View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 06:17

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fråga om skärmgallermotstånd... 
Author Message

Post Fråga om skärmgallermotstånd...
Jag ska byta från EL34 till 6V6'or i min Ampeg VL1002. Beställde motstånd förra veckan men insåg idag när jag fick dem att jag gjorde en rejäl groda... råkade klicka på 22 kohm istället för 2,2 kohm när jag beställde... [:o)]

Nåja man lär av sina misstag - dubbelkolla alltid innan du klickar dig vidare från varukorgen till kassan... [:I]

Hur som helst så hittade jag en firma alldeles i närheten som säljer 5W trådlindade effektmotstånd. Såg dock i databladet att max arbetsspänning var specad till 270V vid 70°C. Nu blir det väl förvisso inte riktigt så varmt i stärkarn hoppas jag, men...
Är det okej att köra på dessa motstånd eller ska jag leta vidare efter rejälare doningar?

25 Feb 2009, 18:37
Profile WWW

Spänning är relativt. Dvs 270 är relativt till vad som finns på andra sidan. Är det 260 på andra sidan har du en spänning på 10V.[^]

25 Feb 2009, 19:38
Profile

Om det är sådana som på bilden nedan, har jag haft dålig erfarenhet av dem i lite olika sammanhang. Framförallt som skärmgallermotstånd. De har blivit för varma! Trotts att deras anslutningstrådar har varit, typ, 2 cm har värmen gjort så att lödtennet de är fastlödda med har smällt... [:0][:(!][xx(]

Image

6V6:or drar ju inte alls lika mycket skärmgallerström som t.ex. EL34:or, men jag vill avråda från denna svarta typ av 5 W trådlindade effekmotstånd!

Om man behöver, eller vill ha 5 Wattare, föredrar jag vanliga trådlindade "sandboxar":

Image

Till EL34:or använder jag helst de 5 Watts sandboxarna.

Annars funkar 2 W eller 3 W metallfilm till 6L6:or och 6V6:or.

Image

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

25 Feb 2009, 23:10
Profile

Tack Sven-Johan! Det är sandboxar min "lokala" handlare säljer.

26 Feb 2009, 09:02
Profile WWW

Om det är sådana som på bilden nedan, har jag haft dålig erfarenhet av dem i lite olika sammanhang. Framförallt som skärmgallermotstånd. De har blivit för varma! Trotts att deras anslutningstrådar har varit, typ, 2 cm har värmen gjort så att lödtennet de är fastlödda med har smällt... [:0][:(!][xx(]

Image

Skit åxå!

Jag undrar om det är just samma som jag använt som katodmotstånd i Kierkegaard? Fast där föregick jag endel saker och har parallelkopplat två motstånd istället.

Som SGM har jag använt likadana, men gröna av märket Phoenix. Hoppas det inte är samma problem med dom.

Image

------
Dom låter alla lika

26 Feb 2009, 11:35
Profile

För att förtydliga, pratar jag om de svarta <u>5 Watts</u>motstånden. Kanske är de lite för små, i fysisk storlek, för att, i sig, kunna avge värmen.

Jag hade <u>först</u> samma problem med den typen av mostånd i zenerdiodnätdelen till effektloopen i BoogieCats-Krilles Bassman [xx(].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

27 Feb 2009, 15:02
Profile

Jo, det är just de svarta 5-wattarna som jag använt som katodmotstånd på Kierkegaards effektrör. Men som sagt har jag parallellkopplat två motstånd så de borde klara 10 watt sammanlagt och det borde ju åtminstone i teori vara mer än väl.

------
Dom låter alla lika

27 Feb 2009, 15:56
Profile

Ocku wrote:

Jo, det är just de svarta 5-wattarna som jag använt som katodmotstånd på Kierkegaards effektrör. Men som sagt har jag parallellkopplat två motstånd så de borde klara 10 watt sammanlagt och det borde ju åtminstone i teori vara mer än väl.

------
Dom låter alla lika

Jo, med två får du ju betydligt bättre kylning så Kierkegaard kan nog vara lugn.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

27 Feb 2009, 16:22
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]