|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
 Helrör i Marshallformat
Känns lite förmätet att lägga upp en hel hög trådar om nästan samma sak, men jag misstänker att det blir enklare att följa/kommentera beroende på vilket ljud man är "intresserad" av. Herrar Moderatorer får väl säga till mig...[:o)] Ursprungstråd: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... 834#145153Schemat: http://www.samsson.se/SamssonAmpEL34_Marshall.pdfIzzy/Gunnar har redan kommenterat följande (Tack!): Quote: "Marshall-schemat - det kan säkert låta bra, men kanske inte så typiskt Marshall (om man nu är petig). Anodkopplad tonstack och tre rätt lika gainsteg. Du kan ju överväga att gå mot en mer klassisk 2204- eller 1987-krets. Kanske roligast med en 2204 (med ett asymmetriskt andra-steg) i kombination med din EF86-kanal för att få två rätt olika preamps. 2204:an kräver dock en rörhalva till för att få ett buffertsteg och katodföljare-tonstack. Jag tycker hur som helst att 2204-kretsen är väldigt kul om man inte tweakar den för att ge megadist, utan låter den vara som en 1987-krets on steroides typ. Och använder den för att pressa slutsteget. Vill man ha väldigt mkt dist finns det kretsar som är bättre."
Min kommentar till detta är att det är inte tänkt att vara massor av dist, utan det är mer att det blir en snyggare dist om varje steg inte pressas så hårt. Därav mängden gainsteg. För att uppnå assymetrin, kan det vara lämpligt med t.ex ett katodmotstånd på ex. 10k? Lite svårt att få till 2204:ans koppling av anoden, 330k med tanke på att det steget ska användas till andra saker. Eller, så kan man fundera ut ett sätt att låta det steg jag nu har till "Marshallsteg" vara ett första steg för både Fender och Marshall, med olika katodkopplingar bara... Så blir det tredje steget som är unikt Marshallaktigt, inte det första. 1987 var ju inte så extrem, frågan är om det finns något som tål att switcha anoden? relä? Sedan är det katodavkoppling, men det är klart, om det är det röret som enbart ska vara "Marshall" så behöver jag inte svitcha om katodkopplingen i alla fall. Och inte heller anoden. Misstänker att det även där inte håller med opto, i och med att också likströmmen finns med där. Jag kanske ska lugna mig med att lägga upp några fler av varianterna, kanske räcker att diskutera denna en stund...[:I] /Lennart http://www.specter.se
|
| 11 Dec 2008, 19:34 |
|
 |
|
linusberg
|
Lennart, Tror du gör rätt som funderar på relä på vissa positioner i din krets, det är inte så dumt om man kan hantera kontaktstuds osv och har fördelen med att det inte blir massa kisel i vägen. Enkelheten i dom gör att det blir ganska överskådligt och de är simpla att felsöka också. Optos tål inte misshandel på samma sätt.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 11 Dec 2008, 20:03 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Hej Lennart ! Nä så mycket Marshall lär det inte bli bortsett från att första katoden kommer ge lite dit åt, men annas ser det mer ut som Messa boogi Mark I [:p] Vilket inte är fy skam speciellt inte om du är ute efter en "snyggare dist" som du skrev. Personligen hade jag nog skippat första "Marshallkatoden" och kört på 1,2K/10uF och senare på dom andra två stegen testat med kondingar över dessa med olika lägre värden nä 10 uF. U4 tror jag du ska sänka till 22n. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 11 Dec 2008, 20:58 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tack båda för synpunkterna! Ja, Mesa MkI är ju klart eftersträvansvärt, det ljudet har jag tänkt mig vara det schema jag kallar FenderGain i grundtråden. Där är det vanlig 1,5/22uF på första katoden m.m. Vi får ta det schemat sedan. Jag kanske helt missuppfattat det, det får vi se.[:)][:p] Vad tror ni om jag gjorde så att jag gjorde som Gunnar föreslog, gjorde ett assymetriskt tredjerör med katodföljare och i stället plockar ut signalen direkt efter tonkontrollerna? A´la 1987? Då borde det likna Marshall mer? Nackdelen med det är, (om jag väljer att inte koppla om anoden med relä) att det alltid när det ska vara higain (fyra gainsteg) är ett assymetriskt rör med katodföljare i kretsen. Hur det låter vet jag inte, finns andra som kan ge input på det? /Lennart http://www.specter.se
|
| 11 Dec 2008, 21:30 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Custom Sam wrote: Vad tror ni om jag gjorde så att jag gjorde som Gunnar föreslog, gjorde ett assymetriskt tredjerör med katodföljare och i stället plockar ut signalen direkt efter tonkontrollerna? A´la 1987? Då borde det likna Marshall mer?
Om jag nu följer din tanke rätt tänker du dig att flytta ett ev. asymmetriskt steg till tredje gainsteg. Det är ju inte helt ovanligt i olika kretsar. Soldano t.ex. Jag har precis testat detta fram och tillbaka i den Laney Klipp jag sitter med näsan i. Och det blir stor skillnad på att ha andra istället för tredje steg asymmetriskt, utan att jag kan förklara varför. Med andra steget asymmetriskt upplever jag att man hamnar väldigt lätt i Marshall-land, i varje fall om vi menar klassisk 2204-ton. Det låter JMP 1987 on steorides typ. Det blir en något oregerlig och skramlig distkrets som är öppen och separerad i tonen. När jag flytta asymmetrin till tredje steg blir disten tightare och kanske "elegantare", mer Mesa än skitig Marshall-rock n' roll om liknelsen tillåts. Jag kan som sagt inte förklara varför. Och givetvis spelar omgivande design roll. Men det var så uppenbart när jag just meckade. Med asymmetrin i andra steg kände jag direkt att jag var hemma (så vet ni min smak [8D]). /Gunnar
|
| 12 Dec 2008, 00:37 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Izzy wrote: Custom Sam wrote: Vad tror ni om jag gjorde så att jag gjorde som Gunnar föreslog, gjorde ett assymetriskt tredjerör med katodföljare och i stället plockar ut signalen direkt efter tonkontrollerna? A´la 1987? Då borde det likna Marshall mer?
Om jag nu följer din tanke rätt tänker du dig att flytta ett ev. asymmetriskt steg till tredje gainsteg. Det är ju inte helt ovanligt i olika kretsar. Soldano t.ex. Jag har precis testat detta fram och tillbaka i den Laney Klipp jag sitter med näsan i. Och det blir stor skillnad på att ha andra istället för tredje steg asymmetriskt, utan att jag kan förklara varför. Med andra steget asymmetriskt upplever jag att man hamnar väldigt lätt i Marshall-land, i varje fall om vi menar klassisk 2204-ton. Det låter JMP 1987 on steorides typ. Det blir en något oregerlig och skramlig distkrets som är öppen och separerad i tonen. När jag flytta asymmetrin till tredje steg blir disten tightare och kanske "elegantare", mer Mesa än skitig Marshall-rock n' roll om liknelsen tillåts. Jag kan som sagt inte förklara varför. Och givetvis spelar omgivande design roll. Men det var så uppenbart när jag just meckade. Med asymmetrin i andra steg kände jag direkt att jag var hemma (så vet ni min smak [8D]). /Gunnar Tusen tack för info, Gunnar! Hm, låter som att det inte är helt fel med ett assymetriskt steg i kedjan. Det går ju dessutom att koppla det fram och tillbaka i kedjan, beroende på vad man vill åstadkomma. Framför allt om man har midistyrning på alla switchar[:p][;)][8D] Kan säga att sonen som ska ha stärkaren absolut tyckte att andra steget assymetriskt verkade intressantast! /Lennart http://www.specter.se
|
| 12 Dec 2008, 17:57 |
|
 |
|
Tubis
|
Om man vill det ska låta Marshall så gör som Marshall [:0] Fundera på kondingarna i tonstacken med om det ska låta Marshall. Det ser lite midscoopat ut med 250pF och 100k/47nF[;)]
|
| 12 Dec 2008, 18:34 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Om man vill det ska låta Marshall så gör som Marshall [:0] Fundera på kondingarna i tonstacken med om det ska låta Marshall. Det ser lite midscoopat ut med 250pF och 100k/47nF[;)]
Ja, det som är saken är att det ska helst låta både Marshall, Vox och Fender... [:D] Om man kunde hitta en gyllene medelväg alternativt att koppla till/från diverse kondingar så skulle det vara bra. /Lennart http://www.specter.se
|
| 12 Dec 2008, 18:38 |
|
 |
|
Tubis
|
Custom Sam wrote: Ja, det som är saken är att det ska helst låta både Marshall, Vox och Fender... [:D] Om man kunde hitta en gyllene medelväg alternativt att koppla till/från diverse kondingar så skulle det vara bra. /Lennart http://www.specter.seFler optokopplare, ser inte problemet[:D]
|
| 12 Dec 2008, 18:44 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote:
Fler optokopplare, ser inte problemet[:D]
Ahhh, vad dum jag är! Tänkte inte på det...[:I][:o)][:D] Skämt åsido, ska försöka vara lite asocial på fredag kväll och fixa till ett nytt schema på Marshallkanalen... /Lennart http://www.specter.se
|
| 12 Dec 2008, 21:22 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Tubis wrote: Om man vill det ska låta Marshall så gör som Marshall [:0] Fundera på kondingarna i tonstacken med om det ska låta Marshall. Det ser lite midscoopat ut med 250pF och 100k/47nF[;)]
Tusan. Årets bästa inlägg. Så kort och enkelt. Jag är stum och lägger ned för ikväll [;)][^][:)]
|
| 13 Dec 2008, 00:02 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|