 |
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Pata
Joined: 09 Jan 2004, 19:40 Posts: 364
|
 6-strängad banjo.
Köpes: 6-strängad gitarrbanjo. Kom med förslag...
/patrik
"Hang on to your eccentricities, because they will give you a style."
|
| 08 Jun 2007, 23:06 |
|
 |
|
Jonas A
Joined: 20 Sep 2004, 11:10 Posts: 725 Location:
|
Det finns bara ett alternativ och det är Deerings gitarrbanjo som bl a Richie Sambora använder. Gitarrbanjos är skitvanskliga, svåra att bygga och få att låta bra. På BanjoWorld-forumet har man gång efter annan konstaterat att en acceptabelt bra gitarrbanjo (dvs ett fungerande, riktigt instrument och inte en leksak) kostar lika mycket som en påkostad 5-strängad banjo i högsta proffsklass. Lägg kulorna på en banjolin (mandolin med banjosarg o skinn) och en bra 5-strängad Deering-banjo. JAM Akustiskt har bra grejor som tillsammans kostar under 5 papp. Du får massor av banjoljud, har skitroligt och upptäcker att en 5-strängad banjo dessutom är snorlätt att lära sig att spela på om man inte vill bluegrass-shredda utan bara köra coolt komp.
Kolla sedan in Dink Roberts (bluesbanjons motsvarighet till Son House, Bukka White, Robert Johnson) och Doc Bloggs (vit blues och countrylegend), och du kommer att fatta att du gör en snabbare och mer framgångsrik karriär i blues/rock-facket på banjo än om du ska trängas med 2000 gitarrister. Så att säga...
Dink spelar lika sparsmakat fräckt som Keith Richards och sjunger lika fräckt som Mick Jagger.
Nej, nu har jag fel - Han överträffar dem bägge... [8D]
--- "This little slide of mine, it's gonna make me shine..." Slidin' Jonas A
|
| 09 Jun 2007, 10:52 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 49 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |
|