View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 07:26

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Tystnande Classic 30 
Author Message

Post Tystnande Classic 30
Peavey Classic 30.
Ja precis som topicen säger, den går att spela på i ett par minuter och då låter den som den ska men sedan tystnar den som om man sakta vrider ned volymen. Låter man den vila en stund så funkar den igen.
Förstegsrören fortsätter att glöda emn inte slutstegsrören.
Den har fått vila ett halvår bak i turnébussen då det är en backupkrislösning men nu när jag ville kolla den trilskas den. Är den bara sur på mig eller vad tror ni?

Mvh
Anders

20 Feb 2009, 19:41
Profile

Anders,

Dessa stärkare har slutrören monterade på ett litet kretskort som är "ihop-dockat" med ett annat kort.

Det händer ibland att lödningar släpper mellan korten.
Vet inte hur händig du är, men följ slutrörshållarstiften 4 och 5, (räknas från vänster med rörets undersida mot dig och mellanrummet nedåt) så kommer du fram till "docknings" anslutningen på kortet.

--Bosse

Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

20 Feb 2009, 23:43
Profile ICQ YIM WWW

Det kan även vara fråga om dålig kontakt i en rörhållare.
En annan egenhet med dessa färstärkare är att slutrören glödtrådar är seriekopplade, så tappar ett rör kontakten så slocknar alla fyra.
Det är samma sak med smårören.

Prova att vicka lite på slutrören när de "dör" nästa gång, och se om något händer.
I så fall kan det vara idé med lite kontaktspray i rörhållarna.

Det kan även vara en lödning som spruckit och tappar kontakten när det blir varmt. Inte alls ovanligt med kretskortsmonterade rörhållare.

/Sixten

21 Feb 2009, 15:07
Profile WWW

Tack för tipsen! Det lutar nog mot lödning som spruckit eller likanande, jag har vickat och bytt plats på rören men samma fenomen ca 3-5 minuter sedan dör den, får den villa en stund så funkar den i ett par minuter igen. Jag skruvar isär och kollar om det är något jag grejar annars blir det till att lämna in :o) Borde ju inte kosta allt för mycket att få fixat.

Tack för hjälpen!
Mvh Anders

21 Feb 2009, 16:23
Profile

Novis men tuff idiot som jag är tog jag resolut och skruvade isär den och pillade och grejade och lödde om alla lödpunkter på rörhållarna samt bytte en av "kablarna" mellan kretskorten som satt i sitt lödhål men var av. Om jag hade lyckats få av den i det mer eller mindre djävliga nedmonteringsmomentet vet jag dock inte, men nu glöder stärkaren fint fortfarande efter ca 1 timme, dock har jag inte kunnat lasta den nämnvärt men i alla fall lika mycket som när den tystnade för mig. Så peppar peppar kanske jag har lyckats att laga den själv :o)

(Jag är inte helt oduglig med lödkolv men är heller inte direkt bevandrad ;o)

03 Mar 2009, 21:53
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]