanalen går att köra utan tremolo och har mer gain. Du kan också göra den till en Treble, Middle, Bass kanal, vilket jag föredrar.

Jag tycker mest on Normal kanalen, för lite lägre gain och mer botten i ljudet.

http://www.youtube.com/watch?v=1I8rYgMCd8s&fmt=18
Min 18wattar demo

http://www.myspace.com/stownedband
Mitt band

17 Jun 2009, 12:03
Profile ICQ YIM WWW

Njae, man ska nog inte helt avfärda 2061X (20-wattaren). Många tycker den är helt överlägsen så det beror nog på vad man är ute efter.
Ska du bygga en har du klart lite valmöjligheter du själv kan påverka. Vill du få en hint om hur 1974 o 2061 skiljer sig kan du kanske testa båda i en musikaffär då jag sett dem lite varstans. Borde finnas i någon av storstäderna.

Jag är inne på min andra 2061 byggd på kit från Soultone. Min är stock utförande så när som på separata katod-motstånd på slutrören (?). Sök på 2061X här o få mer info om det. Ska enligt många ge mer klarhet, dynamik o pondus. Med volymen runt kl 12 blir det åka av. Den närmar sig ljudmässigt en plexi i mina öron även om pondusen från en 100 plexi givetvis inte kan uppnås.

Har hört Woodys combo byggd som TMB-kanal + EF86-kanal o den var också grym. Nog något som jag skulle vilja testa med tiden.

Akta dig för de tidigaste reissue av 1974 som haft problem med trafo. Detta ska nu vara åtgärdat. Min har Mercury Magnetics trafos.

Tips för 2061X kit med bra delar! http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=546111

Kjelle köpte för övrigt min gamla 2061 när jag fick för mig att testa en 50W Plexi. Jag fick inte köpa tillbaka den. Vet inte om han har kvar den men jag antar det.

Har tjatat om det innan men vi kör det igen. Här finns en del klipp med Marshall 2061X. Låter inte alls som min då min är moddad och inspelningstekniken på klippen säkert bidrar med MYCKET
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=589296&content=music

17 Jun 2009, 13:06
Profile

Det där med dubbla likriktar system var ett bra tips ! ska prova det nästa bygge.

Ännu enklare är att skippa likriktarrör och istället sätta ett "sag"-motstånd mellan silikonlikriktaren och första filterkondningen. Det ska ge en effekt som är i princip identisk med en rörlikriktare.

Erik R

17 Jun 2009, 13:08
Profile

Njae, man ska nog inte helt avfärda 2061X (20-wattaren). Många tycker den är helt överlägsen så det beror nog på vad man är ute efter.
Ska du bygga en har du klart lite valmöjligheter du själv kan påverka. Vill du få en hint om hur 1974 o 2061 skiljer sig kan du kanske testa båda i en musikaffär då jag sett dem lite varstans. Borde finnas i någon av storstäderna.

Jag är inne på min andra 2061 byggd på kit från Soultone. Min är stock utförande så när som på separata katod-motstånd på slutrören (?). Sök på 2061X här o få mer info om det. Ska enligt många ge mer klarhet, dynamik o pondus. Med volymen runt kl 12 blir det åka av. Den närmar sig ljudmässigt en plexi i mina öron även om pondusen från en 100 plexi givetvis inte kan uppnås.

Har hört Woodys combo byggd som TMB-kanal + EF86-kanal o den var också grym. Nog något som jag skulle vilja testa med tiden.

Akta dig för de tidigaste reissue av 1974 som haft problem med trafo. Detta ska nu vara åtgärdat. Min har Mercury Magnetics trafos.

Tips för 2061X kit med bra delar! http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=546111

<font color="red">Kjelle köpte för övrigt min gamla 2061 när jag fick för mig att testa en 50W Plexi. Jag fick inte köpa tillbaka den. Vet inte om han har kvar den men jag antar det.</font id="red">

Jorå, den är kvar och stannar. Har t.o.m. köpt ett fincase från Holmbergs till den.[8D].
Den har ett fantastiskt grundljud. Låter bäst med en låda med bra botten. Kanon med 4x12 1960AX med Greenbacks, men funkar även jättebra med min Mesa Roadster 2x12 (2xV30) om man vill köra lite mer portabelt.
Några smådetaljer jag skulle vilja fixa: Om man vill köra lite mera städad volym, eller får för mycket gnäll från ljudtekniker vid uppmikning, så händer "mycket eller inget" mellan 0 och 1. JAg skulle vilja "flytta upp" nedre volymläget något, så att det är lättare att kontrollera. Samt tonkontrollen hamnar alltid nära max, har räckt till hittills, men känns som om rangen kunde vara lite vassare.

Ingen större risk för alltför vasst ljud, med andra ord. Och Soultone 2061X verkar vara ett kvalitets-kit.

Image

17 Jun 2009, 16:21
Profile WWW

Gillar EF86 röret otroligt gött ljud.

Prylgalen

19 Jun 2009, 16:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]