Hejsan, som jag nämnde tidigare har jag impulsköpt mig en Trainwreck expression från Ceriatone som jag tänkte ge mig i kast med, men sitter och läser in mig lite på layout, schema osv innan jag kör igång. Några funderingar dök upp direkt gällande layout som ni lite mer erfarna byggare kan klargöra för mig.
Här är layoten:
http://www.ceriatone.com/images/layoutP ... iatone.jpgHar framförallt byggt från scratch i mina tidigare byggen och "lagt till mig" med några saker som jag har använt slaviskt i och med att det har fungerat bra för mig, faktum är att jag aldrig råkat ut för layout relaterade problem i mina byggen ("ta i trä") än så länge, men det känns som om det skulle vara läge för problem så vore det i den här stärken. Det jag funderar på nu är om jag ska gå ifrån Ken Fischers väl utarbetade layout så smått och kompletera med "egna" mer "vanliga" och för mig mer lättarbetade lösningar? Eller är detta kanske dumt med tanke på känsligheten gällande layout i dessa stärkare?
Det första som slår mig är denna läskiga jordbuss lödd ala pot-baksida, detta har jag alltid undvikit i mina byggen då det ställer krav på lödutrustning som vida överstiger min lilla Weller. Tänker jag helt galet om det kanske vore bättre att lyfta ner buss på chassi istället så som jag brukar göra? Finns det någon ytterligare tanke bakom den här lösningen som jag inte kan förstå, som göra att det är bättre att ha det som layouten gör gällande?
Det andra som slår en är den "raggiga" lösningen med limmade!, ja ni hörde rätt, filterkondingar. Det här känns inte heller bra, är det någon som har erfarenhet gällande detta? Känns som om det skulle kännas mycket bättre att hänga dessa från ett kort med lödtorn som fästs i chassi. Varför har Ken tyckt att detta är en bra metod?
En annan sak, vad anser ni om "löst hängande" resistorer, dvs lödpunkt->kabel?
Skulle vara intressant att höra hur ni som har skruvat ett tag resonerar gällande layout, är det något speciellt som ni aktar er ifrån att förändra då ni bygger utifrån layout? Har ni några förändringar som ni gör med automatik när ni ser?
Anledningen till varför jag postar dessa frågor här och inte på ampgarage är risken att även denna fråga snarare i slutändan kommer handla om mojo och häderianklagelser då Kens genialitet är ifrågasatt. Sen är det roligt som sagt och höra lite hur folk resonerar i allmänhet gällande layout, inte bara gällande wrecken.
Vad tror ni?
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks