View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 02:30

Reply to topic  [ 7 posts ] 
?SLO 100 eller Bogner XTC med 2xEL84 alt 6V6? 
Author Message

Post ?SLO 100 eller Bogner XTC med 2xEL84 alt 6V6?
Öppen fråga till alla som är mer kompetenta än jag.

Jag vill skala ned och försöka bygga en 15-20W SLO 100/50 alt. Hot Rod alt. Bogner XTC, genom att använda 2xEL84 eller 2x6V6 baserat slutsteg. Hur gör jag? (trafos, likriktare, filter, spänningar)

Har kollat MadAmp´s upplägg och där driver ju denna typ av slusteg 4 st 12AX7:or delat på två kanaler.

Jag kan maila över scheman på ovan nämnda vid behov.

Tacksam för svar och erfarenheter från er som gjort detta.

Peter

03 Sep 2008, 20:36
Profile

Det låter som om du inte är riktigt hemma på det här med att bygga stärkare. Rätt? Om du vill börja med att bygga så rekommenderar jag att du skaffar lite böcker eller förkovrar dej på annat sätt. Det finns ju massor att läsa på nätet ang. stärkarbyggen. Ett kit är ju alltid den enklaste vägen. Oftast också det billigaste alternativet. När du blivit varm i kläderna, byggt och spelat lite, så kanske du blir sugen på att modda den lite. Se'n är du fast! Alla dina besparingar kommer att gå till nya byggen...[;)]
Du kommer att lära dej att man inte kommer att kunna bygga stärkare så som originalen låter om du inte kopierar allt. Dvs: du kan inte bygga en Twin reverb på 20W. En Fender Champ med 4 tolvor eller bygga en AC30 med EL34:or osv. Det kommer att ta tid och kosta pengar. Men det är det värt!
Kolla in Edgar Deluxe![;)] http://www.edgaraudio.se/tubes/kits.htm Ett mycket prisvärt alternativ som slår de flesta Deluxekopiorna!
Själv har jag precis fått veta att en av mina egna byggen, en Deluxe, gått och blivit en legend! Folk har lånat den och häpnat över dess ljud och lånats iväg än en gång, i andra hand. När ägaren ville ha tillbaka den fick han leta ett tag och hittade den i en studio där Staffan Hellstrand hade använt den på sin senaste skiva[:)] Studiokillen ville inte släppa den. Sån't är kul att höra. Inspirerande!
Vad jag vill säga är: Shoot man shoot! Men tro inte att du kan bygga någon SLO eller Bogner på första försöket. Börja med något enkelt. Du kommer att häpna du med över ljudet, om du bygger seriöst och är noga.

Hasse.

03 Sep 2008, 21:30
Profile

Inte så uppmuntrande svar men ändå.
Jag har klarat av första bygget, en JCM800 2204, som blev väldigt bra efter att jag klämt in den s.k. Rocca modden. V1 och V2 helt ombyggda. Jo, jag har varit väldigt noga och läst massor innan jag vågade, inne på de flesta forum typ Metroamp, Sloclone m.fl.

Det vore ju enkelt att sätta ihop en SLO 100/50 men jag tycker att det är för många watt, vill ha en mindre. Så därför har jag lagt ut den här posten.

Bogner XTC har jag lead kanalen och tänkte strippa bort fx-loopen, möjligen försöka få till en ren kanal också. Har sett exempel på detta men den killen hade lite svårt att förklara vad han gjort.

Men, men, vi får se vad som dyker upp här.

MVH / Peter

03 Sep 2008, 23:35
Profile

Vill du bygga helt på fri hand eller tänker du utgå från något kit?

Jag tror det är lättare att bygga utifrån 2x6V6 då dessa rör är mkt mer lika EL34 och 6L6 i spänningar och andra kretsmässigt förutsättningar. I många fall kan man ju med små justeringar köra en 2XEL34- eller 2X6L6-stärkare med 2X6V6 istället.

Madampen (2x6V6-modellen) kan vara en bra bas för ett sådant bygge. Madampens "svaghet" är att man jobbar med en powertrafo som ger lägre spänningar än önskvärt. Här har du B+ på max 300V om jag minns rätt nu. Det gör att spänningarna även till försteget blir låga. Låter riktigt bra som rent och mättat crunchigt ljud, särksilt när man pressar slutsteget hårt. Och distkanalen går att få att låta mkt bra i sig. Men i en high gain-stärk föredrar de flesta ett slutsteg som är stiffare än vad Madmpen kan leverera med originaltrafon.
Man kan givetvis välja annan powertrafo, men det börjar då bli lite trångt när du även måste sätta in biffigare, spänningståligare elektrolyter mm. Och du kan få lite joxiga problem med matningen till switchsystemet att lösa. Allt går dock!!
Vi är flera här som pysslat i/med Madamp och du kan få en del konkreta tips om du väljer den vägen.

Jag hade trots allt nog valt att bygga utifrån ett kit med kraftigare grejor från början. En powertrafo som kan ge dig kanske 420-450V B+. Vild idé - vill du ha två kanaler skulle du kanske kunna bygga utifrån ett Fender Deluxe-kit? Typ Webers top:
https://taweber.powweb.com/store/kits_60a.htm#6A20H

Eller hans modell som heter Halle och anpassa för 6V6 istället för EL34:
https://taweber.powweb.com/store/kits_weber.htm#Halle

Det finns säkert många andra kit att utgå från.

/Gunnar

04 Sep 2008, 10:21
Profile

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... Power.html

Och

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... 1974x.html

Powertrafon har glödström så det räcker och blir över, tom två lindningar. Den ena kan man köra likriktad glöd till preamprören så slipper du en humfaktor om du ska highgaina till tok.

Sen har du en lindning du kan använda till bias och kanalbyte. Eller ta kanalbyte från en av glödlindningarna.

Likriktning med två dioder från vardera fas och nolla ger 420 volt olastat vilket droppar när rör och allt är i till 400 eller lägre.
Ha ett stor droppresistor i filtret från main elektrolyten typ på 470ohm och stora g2 resistorer på 1k5.
JJ-rören ska tåla detta för det har dom gjort i Engl-steg[;)]

Bygg exakt som ett el34 steg bara att du behöver lägre biasspänning, typ -8 till -15 för att kunna ställa plus att ingångsignalen till pi måste reduceras kraftigt.

Håll hög spänning till preampen om du bygger slo annars låter det apa, minst 350 men dela gärna upp så att ingångshalvan får mer, typ 400.
Bogner skulle jag med trissat upp preampspänningen men den funkar bättre med lägre pga av den kraftigare basavrullningen och all diskantboostning.

Jordningen är ytterst viktig. Nån form av jordlina, galaktisk är att föredra, Jord i chassit enbart på ett ställe från själva kretsen.

Börja bygg efter det du har sen kan du lätt slänga till en ren kanal med ett extra rör. när du fått det andra att funka

Go for it och ha brandsläckaren nära till hands och gör inget du inte är säker på för då kan givetvis saker gå upp i rök.
Det bästa är att gå vild med säkringar på allt om man inte riktigt vet vad som kommer ske[:p]

04 Sep 2008, 11:00
Profile

Jag har klarat av första bygget, en JCM800 2204, som blev väldigt bra efter att jag klämt in den s.k. Rocca modden. V1 och V2 helt ombyggda. Jo, jag har varit väldigt noga och läst massor innan jag vågade, inne på de flesta forum typ Metroamp, Sloclone m.fl.

Jamen då kan du ju det här redan! Och du är fast... [;)]
Kit eller inte så tror jag också att du skulle vinna på en större p-trafo för större headroom och attack, än brukligt med 6V6:or tex. Så länge slutsteget spelar rent så spelar det inte SÅ stor roll vilket du implementerar. Det är när det börjar dyka/dista som man märker skillnad. Ton och attityd får du i försteget. Va' beredd att det kommer att låta ganska mycket ändå med 20W. Mina Deluxer kommer igenom bra med sina 12W. Jag brukar parallellkoppla en större stärkare för att få mer botten när jag spelar ute, en Superreverb. Likriktning gör du nog bäst med dioder. Som Tubis säger så ska du ha höga spänningar i försteget. Mer filtrering ger tystare men "stiffare" slutsteg, en avvägning. Good Luck!

Hasse.

04 Sep 2008, 13:41
Profile

Lämna kitträsket så fort du kan. Mycket roligare att välja egna komponenter. Personligen gillar jag blåa komponenter mot grönt kretskort[:D]

04 Sep 2008, 20:38
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]