View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 01:33

Reply to topic  [ 10 posts ] 
"Tjutande" stärkare 
Author Message

Post "Tjutande" stärkare
Har en Earth Sound Research 2 12 stärkare som vad jag förstår skall vara nån kopia på Peaveys gamla stärkare från 70-talet, tror att dom hette classic dom också. Stärkaren har transistor försteg och rörslutsteg med 4 st 6L6 rör, ungeför som Musicman stärkarna. Problemet är att då stärkaren blir varm efter ca 10 min eller så börjar det komma missljud ur den, det tjuter till lite då och då och det är ju lite smått irriterande, sätter man stärkaren i "standby" är det tyst. Kan detta fenomen uppstå om rören är dåliga vilket det säker finns risk för, eller är det större risk att nån komponent i försteget som håller på att ge upp? Nån som har koll?

29 Dec 2008, 00:43
Profile

har haft en sådan på service ganska nyligen....

skulle tro på kalllödning alt komponenter som börjar bli dåliga i den

den har ju ändå ca 25-35 år på nacken....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

29 Dec 2008, 00:52
Profile WWW

har haft en sådan på service ganska nyligen....

skulle tro på kalllödning alt komponenter som börjar bli dåliga i den

den har ju ändå ca 25-35 år på nacken....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

Skall ta och kolla upp kretskortet för att se om man ser om nån lödning är dålig, några tips på nån komponet som kan vara dålig eller kan det vara vad som helst? Förstår om det är svårt att säga det utan att se stärkaren.

29 Dec 2008, 01:25
Profile

Kul med någon som har en Earth. Jag har har (hade) själv en Earth Revival combo med 4x10, dock numera totalt ombyggd till ptp helrörstärk. Den ursprungliga stärkaren brann tyvärr upp på 90-talet.

Det fel du beskriver kan vara vad som helst, men det eftersom det kommer efter en stund tyder det på att någon komponent som blir varm börjar protestera, t.ex. en elektrolytkonding. Eftersom stärkaren väl är från 70-talet borde alla e-lyter bytas, om det inte redan är gjort.

Visst kan det vara något i försteget också. Möjligen skulle man kunna identifiera det genom att koppla ur försteget och se om fenomenent finns kvar när du bara kör rördelen (bonna-felsökning...).

Det finns en hel sajt med forum för Earth-stärkare. Där finns scheman och grejor.

http://earth.ampage.org/

/Gunnar

29 Dec 2008, 11:33
Profile

Kul med någon som har en Earth. Jag har har (hade) själv en Earth Revival combo med 4x10, dock numera totalt ombyggd till ptp helrörstärk. Den ursprungliga stärkaren brann tyvärr upp på 90-talet.

Det fel du beskriver kan vara vad som helst, men det eftersom det kommer efter en stund tyder det på att någon komponent som blir varm börjar protestera, t.ex. en elektrolytkonding. Eftersom stärkaren väl är från 70-talet borde alla e-lyter bytas, om det inte redan är gjort.

Visst kan det vara något i försteget också. Möjligen skulle man kunna identifiera det genom att koppla ur försteget och se om fenomenent finns kvar när du bara kör rördelen (bonna-felsökning...).

Det finns en hel sajt med forum för Earth-stärkare. Där finns scheman och grejor.

http://earth.ampage.org/

/Gunnar

Hur kopplar man ur försteget? Jag har ju inte hållit på så mycket med rörstärkare och jag tänkte att detta kunde vara ett lämpligt objekt att lära sig lite mer. Tror att e-lyterna är bytta nån gång för dom ser ut att vara av lite modernare typ fast det är ju ingen garanti att dom är justa för det.

29 Dec 2008, 23:41
Profile

Har gjort en upptäckt på morgon. Då jag flyttade stärkaren från golvet till en pall för att det skulle bli lättare att skruva så hade jag igång den, då den var i luften började den tjuta och när jag satte ner den så tystnade den. Tog då och knackade försiktigt på rören då den började tjuta och det verkar som att den tystnar då man knackar på ett rör. Har prövat att byta plats på rören och det verkar som att det är samma rör som man får knacka på för att den skall tystna även om man flyttar det. Nu är det lite vanskligt för stärkaren tjuter sälla en längre stund är ett par sekunder men det verkar som att ett rör är problemet. Sen har jag gjort en upptäckt att ett rör glöder mycket mer än de övriga men det är inte det som verkar ge tjutet. Om jag skall byta rör är det väl inte bara att klapp in nya vad jag för står det är väl nåt med bias som måste justeras, hur svårt är det?

30 Dec 2008, 11:42
Profile

Har gjort en upptäckt på morgon. Då jag flyttade stärkaren från golvet till en pall för att det skulle bli lättare att skruva så hade jag igång den, då den var i luften började den tjuta och när jag satte ner den så tystnade den. Tog då och knackade försiktigt på rören då den började tjuta och det verkar som att den tystnar då man knackar på ett rör. Har prövat att byta plats på rören och det verkar som att det är samma rör som man får knacka på för att den skall tystna även om man flyttar det. Nu är det lite vanskligt för stärkaren tjuter sälla en längre stund är ett par sekunder men det verkar som att ett rör är problemet. Sen har jag gjort en upptäckt att ett rör glöder mycket mer än de övriga men det är inte det som verkar ge tjutet. Om jag skall byta rör är det väl inte bara att klapp in nya vad jag för står det är väl nåt med bias som måste justeras, hur svårt är det?

Ja, det verkar ju varar minst ett rör som är slut. Är de gamla?

Du bör byta alla fyra samtidigt och sätta in en matchad kvartett. Och även justera bias! Det är inte så svårt, om man vet precis hur man gör. Sedan måste man ha järnkoll på hur man beter sig när man arbetar i en rörstärkare, inte minst under drift. Det är livsfarliga spänningar!

Det finns lite olika metoder för biasmätning. En enkel metod är att installera 1 ohms mätmostånd på slutrörens katoder, mäta spänningsfallet över detta motstånd. Ohms lag ger då aktuell biasström i mA.

Man kan mäta spänningsfallet över den resistans som finnns i utgångstrafons primärlindningar.

Båda metoderna förutsätter att man vet vad som är vad i apparaten.

Om du söker här på bojen kan du hitta mer detaljerade beskrivningar av metoderna.

Har du ingen aning och inte heller ambitioner att verkligen lära dig - lämna den till en rörtekniker så fixar han det på typ 20 minuter.

Rören kostar vad de kostar.

/Gunnar

30 Dec 2008, 12:37
Profile

Har fått tag på en kille som nog kan hjälpa mig med bias justering. Då är det ju bara det att jag måste köpa rör, verkar ju finnas en hel del att välja mellan. Vad skall man köpa för nåt? Vill ju inte lägga ner våldsamma pengar på stärkaren då den väl inte är värd så mycket. LH Musik har ju 6L6 rör för 195 kr som heter 6L6GC-STR Blackplate tillverkare Tube Amp Doctor kan det vara nåt som funkar eller skall man satsa på nåt annat?

30 Dec 2008, 21:38
Profile

Kör du stärkaren så högt att du verkligen pressar slutrören? Då spelar det lite större roll. 100w är dock rätt mkt...

Du kan välja de rör som LH föreslår. Båda deras hus-rör är bra. 6L6GC-STR har jag kört i ett par stärkare och gillar dem. Just nu är dock JJ:s 6L6 mina favoriter.

Att din stärkare inte är värd så mkt är inget skäl för att inte satsa på att hålla den vid liv, t.ex. med bra och fräscha rör. Kostnaden för en ny likvärdig stärkare är antagligen långt högre än värdet på din "raritet".

/Gunnar

31 Dec 2008, 00:08
Profile

Kör ju sällan stärkaren på max, den låter ju så in i h-vete högt då. Skall ringa LH efter helgen och höra vad dom säger och rekomenderar. Helt klart så är det ju så att det är värt att satsa på nya rör och sånt även om stärkaren inte är värd så mycket pengar, annars så är den ju helt värdelös.

31 Dec 2008, 10:59
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]