View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 15:22

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Fender twin reverb vs. Fender Showman 
Author Message

Post Fender twin reverb vs. Fender Showman
Hejsan!
Läste i en tråd på harmony central där flera påstod att Fender Showman är en Fender twin reverb i topp-format, sant eller falskt? om inte: vad skiljer de åt och vilka likheter delar de?

Hittade följande citat på Wikipedia: "The Fender Showman was a guitar amplifier produced by the Fender company. It was introduced in 1960 and was discontinued in 1993. Blackface and Silverface models such as the Showman and Showman Reverb employed the same "piggyback head" design as the Bandmaster and the Bassman. Dual Showman and Dual Showman Reverb used the Fender Twin Reverb chassis and came in non-master and master volume versions with "pull boost" circuitry, mid-seventies "tailless" amp decal and a slightly larger head."

Snälla förklara för en amatör och lekman vad all denna grekiska betyder. Hur skiljer sig de inbördes Showman förstärkarna åt och vilken kommer närmast en Fender twin?

Tack på förhand!

19 Oct 2008, 00:16
Profile ICQ YIM WWW

eastwood_airline wrote:

Hejsan!
Läste i en tråd på harmony central där flera påstod att Fender Showman är en Fender twin reverb i topp-format, sant eller falskt? om inte: vad skiljer de åt och vilka likheter delar de?

Hittade följande citat på Wikipedia: "The Fender Showman was a guitar amplifier produced by the Fender company. It was introduced in 1960 and was discontinued in 1993. Blackface and Silverface models such as the Showman and Showman Reverb employed the same "piggyback head" design as the Bandmaster and the Bassman. Dual Showman and Dual Showman Reverb used the Fender Twin Reverb chassis and came in non-master and master volume versions with "pull boost" circuitry, mid-seventies "tailless" amp decal and a slightly larger head."

Snälla förklara för en amatör och lekman vad all denna grekiska betyder. Hur skiljer sig de inbördes Showman förstärkarna åt och vilken kommer närmast en Fender twin?

Tack på förhand!

Brownface Showman och brownface Twin är samma chassie förutom skillnader mellan Twin, Single- och Dual Showman (1962) vad gäller utgångstrafo.

För blackface Showman och blackface Twin Reverb är skillnaderna större: Normalkanalerna är relativt identiska förutom midkontrollen som saknas på Showman. Men kretsen är samma, Showman har ett motstånd på 6.8kohm när Twin har en 10k pot. Blackface Showman saknar midkontroll på vibratokanalen första årgången 1963 men får denna året efter. Ännu viktigare skillnad är att blackface Showman saknar reverb. Dessutom finns den som Single Showman (Showman 12 och Showman 15) med åtta ohms utgångstrafo och Dual med fyra ohm, en anpassning till olika högtalarkonfigurationer.

Jämför man från ca 1968 och frammåt, dvs Showman Reverb med silverface Twin Reverb för motsvarande årgångar finns inga skillnader alls. Samma chassien med olika frontpaneler och kabinett.

Efter 1981 försvinner Showman och förstärkartoppen delar namn med Twin Reverb II som också är en (vanligare) traditionell 2x12"combo.

Med återintroduktionen av Twin 1987 ("red knob") följer en motsvarande Showman som dock saknar reverb som viktigaste tekniska skillnad.

Med skillnader i utgångstrafo och indirekt anpassningen till olika högtalarimpedanser varierar ett motstånd i återkopplingen. Motståndet är normalt sett 100 ohm för 4 ohms högtalarimpedans och 47 ohm för åtta ohm. I sig en ett anpssningsfel beroende på hur man ser på det eftersom sambandet mellan högtalarimpedansen och återkopplingens spänningsdelning inte är linjärt.

Tail och "tailless" syftar på på om emblemet i gjutgods på fronten saknar understrykning stilistiskt. Vanligtvis gäller jämförelsen från 1963 och frammåt då emblemet får en mer modern grafisk form. Fender är då understruket med en en "tail" eller svans direkt översatt. I början av sjuttiotalet (ca 1973) försvinner understrykningen på logotypen och senare läggs texten made in USA till.

Pull boost master refererar till Twin- och Showman med mastervolym som introduceras ca 1972. De tidigaste mastervolymförstärkarna saknar pull boost-funktionen men när denna införs innebär denna att en viss mängd signal leds direkt från utgången på reverbtransformatorn till vibratokanalens reverbmixsteg för mer "distorsion"; om funktionen är aktiverad.

Piggy back betyder att något sitter ovanpå något annat, i det här fallet förstärkardelen ovanpå högtalarlådan.

Slightly larger head (lika med något större kabinett) innebär att Showman Reverb sitter i ett större kabinett jämfört med andra Showman. Reverbtanken kräver helt enkelt mer utrymme för att överhuvud taget få plats och fungera tillfredställande tekniskt sett.

Sammanfatningsvis beror det på årgången vilken Showman man skulle se som mest lik en typisk Twin. För vad är egentligen en typisk Twin?

19 Oct 2008, 02:33
Profile ICQ WWW

Tack för en komplett och gedigen summering!
Alla övriga inlägg känns nu överflödiga[;)]
Showman Reverb känns som den naturliga vägen att gå, pga att just reverbet är en så stor del av en fender twins sound enligt mig.

Följdfråga: Hur ser marknaden i Sverige ut för en Showman reverb? Vad får man betala? kan inte själv minnas ha sett någon till salu...

19 Oct 2008, 12:46
Profile ICQ YIM WWW

eastwood_airline wrote:

Tack för en komplett och gedigen summering!
Alla övriga inlägg känns nu överflödiga[;)]
Showman Reverb känns som den naturliga vägen att gå, pga att just reverbet är en så stor del av en fender twins sound enligt mig.

Följdfråga: Hur ser marknaden i Sverige ut för en Showman reverb? Vad får man betala? kan inte själv minnas ha sett någon till salu...

Tack skall du ha[:)], även för en intresseväckande frågeställning. Men det finns helt klart mer att diskutera om man jämför olika Twin/Showman över en tidslinje även om jag tror att jag fick med det mest övergripande modellserie för modellserie.

Jag tror också att Showman Reverb kommer närmast de flestas uppfattning om vad en "Twin" är för något, en 100 wattare med Fenders klassiska reverbkrets och fotoresistortremolo.

Showman med matchande låda oavsett årgång var det mest exklusiva i gitarrförstärkarväg Fender hade att erbjuda. Antalet svensksålda enheter är helt säkert också väldigt begränsat om man jämför med Twin Reverb. Silverface Showman Reverb värderas lägre än motsvarande årmodell av Twin Reverb men med den relationen i medvetande på motsvarande sätt. Alltså bäst betalt för modeller utan master även om de årgångarna har mycket av de mindre uppskattade ändringar CBS gjorde på AB763/blackfacekretsen. Å andra sidan krävs det inte mycket mer än en handfull komponenter och en lödkolv för att göra en AA768, AA1069 eller AA270 till en AB763. Vilken krets som är att föredra går egentligen inte att säga och en källa till flera trådar på det temat bara på det här forumet.

Från 1977 till 1981 är Showman precis som Twin 135 watt ultralinjära. Man känner om inte annat lätt igen dessa på de ventilgaller i svart plast dessa modeller har på kabinettens sidor. 1977-1981 är normalt sett de minst eftertraktade.

19 Oct 2008, 22:12
Profile ICQ WWW

Det var en skämtare på vendolin som försökte få 15 000 för en `75:a utan låda - jag skulle gissa på mellan 6 & 10 000 beroende på årgång, skick & om det är privat eller på affär.
Den stora 2x15 ( en bekant har 2 st. till salu ) från 70-talet vill du inte släpa på många gånger, skaffa hellre en 2x12.

Jag gav 7500:- för min `66:a ( utan reverb förstås ) med en Hagström 2x15 & i behov av normal-service ( = nya elektrolyter, några rör från källaren & lite till för dryga 1 000-lappen ).

Björn Rosengren då näringsminister : "Utvecklingen är här för att stanna !"

19 Oct 2008, 23:30
Profile ICQ YIM WWW

Har för mej att det stod två Dual Showman Reverb toppar på DLX Music i stockholm sist jag var där.

20 Oct 2008, 06:18
Profile WWW

Har för mej att det stod två Dual Showman Reverb toppar på DLX Music i stockholm sist jag var där.
Det torde stämma. Jag har haft mina ögon på den ena av dem (antagligen den som funnits där längst) ett bra tag nu. Jag kan dock inte rättfärdiga ett inköp av sagda topp.

Jag har även för mig att de har en blond Showman stående där (kan vara så att det är en BF i blonda kläder, men jag ska låta det vara osagt). Den har dock en ganska saftig prislapp...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

20 Oct 2008, 09:35
Profile

Ännu en fråga har dykt upp under mina eftersökningar om Showman.
Vad skiljer Fender showman reverb mot Fender showman <u>dual </u>reverb?
Finns det något som heter Fender showman reverb eller är det bara så att man ibland väljer att lämna ute dual?

En riktig nybörjarfråga[:o)]

20 Oct 2008, 14:46
Profile ICQ YIM WWW

Från början levererades Showman med 1x15 8 ohms högtalare, Dual Showman har en trafo avsedd för 4 ohm & 2x15 ( eller dylikt ). Jag <i>tror "]inte att Showman Reverb levererades i annat utförande än Dual.

Liten edit : Lite info finns på http://ampwares.com/index.asp ( f.d. Fender Amp Field Guide ) de har visst gjort om sidan lite till, i mitt tycke, det sämre.

Björn Rosengren då näringsminister : "Utvecklingen är här för att stanna !"

20 Oct 2008, 15:28
Profile ICQ YIM WWW

Dual Showman Reverb: http://www.vintageguitars.org.uk/fender70p45.php

http://www.vintageguitars.org.uk/fender72p39.php

Vad jag vet finns ingen "Single" Showman Reverb. Dual står som sagt för två 15" element i en låda även om en av länkarna antyder två separata lådor.

20 Oct 2008, 16:16
Profile ICQ WWW

Ännu en fråga har dykt upp under mina eftersökningar om Showman.
Vad skiljer Fender showman reverb mot Fender showman <u>dual </u>reverb?
Finns det något som heter Fender showman reverb eller är det bara så att man ibland väljer att lämna ute dual?

En riktig nybörjarfråga[:o)]

Om du läser Woodstocks första inlägg igen så står det där...[:)]

Jag har en Dual Showman från -76, inklusive det berömda hundhuset, två 15´ JBL D130F. Högtalaren är stor, men det låter <u>Mycket</u> bra om den lådan.

Priset när jag köpte min stärkare ny 1978 (tror jag det var) var då 6.800:- på rea, räkna om det till dagens penningvärde... Anledningen til rean var att det hade kommit 135-wattare som var "mycket bättre". En himla tur att man är liiite sparsam ibland så att jag köpte 100wattaren.

Det är en förstärkare man kan använda som stridsvagnshinder, tål vad som helst tror jag.

Vad gäller ljud så är det i standardutförande rent ljud som gäller, det går att få lite fräs ur den med humbuckers och den fina Mastervolymswitchen.

Min har för länge sedan lämnat standardutförandet bakom sig, men den som vill ha en riktigt bra stärkare för främst rent ljud kan jag absolut rekommendera en Dual S till.[:)]

Edit: Om du ska använda fuzzar å sånt ska du koppla dem på Normalkanalen, det låter inte så fräsigt då. Använd då en A/B-box för att växla mellan kanalerna.

Det går att ganska enkelt koppla om så att du får reverb på båda kanalerna.

Edit igen, ser att det kommit svar redan på din fråga, det går så när man inte uppdaterar sidan ibland...[:I]

/Lennart

http://www.specter.se

20 Oct 2008, 18:34
Profile

Bilder är obligatoriska! det borde du veta Custom Sam[;)]

20 Oct 2008, 22:04
Profile ICQ YIM WWW

Bilder är obligatoriska! det borde du veta Custom Sam[;)]

Du menar på min Showman?, Tja, den ser på framsidan ut som en vanlig Dual S, fast det är två rattar extra i stället för andraingångarna på båda kanalerna. Dvs man tänker inte på det i första taget.[;)]

På baksidan sitter det däremot fyra pottar, samt ett d-subuttag, dvs serieport. En datafläkt blåser in friskluft till rören bakom skärmningsplåten.

Det skojiga är på insidan i stärkaren...

Och, ja, jag har en gång i tiden lagt ut bilder, men det är mycket länge sedan. Inaktuella nu. Jag har sagt vid flera tillfällen att "Nu är stärkaren klar, så nu kommer bilder och schema". Men det är alltid någon detalj kvar...[;)][:o)]

/Lennart

http://www.specter.se

21 Oct 2008, 08:25
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]