View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:18

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Reverb tankar 
Author Message

Post Reverb tankar
Av ren okunnighet,eftersom jag aldrig pillat isär nån,tar en reverb tank slut?

Ser framför mig att det e ngr upphängda fjädrar i ett chassie,å grejen e att när jag pillat lite med reverbet på den Elf jag talat om tidigare så finns där eko...men det e då rakt inte kraftigt.
Eller..ligger det i signalvägen?
Felaktiga rör till reverbet osv.

Kan oavsett hur jag vrider på reverbet inte "överstyra" det,å jag antar att jag iom det eg svarat på min egen fråga...[:)]

Isf.
Där sitter ett 12AT7 idag.
Skulle man kanske bytt det mot ett med mer gain?

E fullständigt okunnig på reverb skall erkännas.

hrj743@hotmail.com

17 Apr 2009, 08:56
Profile

Av ren okunnighet,eftersom jag aldrig pillat isär nån,tar en reverb tank slut?

Ser framför mig att det e ngr upphängda fjädrar i ett chassie,å grejen e att när jag pillat lite med reverbet på den Elf jag talat om tidigare så finns där eko...men det e då rakt inte kraftigt.
Eller..ligger det i signalvägen?
Felaktiga rör till reverbet osv.

Kan oavsett hur jag vrider på reverbet inte "överstyra" det,å jag antar att jag iom det eg svarat på min egen fråga...[:)]

Isf.
Där sitter ett 12AT7 idag.
Skulle man kanske bytt det mot ett med mer gain?

E fullständigt okunnig på reverb skall erkännas.

hrj743@hotmail.com

Överstyra ett reverb, vad menar du ??
Fungerar inte reverbet, är det helt tyst eller är det bara låg nivå på reverb ljudet ???
Du kan nog inte byte ut 12AT7 mot annat med mera gain eftersom röret är anpasst till reverbtrafons impedans.

Har du något schema på eländet, eller vad är det för reverb ?

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

17 Apr 2009, 09:26
Profile

Reverbet fungerar,men det som e problemet e mängden reverb.

Stärkarn e som sagt en gammal Elf,å kretschema saknas eftersom det lugnt sagt e lågserie grejer.

Har mailat Tommy Elf å frågat efter ett,men om det kommer ngt ur påsen där återstår att se.

hrj743@hotmail.com

17 Apr 2009, 09:55
Profile

Om reverbet liknar ett Fender så finns det ett motstånd där reverbsignalen blandas med den rena signalen, före mixerröret. Det motståndet kan du testa att minska storleken på, för att därigenom msläppa genom mer signal från reverbet.

Eftersom det är en kopia på Mesa Boogie som i sin tur är till stora delar en Fenderstärkare så är det troligen stora likheter.

Jag vet nog vilken stärkare det är (ja, på bild vill säga...), jag var också med och bjöd på Tradera, men jag tyckte det drog iväg... Tidigt i höstas väl?[:)]

/Lennart

http://www.specter.se

19 Apr 2009, 16:33
Profile

Nej, den tar inte slut. Reverbet handlar om upphängda fjädrar som rör sej olika mycket beroende på hur mycket en s k transducer på ingången får den att röra sej. På utgången sitter en annan transducer som gör om den mekaniska rörelsen till växelspänning igen.

Viktigt är såklart att röret som driver ingången ger rätt signalnivå - och det gör det inte om dess kringkomponenter är kassa, elelr om det är utbytt mot fel typ (12AX7 i s f 12AT7) eller om reverbtransformatorn lider av genomslag (inte helt ovanligt).

Viktigt är också att bägge halvorna av transducern funkar i bägge ändar. Jag har sett såna där den ytterligt tunna förbindelsen gått av så att den ena fjädern inte fått signal = svagt reverb.

Utgångssignalen tas om hand av ett annat rör som också måste vara friskt (och av rätt typ), tillsammans med sina kringkomponenter.

Att labba med det där motståndet för att ändra förhållandet mellan dry/wet är väl inte optimalt om resten inte är utredd. Börja med att verifiera att reverbkretsen är frisk i alla delar innan du börjar mecka där..

/R

Edit: på en AMpeg VT40 jag hade hemma vägrade reverbet att funka som det var tänkt...och den stärken har ett underbart reverb. När transportspärren (bygel på sidan av tanken som hindrar fjädrarna att fara runt) lossats funkade det finfint [:I]

19 Apr 2009, 18:38
Profile

Titta på kontrollerna på Fenders gamla fristående reverbenhet, 6G15. De är dwell, mix och tone; efterklangstid, förhållande mellan torr/våt signal och reverbton. Det är de viktigaste parametrarna man kan dela in fjäderreverbets egenskaper i. Den parameter du antagligen vill höja nivån på här är i första hand efterklangstiden. Det är den som bestäms av hur hårt du driver reverbtanken, alltså hur hård knuff fjädrarna i reverbtanken får.

Reverbets isolationsmotstånd där reverbsignalen mixas är antagligen helt fel väg att gå. Dels ger det vanligtvis en förhållandevis liten egentlig vinst i form av mer reverb i förhållande till torr signal (mix.) Ett lägre värde på reverbets mixmotstånd lastar också ner den torra signalen ganska ordentligt. Man tappar normalt sett "gain" om man gör den här sortens förändring utan att kompensera för signalförlusten av den torra signalen "bakvägen" över reverbets isolationsmotstånd. (Jag förutsätter en ganska typisk reverbkrets i en Fender-/Mesa Boogieförstärkare eller liknande.)

De två sätt att öka efterklangstiden är att höja förstärkningen i reverbets drivsteg. Och/eller byta till en reverbtank med längre efterklangstid.

Kolla först att rören är OK, kanske genom att byta till testade bra i något annat sammanhang. Jag har ingen egentlig erfarenhet varken praktiskt eller teoretiskt av <i>Elf"] men: Leta reda på drivrörets (det rör som är kopplat till reverbtransformatorn via en anod/anoderna) gallerläcka och se om du eventuellt kan höja värdet på den. Precis innan pinne tre/sju på röret som driver reverbtanken sitter ett motstånd mot jord. Kolla värdet på det motståndet och öka det till 1 megaohm om värdet är mindre nu.

Följ kretsen ett steg till bakåt och kolla hur signalen till reverbet delas från den torra signalen. Sitter det ett motstånd i serie med den torra signalen och drivröret, prova att lägga en 500 pF kondensator över det motståndet.

Ytterligare ett steg är att kolla vad du har för komponentvärden på anod- respektive katodsidan av drivröret.

19 Apr 2009, 22:05
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]