|
|
Page 1 of 1
|
[ 25 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Elf 100 wattare
Kom över den här billigt..   En av Tommy Elfs gamla 100 wattare. E modellen med switch för 50 alt 100W,fotpedal,reverb osv. Effekt loop mm Den fungerar som jag upplever det som den skall på de flesta vis,men som alla gamla rörisar som inte sett service på ett tag känner jag att det e vist att ta i de bitarna redan i framkant. Blir byte av div av smårören till att börja med tänkte jag. Likaså med ngr av socklarna som behöver bytas då de inte riktigt verkar helt pigga i hur hårt de tar i pinnarna på rören. Tänkte i samma veva använda socklar för kåpa till framför allt reverb å fasvändare. Fasvändare å försteg samt steget för reverben antar jag till att börja med. Om jag förstått det hela rätt e ju bygget en kopia på Mesa,å jag matar den in i vad vi tror e en gammal Malmbergare-även kallad det polska horhuset för sin vinröda baffel. Får säga att den låter MYCKET bra. Värmen å rumsnärvaron e riktigt bra faktiskt. Dock så låter den inge vidare i dist,å frågan e vad göra åt den biten?(Bortsett från ren service då) Tänkte bla ge mig i kast med de stora lytarna då den ju inte direkt e purfärsk längre. Sitter en kvartett Sovtek 6L6 i den,alltså INTE 5881;or,å de får nog sitta till en början känns det som. Inskränker mig till att kolla bias där. Med det sagt ber jag om lite ideer,men kanske framför allt info om vad den generella uppfattningen e om de gamla Elf stärkarna. Jesper hrj743@hotmail.com
|
| 27 Mar 2009, 10:36 |
|
 |
|
Racing
|
Inga tankar eller ideer? hrj743@hotmail.com
|
| 30 Mar 2009, 07:49 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Hej Jesper ! Vet egentligen inte ricktig vad det är för info du söker? Jo vad jag förstått så dessa stärkare en kopia av Mesa, men utan sett nått schema så är det ju svårt att veta exsakt. Har moddat en del i Mesa så vet dess dist kan upplevar lite instäng o middig (speciellt på lägre volymer), men det är ju även en smaksak. Där emot är dina Sovtek 6L6 samma rör som deras 5881:or, dom är bara om märkta och har en extra sockel på sig. Jag tycker dessa rör låter ricktigt trevlig om dom gobbar med hög spänning (450-500V) och ställs varmt! Dom bör dock ha 1K SGM, annas är min erfarenhet att dom inte håller så bra, men med 1K SGM, har jag aldrig haft ett problem. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 30 Mar 2009, 15:08 |
|
 |
|
Racing
|
Tack Owe. Jag gjorde som så rent obesett att jag smaska in nya kannor å förstegs rör. Hade en kort dialog med "Uffen" över telefon,å enades om rörval till försteg,reverb osv. Skillnaden var verkligen stor. Distkanalen vill som den skall nu antar jag,å det e inga som helst konstigheter att rent av ratta in rena Marshall ljudet på den. Kör den som sagt genom en kvartett med G30N,å...tja...det hela låter faktiskt förvänansvärt bra vill jag mena. Kannorna var lite av ett problem på Elfa..(tänkte Rifa då rå)..då de var specade 250/100 micro så jag gjorde som så att ja la två 47;or i para-vilket verkar funka alldeles utmärkt faktiskt. Specade för 105grad iaf. Annars e det nog inte mkt att orda om. Det inte bara e en kopia av Mesa...det verkligen låter Mesa..till 100% anser jag. Grejen e ju att Tommy Elf en ggn i tiden var auktoriserad för att serva å reparera just Mesa...så det kanske inte e så konstigt. hrj743@hotmail.com
|
| 31 Mar 2009, 18:31 |
|
 |
|
Racing
|
Fö. Skall kolla vad SGMna e på. Vet sedan tidigare att just Sovtek rören gillar mkt spänning. hrj743@hotmail.com
|
| 31 Mar 2009, 18:32 |
|
 |
|
Racing
|
Fyller på med lite bilder. Som sagt,den spelar efter lite allmänt pyssel mkt mkt bra i min mening. Såvitt jag kunnat härleda på chassiekoden på G100 elementet som sitter i e stärkarn från -81   [img]http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/normal_Foto092.jpg[[/img]     Uffen. Stort tack för råden över telefon idag. Resultatet blev verkligen över all förväntan. Jesper hrj743@hotmail.com
|
| 31 Mar 2009, 23:53 |
|
 |
|
Racing
|
Har ju haft lite problem med att denna gått varm. En sak som åtgärdats häromdan e att jag mätte ett spänningsfall in mot nät trafon över tid. Visade sig bottna i on/off knappen,så denna byttes. Iom det vart iaf det problemet väck med spänningsfallet i samband med att värmen i den förändras allt eftersom man använder den. Referens tiden jag använde rörde sig runt en timma ung. Bortsett från det har den fått en kvartett nya JJ 6L6 denna med. hrj743@hotmail.com
|
| 02 May 2009, 09:01 |
|
 |
|
Racing
|
Jahapp....å man e ju så skallskadad att man skaffat sig en till. Kikade på den lite som hastigast igår,å åtgärdade lite direkt defekta lödningar i den. Installerade en omgång motstånd för att justera bias. Satte i en omgång gamla matchade 5881;or å drog igång härket. Ställde bias,som då vart vriden i botten sedan tidigare. Med varma pipor tog jag mig för att knacka lite på samtliga rör med en juvelerarmejsel,å det visade sig att 3 av förstegsrören "svarade". I med andra dito på de platserna,å se visst spelar den som den skall [:D] Jag får säga att jag tycker dessa låter oförskämt bra faktiskt. Hur som.Blir en vända till Elfa idag för nya lytar mm,åsså får vi se vad det ger. Högst sannolikt kommer SGM;na nu bytas i båda två mot 1k å bias kretsen byggas om därefter. Mest glad i detta fallet för att det visade sig att stärkarn i allt e hel. Så..inom kort blir det till att snickra två toppar till de gamla Elfarna tror jag. Smidigare att ha ståendes än combo chassien eftersom jag driver 412;or med dem. hrj743@hotmail.com
|
| 19 May 2009, 09:27 |
|
 |
|
Racing
|
Fö mailat Tommy Elf om ngn form av schema sedan ngn månad tillbaka utan svar. Ngn som ev kan ligga på ett? hrj743@hotmail.com
|
| 19 May 2009, 10:02 |
|
 |
|
emlon
|
Man kan inte få ett litet ljudklipp[;)]?
|
| 19 May 2009, 16:23 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Racing wrote: Fö mailat Tommy Elf om ngn form av schema sedan ngn månad tillbaka utan svar. Ngn som ev kan ligga på ett? hrj743@hotmail.comMen kan du inte snegla på ett mesa mark II schema och komma rätt nära? Föresten vad hände med min länk? [;)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 May 2009, 16:50 |
|
 |
|
Racing
|
Visst kan jag försöka lösa ett ljudklipp. Owe. Mkt möjligt faktiskt.Skall ladda ner det från schematic å se vad som trillar ur påsen tror jag. Fick mysslat lite med den idag. Snickrat topp bla. Inget märkvärdigt,utan mest så att den inte e öppen å direkt livsfarlig iom det.    Tom snickrat en liten ram framtill som jag tänkte klä med svart alt grått högtalartyg. Tanken e att på det sättet ha en genomströmning av luft. Hitta en reverbtank ute i boden...sagt å gjort.. Fixade nya lytar,varav ngr var restade,på Elfa...lödde in dem. Gamla nätkabeln var milt sagt medfaren,så iom att den ändå skulle bytas så installerade jag ett jack för aggregatkabel istället. Samma med huvudbrytarn som milt sagt även den sett bättre dagar. Ptja...lite mer myssel under morgondagen så får vis e var det landar. hrj743@hotmail.com
|
| 19 May 2009, 21:18 |
|
 |
|
emlon
|
ser fint ut[:)]
|
| 19 May 2009, 21:21 |
|
 |
|
Racing
|
Kiitoos som finnen säger. Nu e det verkligen inget märkvärdigt,utan lite vanlig limfoskiva i furu. Sen borrat för träplugg,å så e det hela hopdraget med trä/PU lim. Lite mahogny färgad,vattenbaserad bets....mkt vatten å en liten svamp. Bärhandaget e från en -70 tals Peavy transistor historia,liksom reverbtanken. Hoppas bli färdig imorgon. Sen återstår att se vad som kommer ut i andra ändan.[;)] hrj743@hotmail.com
|
| 19 May 2009, 21:51 |
|
 |
|
emlon
|
Hah[:D] tyckte jag kände igen färgen
Far min har jämt målat sovrumsgolvet med sådan mahogny bets [:p]
|
| 20 May 2009, 08:35 |
|
 |
|
Racing
|
Ptja Björn. Blir la väl vad det lider.[8D] Har ju tänkt göra en likadan topp till den andre,åsså spara själva combocaset på vinden. Ser ingen större vits i att ha combo caset inblandat iom att jag kör båda två genom 412;or iaf. Iom det lurar jag lite på om jag skulle be polarn laserskära ett par Elf emblem i aluminium till dem som man eloxerar? Kunde kanske vara nått? Idag blir det iaf som sagt till att kneta vidare med den här. Bla byte av fler lytar samt mäta B+ mot slutrör mm. Satt å snacka med en av forumets andra medlemmar om det igår,å ett återkommande problem e just när B+ sticker som en funktion av att nätspänningen i landet gått upp sedan dessa konstruerades. Skall lura lite tillsammans med ngr av de andra lärde på om det inte finns ngn vettig lösning på problemet. Sen vet jag faktiskt inte om man inte skulle göra så att man knackar på nere hos Elf på södra vägen. Känner att det skulle vara en bra grej med ett schema till dem,å e-mail verkar han ju inte svara på. hrj743@hotmail.com
|
| 20 May 2009, 08:51 |
|
 |
|
Racing
|
Jahapp. Som sagt,ett steg i sänder[^] Fick gjort lite idag med,bla då en ram till fronten. Lurar på om jag skall ge det hela lite klarlack vad det lider? Annars...funkar det väl som det e tv antar jag.    Fick vänt uttaget för aggregatkabeln.  Fotpedal saknades ju,å då jag var inne på MUG av alla ställen hade de den här till rimliga pengar. Reverb styr den nu inte,utan uppenbarligen ett par opto omkopplare? Kanalswitch samt ngn form av "boost".  Pre-ampen å slutsteget ligger alltså på var sitt separat kort. Fick bytt lytarna i försteget iaf..  Lugnt sagt ett batteri med kondensatorer,å det visade sig vara ngt som var problematiskt. Har därför återinstallerat orginalen tv.  Opto omkopplarna som sagt. De svarta krympslangs historierna. Öppnade en av dem,å mkt riktigt sitter en lysdiod samt en fotocell i var å en av dem. Nu e sitsen den att dessa verkar hemmagjorda för att vara försiktig,å grejen e att kanalswitchningen SAMT ljudbilden blir lidande INTERMITENT. Så frågan min e om man kan ersätta dessa med i princip vilka opto omkopplare som helst? hrj743@hotmail.com
|
| 20 May 2009, 22:57 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Quote: Opto omkopplarna som sagt. De svarta krympslangs historierna. Öppnade en av dem,å mkt riktigt sitter en lysdiod samt en fotocell i var å en av dem.
Nu e sitsen den att dessa verkar hemmagjorda för att vara försiktig,å grejen e att kanalswitchningen SAMT ljudbilden blir lidande INTERMITENT. Så frågan min e om man kan ersätta dessa med i princip vilka opto omkopplare som helst?
Det beror på vad optokopplaren ska tåla, det finns en del trevliga Silonex-optosar och Vactrol som säkert funkar bra. Vactrol 5C3 är de jag själv använt, tillsammans med Silonex NSL32 om jag inte minns fel. Eftersom det sitter optosar idag så funkar det troligen med de ovan nämnda. Återigen, om du hade ett schema och kunde säga var detta ska vara så är det enklare... Men det vet du ju...[:)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 22 May 2009, 13:41 |
|
 |
|
Racing
|
Vart ju inte direkt gratis,men jag beställde iaf 4st nya VTL5C3 idag. vidare har jag sedan tidigare förundrats lite över värdena på kondningarna in mot fasvändarn som orginal låg på 0,1 micro. Gjorde därför som så igår på inrådan att jag bytte dem till 0,01 in samt 0,022 ut. Tyckte ärligt sagt att stärkarn tappade karaktär lite på det,så idag vart det så att jag kopierade setupen i "den gamle" Elfen jag har. Vart alltså 0,1 ut å 0,01 in på ena trioden å 0,022 på den andra. Oheligt som satan,men...det fungerar faktiskt. Visade sig att en av optokopplarna hade ansl för dioden baklänges,så där hände inte mkt,å uppepå det var ena benet till en av dioderna i den ena av. Lödde ihop detta hjälpligt tv,å se på fan!! Den låter ju helt plötsligt på par med den andra jag har,om inte ännu bättre faktiskt. Men...den gör det en stund...sen viker den sig i det att den börjar bli riktigt genomvarm. Nu e det som så att i jakten på ljudbild e idag samtliga kondensatorer i stärkarn nya. Men. Jag bytte ju huvudkannorna i den mot dito som avvek ngt i spec i så måtto att de INTE var på 100micro/250V mot en omgång från Elfa som var på 100micro/450V. Misstänkte ett tag att det var de nya som spökade,å återmonterade därför orginalen-som ändå har snart 30år på nacken. Nu vart det inte där felet satt,så i mån av tid kommer jag montera de andra under dan imorgon för att se utfallet av det. Vidare e slutrören beggade jag monterade. en omgång 5881;or som lät vettigt när jag monterade ur dem iaf. B+ i det här fallet e inom rimliga gränser åtminstånde.Ung 470V. 5881;orna e dock ställda halv varmt på ung 36mA. Spänningen fram till dioderna på Optokopplarna var fö ringa 2V hrj743@hotmail.com
|
| 26 May 2009, 21:26 |
|
 |
|
Racing
|
Appropå spänningen till optokopplarna. Om jag inte såg alldeles fel på Fluken igår så vart likspänningen en underspänning när resp opto INTE fick signal. Min fråga e om ngn har koll på ifall det skall vara så? (Skall göra så att jag mäter ifall det rent av e en växelspänning i "off" läge-vilket aldrig kan vara nyttigt för dioderna isf å som i sin tur kan vara ett svar på varför optona spökat lite.Isf torde det ju sitta ngn brygga alt diod som inte gör sitt jobb helt?) Samma resa,tar en optokopplare eg slut? Vad jag åsyftar e om funktionen i dem e ngt man kan förväntas förändras över tid? De som sitter i e ju dock runt 25 år gamla iaf,vilket ju med elektronik mått mätt får sägas vara gammalt som gatan. Efter tips kommer jag snarast att prova att byta huvudkannorna till de nya igen å i den vevan även byta dioder i likriktarn. Därefter blir det att testköra med det gamla 5881;orna som sitter i för att se om den fortfarande viker sig. Ngt jag inte nämnt fö e att de flesta förstegrören e nya JJ. Av ngn anledning gav 1a rörets första halva upp rakt av efter ung 20min drift.? Skumt,men jag antar att sånt händer? Resten av förstegsrören e dock friska.(Hittade ju ett gäng som milt sagt var mikrofoniska av de som satt där så jag bytte hele bunten) hrj743@hotmail.com
|
| 27 May 2009, 07:23 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Racing wrote: Appropå spänningen till optokopplarna. Om jag inte såg alldeles fel på Fluken igår så vart likspänningen en underspänning när resp opto INTE fick signal. Min fråga e om ngn har koll på ifall det skall vara så? (Skall göra så att jag mäter ifall det rent av e en växelspänning i "off" läge-vilket aldrig kan vara nyttigt för dioderna isf å som i sin tur kan vara ett svar på varför optona spökat lite.Isf torde det ju sitta ngn brygga alt diod som inte gör sitt jobb helt?) Samma resa,tar en optokopplare eg slut? Vad jag åsyftar e om funktionen i dem e ngt man kan förväntas förändras över tid? De som sitter i e ju dock runt 25 år gamla iaf,vilket ju med elektronik mått mätt får sägas vara gammalt som gatan. hrj743@hotmail.comDet som öppnar opton är när lysdioden har en ström om ca 10-20mA, dvs inte volt. Använd Ohms lag, U/I = R för att se vilken resistans som ska användas. Det borde funka med den befintliga styrningen, om inget är i olag med den. Det är nog en god idé att se över detta, om spänningn varierar. Dvs volt delat med mA ger det ohmtal som ska sitta som strömbegränsning. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod#In ... _lysdioderHåll strömmen relativt låg, det ger längre livslängd. Förändrar resistansen marginellt. T.ex 12-14 mA. Om optosarna inte har varit inkopplade (lyst) tror jag inte att åldern spelar så stor roll. Själv har jag en 25 år gammal opto i stärkaren, som legat i en låda i 23 år... Verkar i alla fall ännu funka bra. /Lennart http://www.specter.se
|
| 27 May 2009, 18:35 |
|
 |
|
Racing
|
Tack. Lugnt med den biten med Ohms 1a,2a å en bit till i mitt fall[;)](utan att för den sakens skull vara förmäten) Skall kika på det hela imorgon om tid ges hrj743@hotmail.com
|
| 27 May 2009, 20:17 |
|
 |
|
Racing
|
Apropå det med Optos. Kollade ju resistansen över cellen å hur den fungerade med dioden av samt på,å skillnaderna var ganska små i de som sitter där. E därför jag tänkte att det kanske var dags för nya. En opto e ju om jag fattat det rätt eg inget annat än en form av brytare,å resistansen över cellen skall förändras med diodens av/på. Ett av problemen e att en av cellerna e kopplad till huvudmaster OCH "lead" master. Finessen e ju att leadmastern eg inte skall påverka ett skit tills den kanalen aktiveras,å se det gör den som det är. Dvs att leadmastern "halv" fungerar även i avstängt läge,å mkt riktigt e inte motståndet över cellen direkt i MOhm trakterna när dioden e släckt. Inte heller visar den mot noll i samband med att dioden e på. Tog ut produktbladet på optona jag köpte igår,å nu SKALL de tydligen inte visa noll förrän vi börjar snacka bort emot 40mA?(Tror det var ngt sådant som 2 eller 4 Ohm i det läget) Vidare skulle ju resistansen i släckt vara i trakterna av 2 mega Ohm. Jaja...jag gör så att jag lödar in dem vad avser diod benen å mäter tror jag,men först på tapeten e att undersöka om jag hade rätt i det med underspänningar å om dem isf e av AC karaktär. Isf behöver ju det åtgärdas först. Ett av "felen" med denna stärken e att den e lite intermittent i hur den distar. Lead kanalen låter helt fantastiskt. En stund. Sen viker den sig å börjar dista. Kommer därför byta till de nya lytarna samt dioder. Sista eg mest för att de e billiga å för att denna tidigare HAR belastats som den gjort. Men det intermittenta ligger i att den klappar i mellan clean å gain...lite halvt om halvt beroende på vilken ggn i ordningen det e man trampar på footswitchen,å DET härleder jag till opto kopplarna.Mao förefaller det som ngn/ngr av opto kopplarna funkar sådär.Ibland. hrj743@hotmail.com
|
| 28 May 2009, 11:00 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Racing wrote: Apropå det med Optos. Kollade ju resistansen över cellen å hur den fungerade med dioden av samt på,å skillnaderna var ganska små i de som sitter där. E därför jag tänkte att det kanske var dags för nya. En opto e ju om jag fattat det rätt eg inget annat än en form av brytare,å resistansen över cellen skall förändras med diodens av/på. Ett av problemen e att en av cellerna e kopplad till huvudmaster OCH "lead" master. Finessen e ju att leadmastern eg inte skall påverka ett skit tills den kanalen aktiveras,å se det gör den som det är. Dvs att leadmastern "halv" fungerar även i avstängt läge,å mkt riktigt e inte motståndet över cellen direkt i MOhm trakterna när dioden e släckt. Inte heller visar den mot noll i samband med att dioden e på. Tog ut produktbladet på optona jag köpte igår,å nu SKALL de tydligen inte visa noll förrän vi börjar snacka bort emot 40mA?(Tror det var ngt sådant som 2 eller 4 Ohm i det läget) Vidare skulle ju resistansen i släckt vara i trakterna av 2 mega Ohm. Jaja...jag gör så att jag lödar in dem vad avser diod benen å mäter tror jag,men först på tapeten e att undersöka om jag hade rätt i det med underspänningar å om dem isf e av AC karaktär. Isf behöver ju det åtgärdas först. Ett av "felen" med denna stärken e att den e lite intermittent i hur den distar. Lead kanalen låter helt fantastiskt. En stund. Sen viker den sig å börjar dista. Kommer därför byta till de nya lytarna samt dioder. Sista eg mest för att de e billiga å för att denna tidigare HAR belastats som den gjort. Men det intermittenta ligger i att den klappar i mellan clean å gain...lite halvt om halvt beroende på vilken ggn i ordningen det e man trampar på footswitchen,å DET härleder jag till opto kopplarna.Mao förefaller det som ngn/ngr av opto kopplarna funkar sådär.Ibland. hrj743@hotmail.comSom du säger går inte resistansen ner till 0 Ohm, men den blir försumbar vid ca 15 mA, ca 1000 Ohm i Vactrol. Silonex är av någon anledning mindre motstånd i, och går att få näst intill ner till noll ohm med inte så stora styrströmmar. 10mA brukar räcka där, optosarna håller som sagt längre med lägre strömmar. Dock tycker jag att Vatrol funkar bättre när man anväder dem som volympottar, det är enklare att få en jämnare kurva på dem. Troligen beror det på Silonexoptosarnas större känslighet för styrströmmen. Nu pratar jag om de två modellerna av optokopplare som jag nämnde tidigare i denna tråden. Att den växlar mellan kanalerna kan ju bero på två saker, dels styrströmmarna, dels att det är något fel på optosarna. Som du säger, kolla styrströmmarna först, därefter opto. Det skulle vara tråkigt om du knäcker dina nya optosar med för hög ström.[:(] /Lennart http://www.specter.se
|
| 29 May 2009, 09:39 |
|
 |
|
Racing
|
Nja. Snipp snapp uppvisade "den nye" helt plötsligt en annan felbild. Den började låta som den har inbyggd octaver? Ktrl rippel,å det uppvisade inget. Ideer? hrj743@hotmail.com
|
| 30 May 2009, 11:01 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 25 posts ] |
|