View unanswered posts | View active topics It is currently 25 May 2026, 21:58

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Treble Booster tack! FIXAT 
Author Message

Post Treble Booster tack! FIXAT
Behöver väcka liv i min Marshall Plexi 1987x och funderar på att skaffa en treble booster. Har kollat in och testat några stycken genom åren så dessa är väl vad jag i första hand letar efter då jag gillar karaktären på dom.
Har självklart provat med dom flesta klassiska pedaler för att skjuta på lite extra och det funkar ju gött men nu är det endast en treble booster som gäller.

- 65 Amps Colour Boost
- Mad Professor Ruby Red Booster
- Rangemaster Treble Booster
- ???

Skulle ni ha andra alternativ så är det bara att hojta så får jag se hur jag ställer mig till det. :) Budgeten för detta ligger runt tusingen så inga fancy boutiquesaker direkt! Har en del pedaler och lite annat godis om man skulle vara intresserad av delbyte/byte eller så också.

Mvh

:: Emros Sound Production ::

Last edited by Majkel on 17 Feb 2022, 16:31, edited 1 time in total.

12 Feb 2022, 14:01
Profile

Post Re: Treble Booster tack!
Bra & smart med Treble Boost. Här är ett grymt klipp på de faktiska skillnaderna mellan de 'klassiska' alternativen:
https://www.youtube.com/watch?v=8ysxVeKhnQE

Iaf i mina öron; så en TB 'by far' överlägset bäst av dessa alternativ.
Det finns bara ett problem med TB:s; och det är att dessa brusar och lever om lite mer. När man fattar det as-grymma värdet av en TB; är det längre inte ett alternativ: Att lyfta bort den från pedalbordet och köra utan den. Vad saken med en Treble Booster istället kommer att handla om; är att hantera det extra brummet detta medför på det effektivaste sättet.

Sedan har vi ju detta med de klassiska germanium resistorerna. Viktigt och ta följande i beaktning när det gäller dessa: Dessa reagerar NÅGE DJÄVULST på temperatur skillnader! Dvs: TB:n låter bättre -alt sämre från ställe till ställe; beroende var och när på året man spelar. Därför lade jag först under många år mycket tid och energi att hitta en TB -som lät som det skulle; MEN var konsistent. Det andra jag gjorde var att hittade det effektivaste sättet att tygla oljudet från treble boosters i mina riggar.

Vill du ha en grym, pålitlig och billig Treble Booster; rekommenderar jag varmt det här kittet till din 1987x:
https://shop.pedalparts.co.uk/product/trebdelux

Och vill du ha detta tyst på bästa möjliga sätt; rekommenderar jag detta:
https://www.thomann.de/se/isp_technologies_gstring_pedal.htm

Vad man direkt noterar här; är ju: -Vänta nu; TB kostar ju fan ingenting -jämfört med att hålla den tyst.
Och så är det faktiskt. Nu har ju inte din Marshall någon effektloop. Hade den haft detta skulle du få ut ännu mer fantastiska funktioner/saker ur ISP:n. Inte bara att den tar bort oljud -utan att den faktiskt får alla effekter i förstärkarloopar att funka/låta bättre. Så varför rekommenderar jag då denna pedal -som har en funktion du inte behöver i din 1987x? -Jo; därför att när du väl testar den här pedalen i en förstärkare med loop (som jag vet att du har); kommer du bli helt häpen över hur bra den verkligen är! Och allt detta i ett litet och VÄLDIGT turné effektivt skal.

/ Jonken :)

14 Feb 2022, 14:09
Profile

Post Re: Treble Booster tack!
Jonken wrote:
Bra & smart med Treble Boost. Här är ett grymt klipp på de faktiska skillnaderna mellan de 'klassiska' alternativen:
https://www.youtube.com/watch?v=8ysxVeKhnQE

Iaf i mina öron; så en TB 'by far' överlägset bäst av dessa alternativ.
Det finns bara ett problem med TB:s; och det är att dessa brusar och lever om lite mer. När man fattar det as-grymma värdet av en TB; är det längre inte ett alternativ: Att lyfta bort den från pedalbordet och köra utan den. Vad saken med en Treble Booster istället kommer att handla om; är att hantera det extra brummet detta medför på det effektivaste sättet.

Sedan har vi ju detta med de klassiska germanium resistorerna. Viktigt och ta följande i beaktning när det gäller dessa: Dessa reagerar NÅGE DJÄVULST på temperatur skillnader! Dvs: TB:n låter bättre -alt sämre från ställe till ställe; beroende var och när på året man spelar. Därför lade jag först under många år mycket tid och energi att hitta en TB -som lät som det skulle; MEN var konsistent. Det andra jag gjorde var att hittade det effektivaste sättet att tygla oljudet från treble boosters i mina riggar.

Vill du ha en grym, pålitlig och billig Treble Booster; rekommenderar jag varmt det här kittet till din 1987x:
https://shop.pedalparts.co.uk/product/trebdelux

Och vill du ha detta tyst på bästa möjliga sätt; rekommenderar jag detta:
https://www.thomann.de/se/isp_technologies_gstring_pedal.htm

Vad man direkt noterar här; är ju: -Vänta nu; TB kostar ju fan ingenting -jämfört med att hålla den tyst.
Och så är det faktiskt. Nu har ju inte din Marshall någon effektloop. Hade den haft detta skulle du få ut ännu mer fantastiska funktioner/saker ur ISP:n. Inte bara att den tar bort oljud -utan att den faktiskt får alla effekter i förstärkarloopar att funka/låta bättre. Så varför rekommenderar jag då denna pedal -som har en funktion du inte behöver i din 1987x? -Jo; därför att när du väl testar den här pedalen i en förstärkare med loop (som jag vet att du har); kommer du bli helt häpen över hur bra den verkligen är! Och allt detta i ett litet och VÄLDIGT turné effektivt skal.

/ Jonken :)

Helt klart...vem kan vara utan en Treble Booster när man väl testat en...det går bara inte. :mrgreen:

Dök på en Ruby Red som kommer att funka bra känner jag. Skulle det inte vara rätt känsla så får man leta vidare men den räcker till att hotta upp Plexin för nu i alla fall...he he. Måste ju även testa den i Voxen (AC15HW-topp) också...kan bli farligt gött sound där.
Visst låter det och brusar/brummar som faaaasiken men det får man hitta en lösning på för man kan som sagt inte vara utan en TB. :) Kommer att använda denna endast i studion så där kommer jag kunna klippa/editera bort det mesta i mixningen sen, kör man live MÅSTE man ju bara ha en Gate och där är den du visade en av dom bättre...hade en sån tidigare och den är ju klockren!

Mvh

:: Emros Sound Production ::

17 Feb 2022, 16:37
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]