View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:58

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Jord med amerikansk förstärkare 
Author Message

Hej
Jag har idag köpt en musicman hd110, som jag älskar. Den är tillverkad för amerikanska uttag och därför så har jag en omvandlare som omvandlar elen till eu-ström.

Grejen är den att på sladden som går till adaptern och som går ut ifrån adaptern har ingen jord, det har någon tekniskt lagd fixat till genom att dra en kabel ut ur stärkaren med en klämma på som man klämmer fast på jorden i vägguttaget.

Fast jag har en massa uttag utan jord i, hur ska jag jorda stärkaren när det inte finns någon stans att klämma fast klämman? Behöver jag alltid jorda stärkaren? Kan jag dö om jag försöker spela utan jord?

MVH Jesper Alkarp

20 Apr 2008, 21:23
Profile ICQ WWW

Att dö riskerar du från den dagen du föds [:D][B)]

Vad som händer när du hoppar över jorden är att om oturen är framme och chassit blir spänningsförande så leds denna spänning via lägsta motståndet till jord.
Om du pillar på chassit och leder ström bra riskera du att dö.

Jag har ett flertal gånger i mitt korta liva lyckats med att pilla på 220 AC och detta är hyfsat otrevligt. [:(][:(!]
Alla gånger utom en, med väl isolerande skor på mig och inte hållit i något jordat föremål.
(Lödkolv vid diskbänken gav dock en nära döden upplevelse [xx(][:(!] )

Jag vet inte om sannolikheten är särskilt stor dock att chassit på en förstärkare blir spänningsförande [?]
Beror säker på skicket och hur snäll du är mot den [}:)]

Jorda någon annanstans än i jordat uttag är lite vanskligt, går ju alltid att ful jorda i ett metallrör (typ element) men det blir aldrig riktigt samma sak då de inte är noll ohm mellan elemet och jord.
En nollspänningsbrytare/jordfelsbrytare skulle kanske funka, någon som prövat [?]

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/

21 Apr 2008, 22:11
Profile

Jordfelsbrytare är inte dumt att ha. Det finns sådana färdigmonterade på sladd bla hos Kjell & Co för runt hundralappen.

21 Apr 2008, 22:35
Profile ICQ WWW

Är det inte någon som känner till om det finns jordade omvandlare från svenska 230V till amerikanska 110V?

Clas Ohlson har ju o-jordade såna för typ 149:-, men just jordade??

Det måste väl vara fler som köpt t.ex. en stärkare i USA och som stött på samma problem.

Är det kanske lättast att byta trafo? Var köper man en sån? Pris? Någon som vet?

21 Apr 2008, 23:02
Profile ICQ WWW

Är det kanske lättast att byta trafo? Var köper man en sån? Pris? Någon som vet?

TUBE AMP DOCTOR

Här ä vad det har i webshopen för musicman, det har fler/skaffar om man frågar
http://www.tubeampdoctor.com/advanced_search_result.php?search_in_description=1&keywords=musicman&osCsid=982553d3655cda43d401747921dab3f0&x=9&y=9

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/

21 Apr 2008, 23:15
Profile

Jag hade en Fender Twin Reverb som var USA importerad. Jag fick rådet av en kompis att gå till en välutrustad databutik. De löste mitt problem och jag kan inte tänka mig att ditt problem är så mycket annorlunda än mitt. Lycka till! [:o)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

22 Apr 2008, 01:33
Profile ICQ WWW

Glömde ju... I en skyddad replokal kan man klara sig utan jordning, men on-stage är det en helt annan sak. Jag skulle inte rekommendera ojordat på ett gig, i synnerhet om det är ett utomhusgig.

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

22 Apr 2008, 01:37
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Jag hade en Fender Twin Reverb som var USA importerad. Jag fick rådet av en kompis att gå till en välutrustad databutik. De löste mitt problem och jag kan inte tänka mig att ditt problem är så mycket annorlunda än mitt. Lycka till! [:o)]

Vad gjorde databutiken? D.v.s. HUR löste de problemet?

22 Apr 2008, 11:44
Profile ICQ WWW

Kjell och Kompani säljer jordade omvandlare. Tex en 300 wattare för 429:- Kolla under elprodukter/strömförsörjning/omvandlare

/Torbjörn

22 Apr 2008, 14:19
Profile ICQ YIM WWW

Tydligen så är det där med jording och nätsladdar ett vanligt problem i datavärlden för folk som reser i jobbet. De tog en ny eliminator med Europa ingång och USA ingång. Med nya kablar så blev det helt perfekt och det kostade småpengar, några hundringar bara.

22 Apr 2008, 16:09
Profile ICQ WWW

Tack för info FenderBender och Toburn

22 Apr 2008, 19:41
Profile ICQ WWW

Tack för hjälpen!

Jag ska titta lite efter jordade omvandlare.

22 Apr 2008, 21:19
Profile ICQ WWW

Köp en vanlig transformator 230/110V som klarar din effekt (w eller VA) med RÅGE...
Jordningen har inget med "transformatorn" att göra. Jordningen (normalt gul/grön i europa) skall gå obruten från vägguttaget till din förbrukare (även om den förbinds "i" transformatorn- och MED transformatorns kapsling -OMden är ledande)

b

22 Apr 2008, 21:57
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]