| Author |
Message |
|
Ocku
|
 Hjälp med koppling - Förenklad lösning!
Jag fattar inte hur denna orginalkoppling till Höfnerbasen funkar. På bilden så står det "Bass on" i brytarens nedre kant, men bryts inte basmickens signal om man sätter brytaren i nedre läget? Och treblebrytaren tycks inte bryta treblemickens signal i något av lägen. Jag fattar heller inte hur interaktionen mellan Bass-omkopplaren och Treble-omkopplaren funkar. Och varför är de kopplade sinsemellan överhuvudtaget? Och vad är syftet med 10nF-kondingen?  Jag borde få den att funka under veckoslutet. ------ Dom låter alla lika
|
| 17 Jan 2009, 19:01 |
|
 |
|
Tubis
|
Det kanske inte är en treble och en bas mick[;)]
|
| 17 Jan 2009, 19:09 |
|
 |
|
Ocku
|
Tubis wrote: Det kanske inte är en treble och en bas mick[;)]
Va fan? Menar du att den nedre mikrofonen på bilden är stallmicken och när man sätter omkoppplaren på "Bass on" så kopplas stallmicken ur? ------ Dom låter alla lika
|
| 17 Jan 2009, 19:20 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag har ingen aning faktiskt men det verkar ju snarare som det handlar om hur kondingarna kopplas i dom olika lägena. När bas är på går ju tex dom höga frekvenserna ner mot 8k2 vilket då ger basigare ljud.
|
| 17 Jan 2009, 19:23 |
|
 |
|
Ocku
|
Om ni undrar varför jag "inte bara gör som på schemat" så beror det på att jag inte har koll på vilken är stall- och vilken är halsmicken samt att det enfaldiga rövhålet som haft basen innan mig har naturligtvis knipsat av de lödöron han inte utnytjat på switcharna.
Det måste ju finnas något enklare sätt att koppla två mikrofoner i en bas men samtidigt undrar man vad herr Höfner har haft i tankarna när han valt denna koppling.
------ Dom låter alla lika
|
| 17 Jan 2009, 19:40 |
|
 |
|
rudmark
|
Gör som på schemat[:p][:p] H står ju för skjutknappen (heter det så?) och de brytarna är ju 2-poliga med två lägen antagligen
|
| 17 Jan 2009, 19:48 |
|
 |
|
Ocku
|
rudmark wrote: Gör som på schemat[:p][:p] H står ju för skjutknappen (heter det så?) och de brytarna är ju 2-poliga med två lägen antagligen
Jo men vilken vilken är stall- och vilken är halsmikrofon på bilden? Och jo, det är skjutknappar. H:et koppplar inte vänstra sidan med högra sidan även om det kan se ut så på bilden. ------ Dom låter alla lika
|
| 17 Jan 2009, 19:58 |
|
 |
|
rudmark
|
Ooops. Rhytm /solo switchen verkar väl bara volym-mässigt. Torde vara översta miken som är hals (höjer treble) och nedre som är stall då (likewise) eller tvärtom[:X] På såna här gamla ritningar ritade man nog ofta som det såg ut (underifrån eller över?)
Faktiskt vet jag inte.......men för att komplicera så tror jag (det är en Beatles-fiol det här va?) att bass-switchen går till basmiken (hals) och v.v.
|
| 17 Jan 2009, 20:58 |
|
 |
|
Ocku
|
rudmark wrote: Ooops. Rhytm /solo switchen verkar väl bara volym-mässigt. Torde vara översta miken som är hals (höjer treble) och nedre som är stall då (likewise) eller tvärtom[:X] På såna här gamla ritningar ritade man nog ofta som det såg ut (underifrån eller över?)
Faktiskt vet jag inte.......men för att komplicera så tror jag (det är en Beatles-fiol det här va?) att bass-switchen går till basmiken (hals) och v.v.
Alltså hur skall du ha det nu? [:D] Du tror att översta micken är hals och nedersta micken är hals? [:)] Jep, det är en Beatles-fiol. Har nån av er hemma en som ni kunde kolla ifrån? ------ Dom låter alla lika
|
| 18 Jan 2009, 00:09 |
|
 |
|
Ocku
|
Nu har jag kopplat enligt schemat i tråden. Jag har kopplat som om den övre micken på bilden vore halsmick och den nedre stallmick. Jag har också utgått ifrån att t.ex. basknappens on-läge är där det står "Bass on" på bilden, alltså de fyra nedersta terminalerna.
Resultatet blev bara skit. [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][xx(]
Bass off / Treble off = Ljud endast från stallmicken
Bass off / Treble on = Ljud från båda
Bass on / Treble off = Knäpptyst
Bass on / Treble on = Ljud bara från halsmicken
Dessutom kom Rhythm och Solo fel väg så den är tystare i sololäget.
Snälla vänner, hur i helvete skall jag koppla om för att det skall bli vettigt?
------ Dom låter alla lika
|
| 18 Jan 2009, 14:38 |
|
 |
|
rudmark
|
De SKA alltså bryta[:p] "The second type used was the more familiar layout as featured on the Beatle-bass for example (Type A2 in Hofner’s catalogue). This layout consisted of a rectangular base-plate once again in tortoiseshell edged in white or alternatively pearloid edged in black. The back plate was 100mm x 30mm, or 85mm x 30 mm depending whether double or single pick-ups were employed. The layout of the panel comprised one or two rotary knobs for volume, three slider switches, two of which turned each pick-up on or off. The third switch entitled Rhythm/Solo provided a preset 70% reduction in the set volume. The units have "DGMang" stencilled on bottom right-hand corner."
|
| 18 Jan 2009, 17:30 |
|
 |
|
Ocku
|
Quote: [...] three slider switches, two of which turned each pick-up on or off.
Voj jesus kristus! Varför i helskotta har man inte gjort dem till enkla on-off brytare om det var vad man ville åstadkomma? Istället har man sju komponenter och åtta bedrövevelser som INTE är kopplade på ett logiskt sätt. Hittade några andra scheman också.  (Tänker på E2)  Verkar nån av dessa mera vettig? Basen skall alltså säljas och därför borde den återställas. ------ Dom låter alla lika
|
| 18 Jan 2009, 17:47 |
|
 |
|
rudmark
|
Förmodar att du vart inne på vintagehofner (eller om der var tvärtom (hofnervintage :uk eller nåt) Du kanske bör kolla vilket år den är från först, för att kunna återställa[:)]
|
| 18 Jan 2009, 20:52 |
|
 |
|
Ocku
|
rudmark wrote: Förmodar att du vart inne på vintagehofner (eller om der var tvärtom (hofnervintage :uk eller nåt) Du kanske bör kolla vilket år den är från först, för att kunna återställa[:)]
Jep, jag har varit inne på dessa sidor. Exakt årtal för min bas är omöjligt att säga men den är nånting runt -67 (+ ett par år). Dessa är de officiella schemorna men det översta schemat funkar inte i den där formen. Jag fattar bara inte vad det är som skall ändras. Är det basswitchen som är ritad upp och ner eller vad då? ------ Dom låter alla lika
|
| 18 Jan 2009, 21:09 |
|
 |
|
Ocku
|
Hur blir det om jag ändrar om så här? (Utgångspunkten är fortfarande att micken uppe på bilden är halsmick och den nedre är stall.)  ------ Dom låter alla lika
|
| 18 Jan 2009, 21:58 |
|
 |
|
rudmark
|
Betänk att vol-pottarna är underligt kopplade-utgång är ena sidan inte som brukligt mitten[:p]
|
| 18 Jan 2009, 23:10 |
|
 |
|
Ocku
|
Nu ger jag upp och skiter i orginalkopplingen. [:(!][:(!][xx(] Jag gör en pinsam on-off koppling enligt modellen nedan:  Jag behöver hjälp med två saker. 1) Hur skall jag koppla Rhythm/Solo-knappen samt motstånden 100k och 270k för att få högre volym i Solo-läget? (Jag har numrerat terminalerna för att underlätta förklaringen) 2) Vad skulle ni göra med 10nF kondingen och 100nF/8k2-kombon? ------ Dom låter alla lika
|
| 19 Jan 2009, 19:18 |
|
|