|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Parallellkoppla drivesteget?
| Author |
Message |
|
Ocku
|
 Parallellkoppla drivesteget?
Handlar om samma gamla Kierkegaards drivesteg (gääääsp......). Vad finns det att vinna/förlora på att ha drivesteget hela tiden parallellkopplat? Innan man testar själv så frågar man på bojen. Schema: http://koti.welho.com/pmanns/Kierkegaard/Kierkegaard_foersteg.jpg------ Dom låter alla lika
|
| 24 May 2009, 09:25 |
|
 |
|
Tubis
|
Vad jag fått fram av parallellkoppling är:(reserverar mig för att jag har totalt fel men vad jag läst och låter troligt)
1. Mindre anodresistor till samma förstärkning=mindre brus 2.Lägre utimpedans vilket ger möjlighet till lägre lastresistor=mindre brus och bättre drivbarhet av nästa steg. 3.Slumpmässig kanselation av brus pga av parallellkopplingen.
Men enligt schemat har man inte dragit nytta av sänkt anodresistor utan kör med massiv förstärkning ser det ut som. Jag hade halverat både Anod och katod och ändå fått ut en mäktig signal[:p]
|
| 24 May 2009, 10:35 |
|
 |
|
maglemer
|
Har samma bild av detta som Tubis, dvs dubblerad branthet/transkonduktans, halverat inre motstånd och dubblerat strömflöde. Detta innebär att även värdet på katodkondingen kan halveras, för att få samma bias som med endast en rörhalva. Parallell-koppling ska väl också ge ett lite annorlunda - rundare - ljud. Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 24 May 2009, 10:57 |
|
 |
|
Ocku
|
Jag tror att ni missförstod lite vad jag var ute efter. Om ni kollar schemat så ser ni att där finns en switch som kopplar gör att man antingen går rakt genom switchen vidare till tonstacken eller så går man via de två diststegen.
Jag undrar vad som händer om man ersätter switchen med en kabel (+ ev. en pot) men låter distkretsen vara kvar som om den hela tiden skulle vara inkopplad i en parallell effekslinga.
Det parallellkopplade ingångssteget vill jag inte pilla på för i övrigt låter förstärkaren mycket bra.
------ Dom låter alla lika
|
| 24 May 2009, 11:12 |
|
 |
|
Tubis
|
[:I] Måhända att jag missförstår igen här men du får väll total positiv motkoppling över V7 vilket inte låter så lyckat tycker jag.
|
| 24 May 2009, 11:24 |
|
 |
|
Ocku
|
Blir nog att tänka om då.
Men det börjar bli hyperhektiskt på jobbet så jag är rädd för att det inte blir något lödande innan semestern.
------ Dom låter alla lika
|
| 24 May 2009, 20:36 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|