View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 14:24

Reply to topic  [ 4 posts ] 
cream machine 
Author Message

Har hållt på testat massa varianter i min H&K cream machine för att få till ett snyggt distljud.
Så innan kretskortet ger upp helt skulle jag behöva lite ideer om hur man ska bygga upp disten för att det skall låt åt AC/DC-hållet.

Jag använder den som distpedal in i en vox ac30.
Hittills har jag hoppat över transistorsteget på ingången och gått vi 68K motstånd in på första röret. Så nu har jag tre diststeg + slutsteget+ testat lite olika värden på motstånd och kondingar här och där.
Testade nu senast att köra md 39k på katoden på tredje steget, typ soldano, tänkte att det kanske simulerar fasvändardisten lite. Men jag vet inte, tyckte det blev lite Fuzzigt kanske.

http://www.schematicheaven.com/newamps/ ... ine_II.pdf

Tack / Henrik

18 Sep 2008, 13:22
Profile ICQ WWW

Å en cream machine, det är ju en gammal goding som jag vill minnas lät ganska trevligt när jag testade den direkt in i ett slutsteg, på den tiden dom kom ut på marknaden.

Du kör på en Vox ac30 säger du, då skulle mitt första tips vara att göra ett mindre mod på stärkan: Många använder inte normalkanalen i sina voxar pga att den är så basig, detta är lite synd då pedaler många gånger låter bättre i en stärkare med färre gainsteg.
Och som du säkert vet har normalkanalen bara ett gainsteg.
Men för att få den kanalen lite mer användavänlig så är mitt tips att byta orginal signal konding (47N) till 2,2- 4,7n då kommer basen bli mer sammanhängade och funka väldigt bra tillsammans med top boost kanalen om du använder en A/B box.

När det gäller cream machine och få till ett mer AC/DC ljud, så kanske du skulle koppla förbi ett gainsteg och använda plexi värden i resten av stegen.
Det blir ju mindre fuzzigt med mindre gainsteg [;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

18 Sep 2008, 13:48
Profile

Ska prova med normalkanalen på voxen. Kör med 0,01Uf på den för tillfället, har dock en brihght-konding över volymen på 500p som jag ska ta bort. Är det bättre att boosta diskanten i början av signalkedjan när man vill få bra distljud?

Hur ska man göra om man vill ha lite av disten som fasvändaren ger i en vanlig förstärkar?
Kan man använda det tredje stegat till det?

Tack/Henrik

19 Sep 2008, 11:16
Profile ICQ WWW

Ska prova med normalkanalen på voxen. Kör med 0,01Uf på den för tillfället, har dock en brihght-konding över volymen på 500p som jag ska ta bort. Är det bättre att boosta diskanten i början av signalkedjan när man vill få bra distljud?

Hur ska man göra om man vill ha lite av disten som fasvändaren ger i en vanlig förstärkar?
Kan man använda det tredje stegat till det?

Tack/Henrik

Hej Henrik!

Personligen fick jag väldigt bra resultat med 2,2n och 100p på volymen, men det var utan testa med pedal den gången, så 100p kan hända blir bättre utan.

Jag brukar föredra att ha första steget hyfsat full bandvid (gitarrmässigt)om det finns möjligheter att justera frekvenserna senare, om man boosta diskanten redan från början så blir man ju rätt mycket fast vid "ett ljud" och minskar juseringsmöjlighet senare i kretsen.

Well, eftersom det är en singel ended konstrution så har du inte så mycket fas att vända här [;)]

Skämt i sido, tror du får labba lite med olika värden och se var du hamnar, jag hade nog sneglat lite på plexi värden då du är ute efter lite åt AC/DC ljudet.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

19 Sep 2008, 13:53
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]