Om du vill veta svaret på din fråga ner till molekylnivå samt höra samplingar etc så regga dig på 18watt.com, sållar man mellan mojo frälsta och dom som verkligen har kunskap hittar man fantastiskt med bra info där.
http://www.18watt.com/Signature deleted due to offensive remarks
J.H.
Färsking-medlem
---------------------------------------------------------------------
En kanske något fånig anmärkning är att M Doyle skriver i sin "Marshall-bibel" att Marshalls 20w är lätt att missta för den "almost identical (and much superior) 18w model".
Varför han anser detta, att 18wattaren skulle vara överlägsen alltså, kan man däremot inte läsa vidare om...
Jonas
d95err
Stammis
Om du ska bygga själv så är det ju inga problem att sätta in en switch så du kan välja mellan rör- och silikonlikriktare. Äta kakan och ha den kvar...
Erik R
skumberg
Färsking-medlem
Du behöver inte bara begränsa dig till dom exakta kopiorna. Exemplevis finns tmb varianten där tremolokanlen har blivit av med sitt tremolo men behållit tonkontrollen och den normala kanalen omvandlats till en jtm45 variant med Treble Middle Bass. Sen finns det varianten med en ef86 kanal.
Har själv en 18watt tmb och gillar TMB kanalen som alternativ till tremolokanalen utan tremolo. Man kan då få mer gain samt ratta (eq) till ljudet lite mer. Samtidigt har tremolokanalen ett fint ljud i sig och de låter bra att brygga dessa kanaler.
Hmm ursäkta, nu kunde jag inte svara på din fråga. Men jag gillar verkligen min 18wattare så jag kunde inte låta bli att skriva lite.
Men som sagt jag 18watt.com är en bra källa.
Tack för alla inlägg.
Jag ska studera 18w.com .
Tänkte bygga en ganska basic 18w till att börja med.
Det där med dubbla likriktar system var ett bra tips ! ska prova det nästa bygge.
Nätdelen kommer att bli SS pga den Psu trafo jag har liggande.
Detta blir ett verklig lowbudget bygge förutom rör och trafos som finns liggande.
ska kolla på TMB schemat om jag hittar det.?
annars kör jag en egen variant med en "combo" ingångsteg och en "lead ingång" samt i övrigt combo varianten på fasvändare och gemensam tonkontroll .Spänning lite lägre ( som combo varianten).
Samt SS likriktare.
Jag är intresserad av subjektiva åsikter..

"men förstår att de här två är väldigt nära varandra i karaktär."
Mina egna referenser ligger så långt tillbaka i tiden..
Carlsbro 50w combo (fint rent ljud) Fender twin 130w (lät alltid skrikigt med min strata)
samt en Musicman 130w bas topp.
Efter en herrans massa år byggde jag en AX84 åt en kompis och blev därefter sugen att spela igen därför byggdes några enpetare med 6v6.
mvh / janne