View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:16

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Problem med spännings matnig för pedaler. 
Author Message

Post Problem med spännings matnig för pedaler.
Jag börjar luta mer och mer mot att driva mitt pedalbord på batteridrift. Eric Johnson sa i en intervju att han matar sina pedaler med batteri det låter bäst, jag håller med honom.

Lite bakgrund till mitt tänkande, jag följande pedaler i kedjan TS9, YJM308, FuzzFace, Microamp, Goerge Dennis WhaWha och sist en Boss DD20 eko, alla dessa pedaler drivs med samma eleminator som lämnar 9V/2Amp.

Märkte när jag spelar med FuzzFacen att det finns ett svag brum, mätte upp spänningen från eleminatorn och där fanns ett mätbart brum (Växelspänning) på ca 3-5mV, kopplade bort ekot och matade den med en egen eleminator, brummet sjönk en aning till ca: 2mV. Nu var det helt acceptabelt, nöjd och belåten.

Spelade idag och hörde ett svagt vinande ljud, annade att det kom från ekot, kopplade bort ekot och det vinande ljudet försvann. Jag förstod genast att det måste komma från eleminatorn, kopplade in ekot och drev det med samma spänning som dom andra pedalerna, det vinande ljudet var borta men då fick jag ett svagt brum med Fuzzen.

FuzzFacen är väldigt känslig för ofiltrerad spänning, det förstår man ju när man tittar på schemat, kollektorn på transistorn ligger ju till + spänning via en resistor och därifrån går signalen via en konding ut, lite brum på spänningen kommer att blandas med gitarsignalen och voila du har brum i förstärkaren.

Jag tror att jag antingen kommer att mata mina pedaler med ett gemensamt batteri som laddas upp när jag slår av pedalbordet, eller så kommer jag att bygga en spänningskälla med enbart dioder och kraftig filtrering, inga spänningsstabbar som kan orsaka högfrekventa toner.

Någon annan som känner igen problemet.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

12 Jun 2009, 18:27
Profile

Är den av s.k. switching typ?

------
Dom låter alla lika

12 Jun 2009, 18:33
Profile

Har din adapter isolerade utgångar?

Är den av s.k. switching typ?

------
Dom låter alla lika

Nej den har inte issolerade utgångar.

Den som jag fick vinande ljud med tror jag är switchad, därav det vinande ljudet.

12 Jun 2009, 19:34
Profile

Eric har ju ganska känsliga öron.... han lär ju kunna höra vilket fabrikat !!! batteriet är...
och jag har sett någonstans en byggbeskrivning där man kan simulera olika typer av 9v batterier..

Jag tror Mrcool (marcoolioo?) att även om du kör ett GEMENSAMT batteri kommer du att få "problem"..

försök att DELA upp matningsspänningen med separata motstånd (och om det finns spänningsutrymme- separata spänningsstabilastorer- gärna något variabla- säg från 8V-11V

Switchade aggregat har sin plats -men inte direkt innan en pedal...

b

12 Jun 2009, 19:51
Profile

Ursäkta trådkapningen, men... Jag har grunnat på om det är ljudmässigt halvkasst att köra pedalerna med laddningsbara batterier, de har ju inte fullt lika hög spänning. Har inte testat, men någon annan har kanske??? I mitt fall är det i princip endast ett par tubescreamers, ibland lyxar jag till det med en Boss CS-2 kompressor och en Wah-pedal. Kan det vara så att pedalrne i allmänhet inte deppar över en något lägre spänning?

13 Jun 2009, 01:19
Profile

Eric har ju ganska känsliga öron.... han lär ju kunna höra vilket fabrikat !!! batteriet är...
och jag har sett någonstans en byggbeskrivning där man kan simulera olika typer av 9v batterier..

Jag tror Mrcool (marcoolioo?) att även om du kör ett GEMENSAMT batteri kommer du att få "problem"..

försök att DELA upp matningsspänningen med separata motstånd (och om det finns spänningsutrymme- separata spänningsstabilastorer- gärna något variabla- säg från 8V-11V

Switchade aggregat har sin plats -men inte direkt innan en pedal...

b

Jag kommer nog att bygga en egen spänningmatning så utrymmesbrist lär det inte bli, kan ju göra 2 sådan här
http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=111

En som har fast 9V och den andra som du säger är justerbar 8-11(12V)

Har en Trafo hemma med 2 sepparata sekundärlindningar som lämnar 15VAC / 1Ampere, med den och 2 st ultra clean power supply kanske mitt problem löser sig.

För brum så är ju Fuzzen känsligast så det är där jag behöver en riktigt ren spänning.

13 Jun 2009, 09:47
Profile

Jag kommer nog att bygga en egen spänningmatning så utrymmesbrist lär det inte bli, kan ju göra 2 sådan här

Den där har inte isolerade utgångar, så det är i princip samma sak som du körde förut (fast möjligen lite bättre filtrerat).

Ska du vara säker på att pedalerna inte påverkar varandra ska du bygga nåt sånt här:
http://www.generalguitargadgets.com/ind ... &Itemid=26

Erik R

14 Jun 2009, 22:22
Profile

Mrcool wrote:

Den där har inte isolerade utgångar, så det är i princip samma sak som du körde förut (fast möjligen lite bättre filtrerat).

Ska du vara säker på att pedalerna inte påverkar varandra ska du bygga nåt sånt här:

Erik R

Personligen tycker jag DEN verkar vara i minsta laget... Dels är den inte inställbar utan ETT fast värde (för respektive utgån) samt att trafosarna är på futtiga 2,5VA - räcker till preamps och fuzzar men knappast till delay eller andra "större" saker...

2,5VA vid 9V är ca 0,16A/lindning TEORETISKT- men i praktiken betydligt mindre enär trafon alstrar växelspänning/ström .

b

15 Jun 2009, 07:01
Profile

Mrcool wrote:

Erik R

Jag har byggt 2stycken separat 7-11Volts spänningsmatningar med 2stycken LM317, hade en trafo med 2 stycken separata sekundärlindningar på 18V/20VA.

15 Jun 2009, 09:42
Profile

d95err wrote:

Mrcool wrote:

Erik R

Personligen tycker jag DEN verkar vara i minsta laget... Dels är den inte inställbar utan ETT fast värde (för respektive utgån) samt att trafosarna är på futtiga 2,5VA - räcker till preamps och fuzzar men knappast till delay eller andra "större" saker...

2,5VA vid 9V är ca 0,16A/lindning TEORETISKT- men i praktiken betydligt mindre enär trafon alstrar växelspänning/ström .

Jag tittade inte så mycket på trafonas specar, det var mest menat som en illustration av eleminator med isolerade utgångar.

Erik R

16 Jun 2009, 13:40
Profile

FuzzFacen är väldigt känslig för ofiltrerad spänning, det förstår man ju när man tittar på schemat, kollektorn på transistorn ligger ju till + spänning via en resistor och därifrån går signalen via en konding ut, lite brum på spänningen kommer att blandas med gitarsignalen och voila du har brum i förstärkaren.

De flesta gamla vintage-pedaler designades enbart för batteridrift så de behövde ingen filtrering av spänningen. Tyvärr har modernare utgåvor ofta kompletterats med uttag för eliminator utan att lägga till någon filtrering.

På mina pedalbyggen sätter jag alltid dit en extra filterkondning direkt på eliminatoruttaget. För extra känsliga effekter blir det ett en hel filternod - litet motstånd i serie och sen en filterkondning. Det blir väldigt tyst, även med en halvtaskig 9V-adapter.

Erik R

16 Jun 2009, 13:50
Profile

Får man som puckad nybörjare fråga vilken "storlek" på konding och motstånd?

17 Jun 2009, 23:33
Profile ICQ YIM WWW

'

Fråga får man.....

men det går inte att säga något generellt... man bör mäta strömmen och spänningen..
ju större ström -> lägre motstånd -> högre värde på kondingen..

men 10ohm-1K

10uF - 1000uF

spänningsfallet över motståndet bör vara rätt lågt- men det beror även på vad "nätdelen" lämnar...

Är ett färkst 9V batteri dvs närmare 10V optimalt??
eller kanske låter (speciellt fuzzar) det bättre med 7,5V???
Motståndet väljés så att "optimal" (dvs det du tycker låter bäst) spänning är EFTER motståndet.
Bättre är egentlifgen att sätta en induktor-spole-choke-drossel istället för motståndet... (jmf pi filter på rörförstärkare)

b

18 Jun 2009, 11:01
Profile

Wibom wrote:

'

Fråga får man.....

men det går inte att säga något generellt... man bör mäta strömmen och spänningen..
ju större ström -> lägre motstånd -> högre värde på kondingen..

men 10ohm-1K

10uF - 1000uF

spänningsfallet över motståndet bör vara rätt lågt- men det beror även på vad "nätdelen" lämnar...

Är ett färkst 9V batteri dvs närmare 10V optimalt??
eller kanske låter (speciellt fuzzar) det bättre med 7,5V???
Motståndet väljés så att "optimal" (dvs det du tycker låter bäst) spänning är EFTER motståndet.
Bättre är egentlifgen att sätta en induktor-spole-choke-drossel istället för motståndet... (jmf pi filter på rörförstärkare)

Jag brukar använda kanske 22 ohm och 47uF, men värdena är som sagt inte så kritiska. Det gäller distpedaler och liknande som inte drar särskillt mycket ström. Moderna pedaler som drar mycket ström brukar vara tänkta för eliminator från början och har ofta bättre filtrering inbyggt.

Det är som sagt en billig och väldigt enkel mod det här. Jag blir alltid förvånad när man ser scheman på kända pedalbyggarsajter där de förbättrat designen med t.ex True Bypass, men inte brytt sig om att lägga till en ynka kondning för att det ska funka ordentligt med batterieliminator.

Erik R

18 Jun 2009, 12:45
Profile

Just Fuzzface är ju kända för att vara kinkiga. Dom brukar också funka bäst närmast gitarren av någon anledning. Speciellt om man vill att den ska rensa upp med volymen på gitarren.

Andra pedaler tycker jag funkar funkar bra med eliminator. Digitaldelay brukar ju för övrigt käka batteri med samma aptit som tuffa killar käkar surströmming.

18 Jun 2009, 13:23
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]