Hej!
Hoppas någon här kan hjälpa mig med detta...
Förstärkaren är en 5W Valbee (ett ECC83 plus ett 6L6GC)tyvärr finns inget schema till denna, vilket kanske gör det svårt att ge råd, fast en triodkoppling skall inte vara så komplicerad(trodde jag) och behöva det?
Börjar från början...
För att koppla en 6L6GC som triod hittade jag detta schema(med skillnaden att jag bara ska koppla ett rör förståss):

(Yep, allt det fetstilda följt till punkt och pricka.)
Ser ju så enkelt ut att t.o.m. en nybörjare (som undertecknad)skulle klara av det; bara koppla skärmgallret (pin4) till anoden (pin3)...
(Anodspänningen i förstärkaren ligger på 310V, så det är långt under gränsen för röret kopplat som triod(450V enligt databladet).)
Lödde en "till till" switch med mittbenet på ben 4 och "ytterlägena" till dels ben 3 (direkt till anoden, utan motstånd först, vilket nog inte var så bra) och dels till bortom den nu kapade kopparbanan på kretskortet där ben 4 förut hade kontakt.

Verkade fungera först men när röret blir varmt kom det i svängning och brummade dovt.
Efter lite letande hittade jag detta(Stycke 1.5):
Quote:
It is important to retain the grid stopper resistor between Plate and Screen Grid, to prevent parasitic-oscillation in the tube. The grid stopper resistor must be mounted as closely to the tube socket pin as practicable to minimise RF signal pickup and minimise inductance in the wiring...
http://www.webace.com.au/~electron/tubes/triode.htmIstället för att leta reda på existerande sådant motstånd - hade jag ett 1k/5W motstånd tillgängligt som jag lödde mellan anoden och switchens ena ändläge.
Svängningen försvann. [:)]
Brummet är dock kvar...men sist i stycket ovan står det:
Quote:
...Even if the Grid Stopper resistor has a value equal to the Plate load impedance, the current flow in Grid #2 will still be significant.
Unfortunately, the tube handbooks tell us that the Screen to ground return path must be of low AC low impedance. One way out of this is to <font color="red">shunt the Grid-stopper with a suitable value of capacitor so that the Screen is grounded via the Plate which is, of course, connected to ground through the load</font id="red">, but doing this will also reduce the AC separation sought between Screen Grid and Plate - taking us back to conventional triode connection and the less than ideal Screen Grid operating parameters.
A useful addition is a small bypass capacitor (say 100 pF) shunting the Screen Grid voltage dropping resistor to eliminate any stray RF.
Kan brummet bero på "the current flow in Grid #2 will still be significant."?
Den sistnämnda bypass kondensatorn tror jag att jag kan placera rätt men hur kopplar jag det rödmärkta, en kondensator kopplad från ben tre till jord, och vilket värde i så fall?
Eller detta kanske handlar mer om hi-fi finsmakare och jag bara krånglar till det i onödan, eller? En ledning från A till B var det ju bara från början...[B)]
Tacksam för svar och hoppas det hela är någorlunda begripligt.
M-J