|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
Likriktare. Olika rör och halvledare.
| Author |
Message |
|
Sven-Johan
|
 Likriktare. Olika rör och halvledare.
Fick i förrgår en, vad jag tycker, ny och intressant erfarenhet.
I min lilla moddade blackface Champ har jag haft halvledarlikriktare sedan den blev klar. B+ låg då på sådär 370 V.
Beroende på olika rör och sådant, verkar denna "lilla" enkla stärkare med entaktskopplat slutsteg, på flera sätt reagera annorlunda än större, konventionella stärkare med mottaktskopplade slutsteg (då menar jag inte bara ur kompressions-/sag-synpunkt). I vanliga fall brukar det ju bl.a. bli mer bas och diskant vid högre spänningar. Nu provade jag först med ett 5Y3GT-rör som likriktare som gav betydligt lägre spänningar (ca 325 V som B+) och förstärkaren öppnade liksom upp i sitt överstyrda ljud. Sjukt mycket bättre än med halvledarlikriktaren! Dock blev stärkaren något lägre i ljudtryck och var kanske en aning tunn i basen. Då satte jag i ett 5V4G-rör (ca 350V som B+) och hundan inni hel..te vad bra ljudet blev! Nu var ljudtrycket ungefär densamma som med halvledarlkriktaren (eller i upplevelse snarare mer p.g.a. mer presence), distortionen lät klart mycket bättre och konstigt nog var det mer både bas och diskant!? Ljudet "poppade" liksom fram mer. Det var dessutom mindre(!) trasigt ljud i basen än med halvledarlikriktaren! Med halvledarlikriktaren kändes ljudet, i jämförelse, vara "strypt", "stramt" och kallt.
Så brukar jag inte riktigt tycka i större stärkare med mottaktkopplade slutsteg och fast biasspänning. Vid uppåt full patte i dem, brukar jag snarare tycka att med halvledarlikriktare poppar ljudet fram mer, har mer bas och diskant och är mindre trasigt... Man upphör aldrig att förundra sig... [:0]
För övrigt så skiljer till knappast alls i kompressionseffekt beroende på likriktaren. Slutröret går verkligen i klass A och drar ungefär lika mycket ström i tomgång som vid full patte med full dist.
En annan sak med denna stärkare är att det blir större skillnad i ljud beroende på olika rör o.s.v. än i t.ex. större AB763:or. Denna har ett extra förstärkarsteg mot konventionell blackface Champ. Det är ett halvt 12AT7 som sitter mellan det vanliga försteget och slutröret. Anledningen är att få mer förstärkning och att fejka fasvändaren i större AB763. Det verkar som att 12AT7 kan driva 6V6:an hårdare/bättre och man hör tydlig skillnad i ljud med olika 6V6:or (mer än med 12AX7 som drivrör), speciellt i disten.
Det känns som att denna stärkare kommer att bli en riktigt go liten älskling [:p]! Kanske min Vibroverb AB763 kommer att bli till salu... [;)]
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 16 May 2008, 09:13 |
|
 |
|
maglemer
|
Sven-Johan wrote: Gjorde i förrgår en, vad jag tycker mycket intressant, erfarenhet.
I min lilla moddade blackface Champ har jag haft halvledarlikriktare sedan den blev klar. B+ låg då på sådär 370 V.
Beroende på olika rör och sådant, verkar denna "lilla" enkla stärkare med entaktskopplat slutsteg, på flera sätt reagera annorlunda än konventionella mottaktskopplade. Då menar jag inte bara ur kopressionssynpunkt. I vanliga fall brukar det ju bl.a. bli mer bas och diskant vid högre spänningar. Nu provade jag först med ett 5Y3GT som likriktare (ca 325 V som B+) och förstärkaren öppnade liksom upp i sin distortion. Sjukt mycket bättre än med halveldarlikriktaren. Dock var stärkaren en aning tunn i basen. Då satte jag i ett 5V4G (ca 350V som B+) och hundan inni hel..te vad bra ljudet blev! Nu var volymen ungefär densamma som med halvledarlkriktaren, distortionen lät klart mycket bättre och konstigt nog var det mer både bas och diskant!? Det var dessutom mindre trasigt ljud i basen än med halvledarlikriktaren. Med halvledarlikriktaren kändes ljudet, i jämförelse, vara "strypt", "stramt" och kallt.
Så brukar jag inte helt och hållet tycka i större stärkare med mottaktkopplade slutsteg och fast biasspänning. Man upphör aldrig att förundra sig... [:0]
För övrigt så skiljer till knappast alls i kompressionseffekt beroende på likriktaren. Slutröret går verkligen i klass A och drar ungefär lika mycket ström i tiomgång som vid full patte med full dist.
En annan sak med denna stärkare är att det blir större skillnad i ljud beroende på olika rör o.s.v. den har ett extra förstärkarsteg mot konventionell blackface Champ. Detta är ett halvt 12AT7 som sitter mellan det vanliga försteget och slutröret. Anledningen är att fejka fasvändaren i större AB763. Det verkar som att 12AT7 kan driva 6V6:an hårdare/bättre och man hör tydlig skillnad i ljud med olika 6V6:or (mer än med 12AX7 som drivrör), speciellt i disten.
Det känns som att denna stärkare kommer att bli en riktigt go liten älskling [:p]! Kanske min Vibroverb AB763 kommer att bli till salu... [;)]
tack för dom intressanta erfarenheterna! Märker du nån skillnad också när det gäller headroom? Det skulle också vara intressant att noggrannt jämföra standardhalvledare med snabba. Jag har använt de senare i mina senaste byggen, för att göra bryggor ihop med rörlikriktare då nättrafon saknat mittapp, och med dem låter det riktigt bra. Johan H
|
| 16 May 2008, 09:36 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Jag tror faktiskt att jag använt snabba switchdioder i den halvledarlikrikatare jag använde (ingjutna i Plastic Pading i en tom rörbas), men jag är inte säker.
När det gäller headroom kan jag inte svara. Stärkaren låter inte speciellt starkt innan den börjar dista... MEN, för mig är detta ointressant. Jag provar inte ens där. Syftet med denna stärkare är att få rördist. Vi pratar om volymlägen på 7 upp till fullt (tänk då förstärkning ungeför som i en AB763 eller mer, inte så mesig som blackface Champ är original). Med 5V4:an tycker jag nog däremot att ljudet "renar till sig" snyggare när jag spelar riktigt löst, än vad det gör med halvledarlikriktaren.
|
| 16 May 2008, 09:43 |
|
 |
|
K-G
|
Sven-Johan wrote:
Det känns som att denna stärkare kommer att bli en riktigt go liten älskling [:p]! <font color="red">Kanske min Vibroverb AB763 kommer att bli till salu... [;)]</font id="red"> Sven-Johan Rörförstärkartekniker
och priset skulle då landa på? [^] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]
|
| 16 May 2008, 11:02 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Boogiecats wrote: och priset skulle då landa på?
Hmmm... Får fundera på det... Har ännu inte bestämt om jag ska sälja. Sven-Tjosan
|
| 16 May 2008, 13:54 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Av de beskrivningar du lagt ut här på Bojen Sven-Johan måste jag säga att det börjar bli frestande att bygga en S-J-Klon.[:p] Snyggt ljud på rimlig ljudnivå, det är inte illa... /Lennart http://www.specter.se
|
| 19 May 2008, 21:21 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Om jag bara får reda på ett bra ställe att kunna lägga ljudfiler på, så blir det kanske några ljudklipp till tråden om stärkaren ifråga... [;)]
|
| 19 May 2008, 21:51 |
|
 |
|
K-G
|
Sven-Johan wrote: Om jag bara får reda på ett bra ställe att kunna lägga ljudfiler på, så blir det kanske några ljudklipp till tråden om stärkaren ifråga... [;)]
Tja....har du något inspelat så kan jag hjälpa dej [:)] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]
|
| 19 May 2008, 22:00 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|