View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 21:50

Reply to topic  [ 1 post ] 
Levin från 50-talet 
Author Message

Levin Favorit från 1950.
En liten Parlour med topp i gran och sidor och bakstycke i björk. Halsen skall enligt spec vara mahogny, men ser mer ut som björk eller lönn för mig.Greppbräda i valnöt och original mässingsband utan gropar. Då jag fick tag på gitarren hade den renoveringsbehov och all renovering finns dokumenterad med bilder. Halsen omsatt och ett par ålderssprickor lagade. Stallet sänkt till modern stränghöjd, det är nu 2mm vid 12:e bandet. Stallet är efter det flyttat något för korrekt intonation. Gitarren är strängad med Martin Marquis .010 och är lättspelad och trevlig med en projicerad ton. Säljes då jag har en till Levin Parlour.
Pris: 1200kr eller högstbjudande.

Levin Pepita från 1955.
Fin grantopp och ett otroligt flammigt bookmatched bakstycke och sidor i vad som skall vara björk, men mer ser ut som lönn. Hals i mahogny med valnötsbräda. Även här original mässingsband i bra skick.
Nytt ben till stallet injusterat till 3mm vid 12:e bandet, men det har jag tänkt sänka lite till. Strängad med Martin Phosphor Bronze Custom Light .011. Jag har lagat ett par ålderssprickor som egentligen inte spelar nån roll och limmat tillbaks ett par ribbor som hade släppt något med tiden. Helt normalt för en 55-årig gitarr.
Gitarren säljes eventuellt då jag egentligen spelar för lite på den.
Det är en fin gitarr för fingerspel med en vacker klang.
Pris: 2000kr eller högstbjudande.

Eventuellt kan något annat i gitarr eller basväg tas som byte.
Image
Image

19 Sep 2011, 13:47
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 1 post ]