Collings mandolin A-modell/SÅLD!
Jag är jävligt petig med instrument. Kan ägna år av research, innan jag köper något. Och det här var ett kanonköp. Ville ha en mandolin som tyckte om att bli spelad och som lät oförskämt bra. Mandolin Brothers i New York visste precis vad jag skulle ha. Det tog ett år innan exemplaret kom in. En handbyggd Collings A-modell. Stan Jay, chefen på Mando Brothers, mejlade mig så fort instrumentet kom in: Nu har vi ditt instrument. Det bästa exemplaret vi haft på flera år.
Jag hade lärt känna Stan Jay via högt respekterade musiker. Han visste att han skulle få höra, via betydligt tyngre musiker än jag själv, om han lovade runt och höll tunnt.
Den kostade mig 20 papp med frakt, tull och moms. Den var och är värd varenda krona. Den är ett exeptionellt instrument vars samlarvärde kommer att raka i höjden. Som Gibsons Lloyd Loar mandoliner från 20-talet.
Handbyggd i Austin, Texas och med en tunn nitrocellulosa lack. En bit tobak sitter fastlimmad innuti, mellan sarg och lock. Det ska vara så på alla riktiga mandoliner. Den har allt hokus-pokus som en riktig mandolin ska ha enl gammal hantverkartradition och som du inte ens hittar på sentida Gibson-mandoliner - än mindre på billiga Asientillverkade mandoliner för 4 - 5 000 kr som det står Fender på.
<b><font color="red">Nypris: 20 000 kr
Ditt hämtpris: 10 000 kr</font id="red"></b>
Varför jag säljer? Ett bra instrument ska spelas på, regelbundet, och jag gör inte det längre. Det tog mig två månader att knäcka koden. Hade det varit ett kasst instrument, hade det tagit längre tid och då hade jag tröttnat. Men efter två månader spelade jag allt från Ain't Misbehavin' till Beatles (Life in a day o While my guitar gently weeps), till Gershwin (Summertime), Somewhere over the rainbow, Jag har bott vid en landsväg, Raindrops keeps falling on my head (Bacharach), White Christmas, Det är en ros utsprungen, Flicka från Backafall och en massa annat. Mandolinen bara tiggde om att få bli spelad och lärde mig en massa låtar som tack. Jag gick en Mike Dowling-workshop. Allt han lärde ut på gitarr, kunde jag översätta och tillämpa på mandolinen direkt. Han var imponerad. Men det var inte jag, det var mandolinen som gjorde det lätt.
Vi har haft många lyckliga år tillsammans, sedan dess. Nu är det dags för någon annan, att få göra samma underbara resa.
---
http://www.myspace.com/leathernun http://www.myspace.com/godtherapyworld