busse wrote:
Har gjort en upptäckt på morgon. Då jag flyttade stärkaren från golvet till en pall för att det skulle bli lättare att skruva så hade jag igång den, då den var i luften började den tjuta och när jag satte ner den så tystnade den. Tog då och knackade försiktigt på rören då den började tjuta och det verkar som att den tystnar då man knackar på ett rör. Har prövat att byta plats på rören och det verkar som att det är samma rör som man får knacka på för att den skall tystna även om man flyttar det. Nu är det lite vanskligt för stärkaren tjuter sälla en längre stund är ett par sekunder men det verkar som att ett rör är problemet. Sen har jag gjort en upptäckt att ett rör glöder mycket mer än de övriga men det är inte det som verkar ge tjutet. Om jag skall byta rör är det väl inte bara att klapp in nya vad jag för står det är väl nåt med bias som måste justeras, hur svårt är det?
Ja, det verkar ju varar minst ett rör som är slut. Är de gamla?
Du bör byta alla fyra samtidigt och sätta in en matchad kvartett. Och även justera bias! Det är inte så svårt, om man vet precis hur man gör. Sedan måste man ha järnkoll på hur man beter sig när man arbetar i en rörstärkare, inte minst under drift. Det är livsfarliga spänningar!
Det finns lite olika metoder för biasmätning. En enkel metod är att installera 1 ohms mätmostånd på slutrörens katoder, mäta spänningsfallet över detta motstånd. Ohms lag ger då aktuell biasström i mA.
Man kan mäta spänningsfallet över den resistans som finnns i utgångstrafons primärlindningar.
Båda metoderna förutsätter att man vet vad som är vad i apparaten.
Om du söker här på bojen kan du hitta mer detaljerade beskrivningar av metoderna.
Har du ingen aning och inte heller ambitioner att verkligen lära dig - lämna den till en rörtekniker så fixar han det på typ 20 minuter.
Rören kostar vad de kostar.
/Gunnar