Martin OM-1, utmärkt 000:a till bra pris! [såld]
Dags att avyttra denna, som jag fick i ett byte i höstas. Tanken var att sälja den vidare direkt, men den blev kvar ett tag och jag har slagits ett tag med mig själv innan den nu läggs ut. Köpte dock en ny jumbo i helgen så det är nog med akustiska guror för tillfället...
Hur som helst, en Martin OM-1. En helsolid 000-modell med granlock och sapele-sidor och -baksida, rosewood-bräda (duh!), etc. Matt finish över hela guran. Den har den s.k. "stratobond"-halsen, som är ngn sorts multilaminerad hals som ska ge ökad stabilitet. Det vet jag inte om den gör, men den är jäkligt skön att lira på och har en nice sammets-finish. Översadeln är 44,5mm, string spacing vid stallet är 54mm.
Alltid vanskligt att beskriva ljud, men den är på ngt sätt sjukt "luftig" i tonen. En mycket lätt och resonant gura liksom. Även soft fingerspel blir på nåt sätt volymstarkt. Funkar dock även bra med plektrumplock. Kanske inget man vevar jumbokomp med dock, men vad vet jag...?

Mer info här:
http://www.martinguitar.com/index.php?o ... &Itemid=10(Det gäller dock varianten OM-1GT, men enda skillnaden är att den har högglans-lock.)