View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 05:39

Reply to topic  [ 4 posts ] 
6L6:or till en Laney VC-50 
Author Message

Post 6L6:or till en Laney VC-50
Hej, behöver tips på rör till en Laney vc-50. Vill åt en mjuk karaktär, den klipper lite, lite för mycket nu. Har en lite kompression på det rena ljudet som visserligen låter snyggt, men jag vill åt ett rundare ljud (svårt att beskriva, men fenderkaraktär blir så brett...)
Ska jag byta nåt i försteget också? Idag sitter det ett EH 12ax7 på V1-platsen, det är väl där det rena ljudet formas...?

Sista frågan...var köper man rören billigast/bäst?

Matte

09 Feb 2009, 14:09
Profile

Jag har moddat en sån där modell och kan den rätt bra.
En bra stärkare som enligt mig är lite undervärderad, men låter inte helt 100 orginal, men går att få låta ricktigt bra.

Eftersom den är tre kanalig så är jag inte säker på om det du inte gillar är gennerellt eller en viss kanal?

V1 är dom två första gainstegen på kanal 3
V3 är det för den rena kanalen och delvis kanal två.

Sen misstänker jag du överskattar lite av rörens betydelse, ja lite mindre fräs på toppen kan man få, även mindre gain om man byter till 5751 men du får inte en ny karaktär på stärkan, den sitter i kretsen.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

09 Feb 2009, 16:56
Profile

Tack för ditt svar, Owe! Jag tror inte heller att rören har så stor betydelse, förutsatt att de är hela, förståss...Har läst att JJ Tesla ska vara bra rör om man vill åt en mjukare karaktär, kan vara värt att testa.
Jag betraktar min nya VC-50 som två-kanalig med varsin drive. I min värld har varje kanal en egen eq, annars gills det inte...Det jag håller på att vänja mig med är en liten tendens till kompression på det rena ljudet. Inte helt säkert att jag vill bli av med det om det får gå en vecka...

VC 50 är den bästa stärken jag haft hittills, klart underskattad allroundförstärkare som låter betydligt dyrare än vad den numera är, många ex går för under 5000. Filar just på en recension, men den får postas på annan plats i forumet.
Matte i gryningstimman

10 Feb 2009, 06:03
Profile

Din sista fråga:

Jag brukar använda tubetown.de
Har det mesta, utomordentlig service och bra leveranstider, ok pris.

En annan site i USA är eurotubes.com
En "halvgalen" snubbe med mycket synpunkter och råd. Insnöad på JJ´s rör - vilket jag själv är [:D]

6L6:or: Har hört mkt bra om Svetlanas "Winged C", har tyvärr ingen erfarenhet ännu, men har ett par liggande som ska klämmas in i min Soldano 50w clone.

Lycka till med ljudjakten, "den ständiga resan" !!
Peter
p.s. är lite sugen själv på Laney GH50L toppen men det blir nog en LC30 kombo pga för många toppar som det är . . .

12 Feb 2009, 01:31
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]