View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:33

Reply to topic  [ 6 posts ] 
byta rör utan biasställning? 
Author Message

Hur var det nu igen, har hör att det kan gå att sätta in gamla bra slutstegsrör i gamla stärkare typ gamla marshalls utan att ställa bias. stämmer det? eller e det alltid viktigt att ställa den? har fattat det som så att på 60talet så bytte man bara utan att bry sig...eller har jag fattat fel...?

29 Dec 2008, 15:09
Profile ICQ WWW

det råder olika mening om detta... jag TROR inte det finns någon RÄTT svar.
Har du haft 2 välfungerande rör så skulle jag byta utan att "måsta" biasjustera- trots att jag har kompetens och mätutrustning.
Låter det OK och inga gnistor i rören så låt det va.

Lite off bias kan inte jag höra... Jag har testat med ca 10-15% fel och inte märkt någon skillnad.
Men vore det hajfáj (hifi) DŠ.....

Var det inte så att Fender ALDRIG hade matchade rör???

b

29 Dec 2008, 16:32
Profile

Det är väl konsensus iaf att som råd till andra är svaret nej, få den biaskollad? Eller hur Nalle? 15% hett kostar nog inte många timmar på dina nyinköpta NOS Mullards, men 30? Jag personligen skulle biasmätt för sinnesfridens skull med vettiga rör, kostar inte heller många kronor att lämna bort om man inte kan göra det själv, tar 10 minuter för en duktig tekniker att göra. Sen kan man "fuska" absolut, men då ska man medvetet göra just det.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

29 Dec 2008, 18:43
Profile ICQ WWW

tackar för de svaren. rören bryr jag mig inte mycket om men jag oroar mig mer för utgångstrafon om den kan ryka med oställda rör. jag sätter givetvis en matchad kvartett/par när jag väl gör det.

29 Dec 2008, 19:25
Profile ICQ WWW

Rent tekniskt är nog trafohaveri en möjlighet i min högst amatörmässiga åsikt, skulle kunna tro att om rören redplate'ar och kortar skulle kunna ta med sig trafon i fallet.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

29 Dec 2008, 20:13
Profile ICQ WWW

Hur var det nu igen, har hör att det kan gå att sätta in gamla bra slutstegsrör i gamla stärkare typ gamla marshalls utan att ställa bias. stämmer det? eller e det alltid viktigt att ställa den? har fattat det som så att på 60talet så bytte man bara utan att bry sig...eller har jag fattat fel...?

Stämde bättre då! Men inte i dag!
Varför? ja det finns många parametar att ta hänsyn till som:
1.Inarbetade rör mäkren som hade en känd prestanda och tollerans, idag har vi betydligt fler rör att välja på än på 60talet,,,Vad säger han tänker ni,,,,Jo det fanns fler som tillverkade rör då,men det är ju inte samma sak som att alla märken fanns att tillgå.
Typ: om man bodde i England på 60talet och behövde ett par EL34:or,så var det mest rimliga att man fick tag på Mullar hos den lokale radiohandlaren och inget annat.

Vad jag vill säga att om din stärkare på 60talet var inställd för Mullard, så var det ganska riskfritt att byta till ett par nya mullard.
Men i dag har man ett X-antal tillverkar av EL34:or och personligen skulle jag inte rekomendera att byta mellan olika märken utan bias justering om man vill ha full prestanda.

2. På 60talet så var ljud idealen inte så spridda som i dag.
För max prestanda så bör biasen ställas olika beronde vilken typ av musik man spelar typ:Metal= kall bias, Blues= varm bias.

Om man nu vill slänga in ett nytt set slutrör, så går det att göra om man gör följande:

Sätt in dom nya rören, slå på samtidigt som man kollar att rören inte glöder igenom, om dom inte gör det.
Ber man någon lira på stärkan, samtidigt som man kollar rören, om man kan spela på MAX volym utan att dom inte glöder igenom (redplate'ar ) så är det säkert att spela på stärkan, MEN det säger INGET om hurvida man har fått max prestada för det man söker.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

29 Dec 2008, 22:09
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]