Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Tips på högtalare (Marshall)
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=2&t=125381
Page 1 of 1

Author:  hankaroo [ 18 Feb 2020, 20:32 ]
Post subject:  Tips på högtalare (Marshall)

Hej!
Har en Marshall 5210 (JCM 800 transistorkombo)
Saknar originalhögtalareN och skulle vilja ha lite tips på en lämplig ersättare (12”, 75w, 4 ohm)
Ljudidealet är väl ”classic rock” och lite blues. Mer retro än modernt. Högtalaren som sitter i nu är lånad och lite åt det ”mörkare” hållet.
Prisklass 0-1500:-, nytt eller begagnat.
Tips mottages tacksamt!
/Henrik

Author:  valvetubes [ 19 Feb 2020, 20:21 ]
Post subject:  Re: Tips på högtalare (Marshall)

För det soundet skulle jag rekommendera Eminence Private Jack eller Celestion G12H30 70th anniversary . Om de finns i 4 ohm vete fasen.

(Köp inte Vintage 30, alla andra har det ju :) )

Author:  Uncle Fred [ 22 Feb 2020, 17:27 ]
Post subject:  Re: Tips på högtalare (Marshall)

Kan ha suttit en G12M-70 i den från början. Schysst tratt. Låter Celestion.

Jag gillar rent allmänt Classic Lead 80 - CL80. Lite cleanare, lite mer hifi
än andra Celestions. Lite mer åt EV/jbl-hållet.

Varför just 4 ohm? Borde vara 8 kanske?

Author:  hankaroo [ 28 Feb 2020, 09:42 ]
Post subject:  Re: Tips på högtalare (Marshall) 4 ohm

På förstärkaren står det min 4 ohm och jag vill få ut så mycket effekt som möjligt. Nu stitter det en 8 ohm i (ej original)
Jensen verkar ju ha bra priser men de kanske är mest för Fenderstärkare?
Thomann har en Celestion G12T Hot100 som kanske kan vara intressant om den inte blir för basig?

Finns tyvärr inte så mycket att välja på när man behöver 4 ohm....

Author:  Uncle Fred [ 28 Feb 2020, 15:35 ]
Post subject:  Re: Tips på högtalare (Marshall)

"min 4 ohm" betyder minimum 4 ohm. Köra på ett 8 ohms element
är absolut noll problem. Antagligen satt det ett 8 ohms element i
från fabrik.

Inget fel på Jensen-högtalare enligt mig. Det blir mycket en smaksak.

Om du bekymrar dig över att få tillräcklig volym så är en
högtalares "sensitivity" mer avgörande. Mäts i dB.

https://celestion.com/product/15/g12t75/ - Yngwie å
Joe Satriani kör med såna. Den du nämner kan också
passa. Men välj inte det för att det är på 4 ohm.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/