View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 05:39

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Loadbox till Super Reverb, hur många Ohm? 
Author Message

Post Loadbox till Super Reverb, hur många Ohm?
Hejsan!

Såg att det finns en Kock Load Box till salu på Vendolin, som verkar vara rätt användbar.

Högtalarutgången på min Super Reverb är på 2 Ohm. Loadboxen finns som 4, 8 eller 16 Ohm. Den som är till salu är på 8 Ohm.

Kan jag använda den som är på 8 Ohm utan att skada förstärkaren eller Loadboxen, och utan att det låter crap?

Tack på förhand hälsar Roger

09 Feb 2009, 18:02
Profile

För hög impedans på lasten är sämre än för låg på rörstärkare. Dessutom vet jag inte om de passiva filter som brukar finnas i sådana här attenuatorer fungerar ordentligt när de får fel last.

Så ja, det kan vara risk att skada stärkaren och det är inte säkert att det låter som tänkt. Tyvärr.

Erik R

09 Feb 2009, 18:36
Profile

För hög impedans på lasten är sämre än för låg på rörstärkare. Dessutom vet jag inte om de passiva filter som brukar finnas i sådana här attenuatorer fungerar ordentligt när de får fel last.

Så ja, det kan vara risk att skada stärkaren och det är inte säkert att det låter som tänkt. Tyvärr.

Erik R

OK Erik, det var väl vad jag anade...är det för bra för att vara sant. så är det oftast det....[:)]

Stort tack för hjälpen, hälsar Roger.

09 Feb 2009, 18:41
Profile

rallyratten wrote:

Hejsan!

Såg att det finns en Kock Load Box till salu på Vendolin, som verkar vara rätt användbar.

Högtalarutgången på min Super Reverb är på 2 Ohm. Loadboxen finns som 4, 8 eller 16 Ohm. Den som är till salu är på 8 Ohm.

Kan jag använda den som är på 8 Ohm utan att skada förstärkaren eller Loadboxen, och utan att det låter crap?

En sådan här löser det problemet, det borde ju räcka med 50 wattaren för din del.

https://taweber.powweb.com/store/zmatch.htm

Örjan.[:)]

09 Feb 2009, 20:28
Profile ICQ WWW

rallyratten wrote:

Hejsan!

En sådan här löser det problemet, det borde ju räcka med 50 wattaren för din del.

https://taweber.powweb.com/store/zmatch.htm

Örjan.[:)]

Tack för förslaget. En stilla undran är såklart om det inte blir väl många lådor mellan förstärkare och högtalarelement? Men den kanske inte påverkar tonen så värst mycket.
/Roger

09 Feb 2009, 22:38
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]