View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:46

Reply to topic  [ 10 posts ] 
AC 30 service 
Author Message

Hej

Håller på att gå genom min AC30 Topboost från mitten på 60-talet. Det var även då någon öppnade stärkaren senast :). Katodmotståndet som egentligen skall vara 50ohm är inte det längre, är det ok att byta till 47ohm eller skall man köra 2x100ohm parallellt? Jag har aldrig använt tremolokanalen behöver jag ha rören i då? Borde väl vara bättre utan. Mindre värmeutvekling, mindre strömförbrukning.

/H

02 Feb 2009, 13:09
Profile ICQ YIM WWW

Hej

Håller på att gå genom min AC30 Topboost från mitten på 60-talet. Det var även då någon öppnade stärkaren senast :). Katodmotståndet som egentligen skall vara 50ohm är inte det längre, är det ok att byta till 47ohm eller skall man köra 2x100ohm parallellt? Jag har aldrig använt tremolokanalen behöver jag ha rören i då? Borde väl vara bättre utan. Mindre värmeutvekling, mindre strömförbrukning.

/H

Jag har för mig att det ska vara helt okej att slita ur de rör till de kanaler du inte använder. Du kan alltid dubbelkolla med folket på detta forum: http://vintageamps.com/plexiboard/index.php

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

02 Feb 2009, 13:49
Profile ICQ WWW

Eftersom det är problem i många AC30 med att slutrören drar för mycket ström och att de går för varmt vore det snarare bättre att gå upp i resistans på slutrörens katodmotstånd än ner. Många beställer specialuppmätta EL84:or som drar förhållandevis lite ström till sina AC30. Då kan man istället byta motståndet till hanske 56, 68 eller 82 ohm.

Visserligen påverkar det ljudet lite, men vad som låter bäst är ju en smaksak... Jag servade nyss en AC30 som varit i studio där inspelningsteknikern sagt att det var den bäst låtande AC30 han hört. I den var katodmotståndet bytt till 68 ohm (om jag nu minns rätt på värdet)...

Ja, rör som <u>enbart</u> är för oanvända kanaler kan tas bort. Sannolikt kommer spänningarna då att stiga mer eller mindre för de resterande rören. Det påverkar ljudet. Om ljudet då blir bättre eller sämre är förståss även det en smaksak...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

02 Feb 2009, 14:36
Profile

Tack

Är det några speciella EL84 som kan rekommenderas? De som sitter i är hyffsat nya och jag har ett gäng i reserv så nyinköp ligger i framtiden. Vad blir resultatet om jag byter katodmotstånd till säg 680ohm med vanligt uppmätta EL84. Kollade på min andra Vox där satt 47ohm. Kan man säga att 47 och 50 inte gör någon större skillnad men man bör kanske fundera på högre resistans för förstärkarens välbefinnande

/H

02 Feb 2009, 16:06
Profile ICQ YIM WWW

b

02 Feb 2009, 16:26
Profile

Är det några speciella EL84 som kan rekommenderas?...
Eftersom smaken är som baken har jag personligen inget att säga där...
Quote:
...Vad blir resultatet om jag byter katodmotstånd till säg 680ohm med vanligt uppmätta EL84....
Jag nenar förståss 56, 68 eller 82 ohm! Ursäkta min felskrivning tidigare (har nu ändrat där)!

Slutrören drar inte så mycket ström och blir inte så varma. Spänningarna ökar i hela stärkaren, vilket påverkar ljudet.

Ljudet blir antagligen klarare, tydligare eller renare (vilket ord man tycker passar bäst).
Quote:
...Kan man säga att 47 och 50 inte gör någon större skillnad men man bör kanske fundera på högre resistans för förstärkarens välbefinnande
Jo, så menar i alla fall jag om båda påståendena.

Originalljudet i AC30 är ju till viss del beroende på att de går så varma så att de är nära att brinna upp (nja, inte riktigt... skojar bara...) [;)] men många, inkl. jag själv, gillar faktiskt EL34:ornas ljud bättre när de inte går riktigt så varma. Prova gärna själv med lite olika (något högre) värden på motståndet för att höra vad du tycker.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

02 Feb 2009, 16:38
Profile

Hej

Tänkte väl att 10xR var lite väl häftigt. 82 ohm satt det väl original i AC30 från tidigt 60-tal om jag inte minns helt galet. Jag testar med högre värde helt enkelt. Vet inte om jag gillar renare[:D]

/H

02 Feb 2009, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

...82 ohm satt det väl original i AC30 från tidigt 60-tal om jag inte minns helt galet...
Intressant! Får kolla om mina papper hemma har någon info om det. Du kan ha helt rätt!

AC30:ns föregångare AC15 hade väl 130 ohm för två EL84. Det skulle motsvara 65 ohm för fyra rör...

Jag har sett lite olika värden på avkopplingskondensatorn över motståndet. Scheman för AC30 säger 250 uF och jag tycker att det så också ska vara, eller något högre värde. Lägre värden ger ett sämre ljud, tycker jag.

Quote:
...Vet inte om jag gillar renare
[:D][:D][:D] Mitt "renare" är i detta fall kanske ett ganska konstigt begrepp... "Mer tydlighet i det annars mycket överstyrda ljudet", "bättre ton- och strängseparation", "mindre grötig dist" är nog andra sätt att försöka uttrycka samma sak.

När spänningarna ökar i en rörstärkare blir det dessutom ofta något mer bas och diskant.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

02 Feb 2009, 16:55
Profile

Hej

Aha, den typen av renare är ju inte helt fel. Hittar inte sidan jag läste om 82ohm på nu naturligt vis.

/H

02 Feb 2009, 17:44
Profile ICQ YIM WWW

Jag har aldrig använt tremolokanalen behöver jag ha rören i då?

Brian May använder bara normalkanalen i sina AC30 och plockar då bort alla onödiga förstegsrör. Vet inte exakt hur det påverkar stärkaren, men ett och annat EL84 går det åt i alla fall... [;)]

Image
(Kasserade rör från Brian May AC30s...)

Erik R

02 Feb 2009, 22:43
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]