View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 07:01

Reply to topic  [ 4 posts ] 
SL 1959 - kretsfråga B+ 
Author Message

Post SL 1959 - kretsfråga B+
Renoverar en Marshall Super Lead 1959. I en tidigare tråd tidigare om denna stärkare (http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16818) försökte vi hitta orsaken till ett störande surr. Stärkaren hade som ni kanske minns en ej original-powertrafo, utan biastapp, ej heller CT. Därför hade man satt inte en extra trafo för bias-matning. När surret inte gick att få bort bestämde vi oss för att byta PT till en korrekt powertrafo från Metro, med förhoppning om att eliminera detta surr-problem.

Har strax återställt allt till originalschemat, men undrar lite om kretsen kring diodbryggan och första filter. Här går HV-lindningens CT till en punkt mellan de två första burkelektorlyterna och det sitter två st 0.22uF-kondingar från respektive HV till CT.
Vad är funktionen och syftet med denna lösning? Varför just värdet 0.22uF? Kan man nöja sig med 0.1uF (har inga 0.22 hemma...)? Någon risk?

http://www.marstran.com/1959.gif

(Gunnar

17 Jul 2008, 15:15
Profile

anledningen till detta är att man säkerställer att halva spänningen hamnar i mellan kondingarna o du slipper använda två st motstånd som
man normal annars använder

dem mindre kondingarna fixar bättre filtrering av högfreqvent ripple
då diodbryggan skapar sånt skit lite mer

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image

17 Jul 2008, 16:45
Profile WWW

Genom att använda centertappen kan man ha billigare el-lytar eller om du så vill: slippa att kondingen skall tåla så hög spänning.

0,22u : jag inbillar mig att värdet är av underordnad betydelse, men du kan ju alltid parallellkoppla 2st 0,1u för att erhålla "rätt värde"...

b

17 Jul 2008, 21:33
Profile

Okej. Jag langade in 0.1uF nu och det verkar funka utmärkt, vad jag kan typ... höra. En större konding (0.22) bör väl rimligen filtrera i lägre fekvenser än 0.1, men det finns inga problem alls nu med "skräp" från bryggan.

Äntligen låter stärkaren som den ska! Och mer därtill. Med den nya PT:n från Metro försvann alla tidigare surr- och brum-problem. Den är tvärtyst. Så jäkla skönt när man hittar felet och lyckas åtgärda det [^][^][:)]

Jag måste säga att detta måste vara kungen bland rock-stärkare. Grymt vilken mustig ton och skönt komplex dist det är i en Super Lead. Jag har ju mest hållit på med 50-wattare, 45:or och liknande de senaste åren. Men varje gång man slår igång dessa stärkare med fyra slutrör och får dra på lite är det något extra. Hm, vill ha en sån, nu... Kankse att min nästan söndermoddade 6100 får bli grunden till en Super Lead till hösten [:p] Den står ändå mest och småsurrar och fräser...

Hur som - denna SL från 1976 har nu genomgått en ordentlig make over. Jordningen helt omdragen till galaktisk, inget genom chassit. Skärmad kabel där så behövs. Alla elektrolyter bytta. Ny OT (Dagnall-klon från Metro) istället för den utbytes-OT från 80-talet som tidigare satt i. Ny PT, också det en klon från Metro. Väl virat. Nya rör (JJ E34L). Kvar är pcb-kortet med sina fin-fina mustardkondingar (tydligen körde man med dem ända fram till 1976). Ingen anledning att peta där inte. Låter hur bra som helst.

Vips - en väldigt välljudande stärkare som säkert tuffar 30 år till.

/Gunnar

17 Jul 2008, 21:48
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]