View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 21:11

Reply to topic  [ 26 posts ] 
67:a plexi Marshall 50 W Bass - BILDER 
Author Message

Post 67:a plexi Marshall 50 W Bass - BILDER
För sådär 15 år sedan fick jag en 50 Watts JMP plexi Marshall som betalning för ett stort förstärkarjobb jag gjorde. Det är en modell 1986 Bass och den är antagligen från 1967 eller möjligen tidigt 68:a. Den var asfult omklädd, så logon, all vinyl och alla dekorationssnören o.d. saknades. Själva stärkarkretsen och chassit var dock i princip orört. Det satt Mullard ECC83 och GEC KT66 i den.

Denna lilla best har mest stått sedan dess. I och för sig har jag provspelat i den lite då och då och tyckt om den, men ändå inte blivit frälst, av någon anledning...

Under åren har jag lite i taget fixat till den, och nu under våren har jag äntligen fixat dess yttre. Nu är den skitsnygg [:p]!

Men, till saken:

Jag har nu också lagt lite tid på att spela i den. Tidigare har jag ratat den för att den låter bäst när den distar mer eller mindre, och då är den för högljudd för mig och för de flesta sammanhang jag spelar i. Jag är heller inte så förtjust i idén att släpa på separat topp och låda. Nu har jag dock spelat lite i den med min THD Hot Plate inkopplad och sedan till högtalaren i min Vibroverb (som har en 15-tums JBL D-130F).

Satan i gatan vad det låter bra [:p]! Fenderstärkarfreaket Sven-Johan har fått sig en tankeställare! Denna stärkare ska banne mig få komma med på några rep och spelningar så får jag se vad det gör för min själ...

Rören är för tillfället Mullard ECC83 och Philips EL34 (Xf4), men den låter fantastiskt med andra rör också (Kina, Kina, USA, Ryssland-Ryssland)... [;)]. Låter underbart även med ett gammalt Tesla EL34 och ett Xf4 som matchar varandra bra.

Ville bara dela med mig av min glädje över denna lilla best. Bilder kanske kommer.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

25 May 2009, 14:35
Profile

Ajajaj... Anar ännu en Blackface-broder som trillar i Marshallträsket.. Vänd om, gör bot och bättring!

Bilder???[:p][:p][:p]

25 May 2009, 14:40
Profile

Ajajaj... Anar ännu en Blackface-broder som trillar i Marshallträsket.. Vänd om, gör bot och bättring!
Det ena behöver väl inte förta det andra? [;)] Man kan väl vara biggamist... [:p] (fast det kanske är riktigt syndigt)

Märk väl att jag ännu inte fallit för Celestion, utan nu spelar i högtalaren i en Blackfacestärkare, som dessutom är en orange Fender-JBL 15-tummare. Det borde ge rysningar hos mer än en Marshallpuritan... [}:)]

25 May 2009, 14:47
Profile

Alltså, jag gjorde i ordning stärkaren nu för att sälja den och få loss pengar till ytterligare en gitarr jag fastnat för... Men, nu när jag ser och framförallt HÖR stärkaren vore det dumt att sälja (gitarren ifråga är dessutom redan såld [V])...

Får fundera på lämplig högtalarlåda...

25 May 2009, 15:14
Profile

Rent principiellt ska man ju tänka sig för ett par gånger extra innan man säljer dylika klassiker.. Åtminstone jag brukar ångra mig efter en tid.
Hur upplever du Hotplaten? Jag har ju blivit avrådd att köra hotplate med min 100w plexi och hellre titta på Powerscaling. Vore intressant att höra om du kan dämpa tillräckligt för att få den "spelbar" utan att muffla till ljudet. Som tur är har jag fullt upp med annat nu så jag hinner inte fixa så mkt.. Då gör man heller inte så många misstag.

Jo, du har inte sett till ett par brytare till en 67:a SLP? Tror det skall vara "black bat" av märke Torotor om man nu skall vara petig.

25 May 2009, 17:42
Profile

Quote:

Märk väl att jag ännu inte fallit för Celestion,...

Bara en tidsfråga. [8D][;)][:D]

Ser fram emot bilder och ljudfiler.[:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

25 May 2009, 18:13
Profile ICQ WWW

Satan i gatan vad det låter bra [:p]! Fenderstärkarfreaket Sven-Johan har fått sig en tankeställare!

Hur var det nu. Bajsar björnen i skogen [;)]

Själv har jag gått från Marshall och lirar för närvarande mestadels på min Fender Bassman SF (BF-moddad) och kör den i Greenbacks 2x12. Funkar strålande [^]

Vad är rätt? Vad är fel?
Kul är att upptäcka nytt [:)]

Så nu säljer du inte den där till mig då [;)]

/Gunnar

25 May 2009, 22:35
Profile

Rent principiellt ska man ju tänka sig för ett par gånger extra innan man säljer dylika klassiker.. Åtminstone jag brukar ångra mig efter en tid...
Jo, så är min fasta grundinställning i vanliga fall. Jag är ingen säljare av mina prylar. Även om det är många, både gitarrer och stärkare, så har jag de jag har för att jag älskar dem [:p].

Nu var det en underbar gitarr som hägrade och jag hade inte pengarna just nu. Därför tänkte jag sälja denna Marshall eftersom den mest stått oanvänd. <u>Som tur är</u> såldes gitarren väldigt snabbt till någon annan, så att jag istället verkligen lyssnade in den iordninggjorda stärkaren [:p][:)]

Quote:
...Hur upplever du Hotplaten? Jag har ju blivit avrådd att köra hotplate med min 100w plexi och hellre titta på Powerscaling...
Nu ikväll när vi repade körde jag Marhallstärkaren in i Vibroverb-högtalaren med HotPlate:en mellan. Jag behövde bara dämpa 4 dB och då funkar HotPlate:en bra, tycker jag. Den är rätt okej även vid 8 dB dämpning.

Quote:
...Jo, du har inte sett till ett par brytare till en 67:a SLP? Tror det skall vara "black bat" av märke Torotor om man nu skall vara petig...
Kanske, jag ska kolla i mina gömmor. Jag har i alla fall ett par sånna där stora, mulliga muttrar som var på en del plexis.

25 May 2009, 23:15
Profile

Quote:
Märk väl att jag ännu inte fallit för Celestion,...
Bara en tidsfråga. [8D][;)][:D]
Det känns långt, långt borta... men jag stänger inga dörrar, man ska aldrig säga aldrig. Jag har ett Celestion Century och den gillar jag nog på något sätt...

Quote:
...Ser fram emot bilder och ljudfiler...
Bilder kommer. Ljudfiler vore kul. Jag får se om jag tar mig tid att fixa det.

25 May 2009, 23:17
Profile

Själv har jag gått från Marshall och lirar för närvarande mestadels på min Fender Bassman SF (BF-moddad) och kör den i Greenbacks 2x12. Funkar strålande [^]...
[:D][:D][:D]... Typ tvärt om mot min nya uptäckt, alltså? Och, eftersom högtalarna påverkar tonen så otroligt mycket har du nog rätt mycket Marshall-touch ändå på ditt ljud tror jag, eller? Jag tycker att jag hittat ett Fenderljud med Marshall-<u>spräck</u>-touch... [;)]

Får bli att göra någon passande högtalare med ett JBL D130F... fast 2x12 är kanske också intressant...

Det verkar dessutom som att denna rig funkar mycket bättre både till Strata och till Les Paul. Idag på repet behövde jag inte ställa om alls lika mycket när jag spelade på de olika gitarrerna. Båda gitarrena lät gudomligt [:p][:)]!

Quote:
...Så nu säljer du inte den där till mig då [;)]...
Nä, hundan heller! Synd för dig! Men, det kanske var nära ett tag...

25 May 2009, 23:26
Profile

Izzy wrote:

Själv har jag gått från Marshall och lirar för närvarande mestadels på min Fender Bassman SF (BF-moddad) och kör den i Greenbacks 2x12. Funkar strålande [^]...
[:D][:D][:D]... Typ tvärt om mot min nya uptäckt, alltså? Och, eftersom högtalarna påverkar tonen så otroligt mycket har du nog rätt mycket Marshall-touch ändå på ditt ljud tror jag, eller? Jag tycker att jag hittat ett Fenderljud med Marshall-<u>spräck</u>-touch... [;)]

Får bli att göra någon passande högtalare med ett JBL D130F... fast 2x12 är kanske också intressant...

Det verkar dessutom som att denna rig funkar mycket bättre både till Strata och till Les Paul. Idag på repet behövde jag inte ställa om alls lika mycket när jag spelade på de olika gitarrerna. Båda gitarrena lät gudomligt [:p][:)]!

Det du säger Sven-Johan om högtalarna bekräftar helt min egen upplevelse som jag skrev om i Ockus högtalartråd för någon dryg vecka sedan. JBL-trattar låter väldigt mycket Fender, och Celestion är en väldigt stor del av Marshalljudet.

När jag använder min Moddade Fenderstärkare i Marshallhögtalare låter det som vilken Marshall som helst, i "Marshalläget".

JBL D130F är en extremt bra högtalare...[:p]

/Lennart

http://www.specter.se

26 May 2009, 13:38
Profile

...Celestion är en väldigt stor del av Marshalljudet...
Som jag nämnt tidigare: I mitt stärkarföredrag på minigitarrmässan i Växjö i vintras, spelade jag med min lilla blackface Fender Champ (som vintagedistade rätt rejält) in i en Marshall 4x12:a. Reaktionen från publiken var: "Men, det låter ju Marshall!".

26 May 2009, 14:17
Profile

Image

Image

Image

Som ni kanske lägger märke till är tre kondingar bytta i signalvägen. För ett par år sedan när jag donade lite med stärkaren kunde jag inte begripa varför den lät så vasst, skrikigt och skärande. Då bytte jag kondingen över första kanalens mixermotstånd, treble-kondingen i tonkretsen och kondingen mellan anoderna på fasvändarröret, till glimmerkondingar (Silver Mica). Ljudet blev sjukt myckjet bättre [:p]! Nu i helgen privade jag med att sätta dit originalkondingarna igen... [xx(]... De åkte snabbt ut igen... Jag är ofta inte jätteförtjust i ljudet med glimmerkondingar, men i sitt sammanhang i denna stäkare verkar de funka förträffligt.

26 May 2009, 20:15
Profile

Sedär, då var det högrisk för dregelskador på tangentbordet igen. Mycket snygg renovering! Och en helt underbar pjäs.

När det gäller komponenter börjar jag alltmer tro på vikten av att leva efter konceptet var sak på sin plats. Även när det gäller rör. Det vill säga, samma pryttel, eller rör, som funkar illa i den ena applikationen kan vara perfekt i en annan. En konding låter inte bra eller dåligt i sig, även om det kan vara svårt att acceptera att en ful, gul Philips-fyrkant kan låta bättre än en Sozo eller Mustard. Kontentan är att man måste fortsätta samla på allt, så mycket man bara orkar, så att man inte missar några goda alternativ.[8D]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

26 May 2009, 20:52
Profile ICQ WWW

Snyggt bygge. Men behövs de där rörhållarna? I Marshallen står ju rören rätt väg.

------
Dom låter alla lika

26 May 2009, 21:19
Profile

... Kontentan är att man måste fortsätta samla på allt, så mycket man bara orkar, så att man inte missar några goda alternativ...
[:D][:D][:D][:D][:X][:X]

26 May 2009, 21:23
Profile

Snyggt bygge. Men behövs de där rörhållarna? I Marshallen står ju rören rätt väg.
Det är inget bygge. Jag har renoverat en stärkare som, i alla fall utseendemässigt var ett vrak (fast inte så illa som Svullos...) Det enda större som jag tillverkat helt nytt, är bakstycket.

Rörssocklarna är inte så jättefasta och rören sitter inte allt för stabilt, så jag tycker att de behövs. Om inte annat BEHÖVS de ju för att de är så sjukt snygga [:p] (jag kanske därför VILL att de ska behövas...). Tänk att någon satt och knöt ihop snören så här, och knöt fast dem i små porslinsbitar som fjädrarna sedan fästs i. Underbart [:p]!

26 May 2009, 21:29
Profile

Ojojoj... Det var en vacker syn... Nästan för bra, jag tar den!!

27 May 2009, 09:13
Profile

Det är inget bygge. Jag har renoverat en stärkare som, i alla fall utseendemässigt var ett vrak (fast inte så illa som Svullos...) Det enda större som jag tillverkat helt nytt, är bakstycket.
Jo, det var just utseendet jag syftade på. Jag fick den uppfattningen att du har fixat vinyl och sånt?
Hur som helst, det finns endel Marshallmodeller som helt enkelt bara ser mer magiska ut än andra.
Quote:
Tänk att någon satt och knöt ihop snören så här, och knöt fast dem i små porslinsbitar som fjädrarna sedan fästs i. Underbart [:p]!

Handarbete!

------
Dom låter alla lika

27 May 2009, 09:58
Profile

...Jo, det var just utseendet jag syftade på. Jag fick den uppfattningen att du har fixat vinyl och sånt?
Hur som helst, det finns endel Marshallmodeller som helt enkelt bara ser mer magiska ut än andra.
Jo då! Jag har klätt om den. När jag fick den var den skitfult omklädd in någon apful möbelvinyl [xx(]. Allt (originaltypvinyl, logo, fötter, handtag, originaltypskruvar, paspoaler och dekorationstrådar m.m.) saknades. Bara själva trälådan var användbar när det tjocka lagret av lim omsorsfullt tagits bort [|)].

Det var en del extra hål och annat mög att fixa... Chassiet och stärkarkretsen var dock lyckligtvis i förhållandevis bra skick.

Vinylen (Tolexen) är en helsvart typ som jag har lagt på en grön-grå färg och sedan torkat bort så att det bara ska bli färg kvar nere i "groparna" i strukturen. Detta för att fejka den liknande vinyl som Marshall ibland använde i slutet av 60-talet. Det syns bara sådär bra på bilderna. Denna teknik går att utveckla och förbättra! Jag har inte hittat någonstans att få tag på den helt grön-grå vinyl, <u>med rätt Lizard-struktur</u>, som Marshall oftast använde då. Tips, någon?

Som sagt har jag haft stärkaren rätt länge, så jag har kunnat samla på mig prylar för att kunna renovera den. Extra kul att jag t.ex. fått tag på de båda ditspikade märkerna på baksidan, tycker jag. Det är gamla originalmärken.

27 May 2009, 10:48
Profile

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

27 May 2009, 11:25
Profile

Snygg-får man sno tråden och fråga när Marshall slutade med äkta PtP? dvs inte en tillstymmelse till boards ell dyl, utan alla komponenter kors och tvärs mellan rör osv. ?

?

27 May 2009, 19:51
Profile

Är Bulginproppen strukturrationaliserad? [:o)]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

27 May 2009, 21:26
Profile

Snygg-får man sno tråden och fråga när Marshall slutade med äkta PtP? dvs inte en tillstymmelse till boards ell dyl, utan alla komponenter kors och tvärs mellan rör osv.
Öhhh... Om man tittar på bilden av den allra första Marshall-stärkaren i Michael Doyle's bok "The History of Marshall" ser man att den har komponentkort liknande det i min stärkare.

Jag tror inte att jag är så värst mycket ute och cyklar om jag säger att Marshall aldrig har haft det du kallar "äkta PtP". De kopierade ju Fenders Bassman 5F6-A i princip rakt av, och den hade komponentkort...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

28 May 2009, 10:07
Profile

Är Bulginproppen strukturrationaliserad? [:o)]
Öhhh... [?][?][?][?][?]

Menar du det runda originalnätjacket av bakelit i stärkaren? Den var en av sakerna som saknades i stärkaren när jag fick den och jag har inte brytt mig om att fixa en exakt sådan. Det är ju en hel del ändå som inte är original på stärkaren. Lösningen jag har nu, med ett standardjack, känns okej, tycker jag.

Du har ju hört och, om jag minns rätt, även spelat i denna stärkare, fast då hade den 6L6:or och en brightkonding (100 pF) över första kanalens volympot. Och då var den inte iordninggjord...

28 May 2009, 10:10
Profile

Vill minnas att stärkaren lät femjävligt bra med 6L6:or i. Det var väl den där gången då det spelades Marshalls på så stark volym att inälvorna i kroppen vrängdes ut&in och man såg stjärnor när man körde hem efteråt? En psykedelisk upplevelse på min ära![:0]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

28 May 2009, 22:25
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]