View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2026, 09:02

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Anodspänning för 6V6:or? 
Author Message

Post Anodspänning för 6V6:or?
Jag är i stånd att byta slutrör i min Deluxe Reverb 65RI.
Har B+ på 400V och Databladet för 6V6:orna säger max 315V eller något i den häraden.

Så vitt jag vet har ju fendrar alltid kört 6V6:orna med höga spänningar, men man vill ju inte göra något dumt med gamla fina rör.

Således frågan - hur man ska förhålla sig till värdena i databladen gentemot verkligeheten. Jag har ju ingen egen erfarenhet i det här fallet mer än att de moderna (ryska)rör som sitter i idag har tutat på sen -95, men börjat föra oväsen den sista tiden.

Finns det förresten ngn allmänt förespråka mod man kan ge sig på när man skruvat isär apparaten? Jag tror mig läst ngt om att man enkelt kan koppla första kanalen via reverbet exempelvis...

/Jonas

03 Apr 2009, 11:40
Profile

Det snarare regel än undantag att förstärkartillverkare överskrider spänningstoleranserna, och just 6V6GT lär klara rätt rejält höga spänningar om det är friska och bra rör. Så det är helt i sin ordning, således.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

03 Apr 2009, 11:55
Profile ICQ WWW

Ja det är väl inte värre än att testa å köra[:)].
Ska i vilket fall som helst bli riktigt spännande att se (höra) skillnaden. Jag har ju spelat på den här stärkaren i 15 år snart, utan någon som helst service. Man hoppas ju på storverk, men kommer väl spela lika tafflig som vanligt skulle jag tro.

/Jonas

03 Apr 2009, 12:46
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]