View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 12:01

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Hagström Viking 12 strängad Såld 
Author Message

Post Hagström Viking 12 strängad Såld
Har ett stycke svensk kultur historia
I mkt bra skick
Gjordes bara ett år 68 ( om jag minns rätt)
tyvärr är orginal halsen ombyggd till 6 strängad ( medföljer)
Det sitter en annan Hagström 12:a hals på nu ( från deras reservdelslager)
det ingår 6st extra stämmisar med kåpor ( som fattas på bilderna )

denna ligger bara oanvänd här & bytes gärna mot något kul
<font color="red">Förslag på byten Fender Contemporary eller Hagström swede</font id="red">

den är som jag vet allt orginal utom halsen då ...
Orginal case medföljer
en liten "strängkrok" är av på E6 ,där sitter en nubb & funkar bra
( syns på bild)

Gitarren är mkt lättspellt & låter bra

7500kr
Image
Image
Image
Image
Image
Image

17 Apr 2010, 20:07
Profile

Hur bred är halsen vid 1:a bandet?

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Apr 2010, 20:57
Profile WWW

annars är halsen "smärt"

17 Apr 2010, 21:09
Profile

Hade en sån där för ett par år sen och den hör till de gitarrer jag varit splittrad över att ha sålt...
Inga sprickor mellan halsinfästningen och halsmicken?

17 Apr 2010, 23:32
Profile ICQ WWW

Hade en sån där för ett par år sen och den hör till de gitarrer jag varit splittrad över att ha sålt...
Inga sprickor mellan halsinfästningen och halsmicken?

bara några små lack krackar

17 Apr 2010, 23:38
Profile

Nu har jag ingen nytta av en 12 strängad... men satan i gatan vilket vackert exemplar!!!!![:p][:p][:p]

Ursäkta det irrelevanta inlägget, se det som en bump.

/Bengt

"Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk"
- Platon

21 Apr 2010, 08:42
Profile WWW

Att ingen slagit till än förvånar mej.
Det här är en klassiker av stora mått och mer 60's än så här kan inte en gitarr låta i mina öron.

Det är få av dessa kvar.
Min var sprucken och ospelbar. Den renoverade och moddade jag med ett trästag mellan halsklackens insida och den kloss som sitter limmad mellantopp och botten precis under stallet. Det är ingen svår operation och tar bort risken för framtida problem samtidigt som det inte påverkar tonen negativt.
Jag skickar gärna bilder till eventuell köpare då jag inte har råd med någon mer gitarr själv....
Men det här är som sagt en verklig klassiker och sällsynt.

21 Apr 2010, 11:18
Profile ICQ WWW

Den är jäkligt cool och jag har seriöst funderat på den. Har ju min Rock så egentligen behövs inte denna, men det vore ändå skoj...

Lite fundersam över de här svagheterna i halsen, vilka kanske skulle kunna visa sig senare även om de inte gjort det ännu. Dessutom klart tveksam till stallet och intoneringen. Ricken som ändå har sex separat stallsadlar intonerar ju rätt halvdant (även om den del tycker att det är själva chamren med ljudet) så hur funkar egentligen denna? Skulle man kunna peta på ett bättre intonerat tom-stall?

/D

21 Apr 2010, 11:41
Profile ICQ WWW

jo det går lite seegt , så jag janske hinner ändra mig [;)]

21 Apr 2010, 11:44
Profile

Den är jäkligt cool och jag har seriöst funderat på den. Har ju min Rock så egentligen behövs inte denna, men det vore ändå skoj...

Lite fundersam över de här svagheterna i halsen, vilka kanske skulle kunna visa sig senare även om de inte gjort det ännu. Dessutom klart tveksam till stallet och intoneringen. Ricken som ändå har sex separat stallsadlar intonerar ju rätt halvdant (även om den del tycker att det är själva chamren med ljudet) så hur funkar egentligen denna? Skulle man kunna peta på ett bättre intonerat tom-stall?

/D

jag tycker inte att spelbarhet & intonering det är något problem på denna.
jag har däremot en annan Viking som jag satt på en tunematic med en "träsockel" som funkade bra [:)]

21 Apr 2010, 12:01
Profile

Att ingen slagit till än förvånar mej.
Det här är en klassiker av stora mått och mer 60's än så här kan inte en gitarr låta i mina öron.

Det är få av dessa kvar då de flesta har gått sönder i halsinfästningen som var för vekt gjord.
Min var sprucken och ospelbar. Den renoverade och moddade jag med ett trästag mellan halsklackens insida och den kloss som sitter limmad mellantopp och botten precis under stallet. Det är ingen svår operation och tar bort risken för framtida problem samtidigt som det inte påverkar tonen negativt.
Jag skickar gärna bilder till eventuell köpare då jag inte har råd med någon mer gitarr själv....
Men det här är som sagt en verklig klassiker och sällsynt.

du ska ha ett el brev[:)]

21 Apr 2010, 13:57
Profile

primary man wrote:

Ersmarker wrote:

/D

jag tycker inte att spelbarhet & intonering det är något problem på denna.
jag har däremot en annan Viking som jag satt på en tunematic med en "träsockel" som funkade bra [:)]

Nu menade jag inte att skrämma någon. Det finns en svaghet, men det är lätt att åtgärda den och det gör man utan att det blir några synliga skillnader. Gitarren är ju hur fräck som helst. [8D]

21 Apr 2010, 21:39
Profile ICQ WWW

23 Apr 2010, 07:34
Profile

Jag har ju funderat på att skaffa en av dom nya viking modellerna, och allra helst då med p90.. Hur känns halsen i jämförelse med dom nytillverkade? (så jag har något att jämföra med)

07 May 2010, 22:54
Profile ICQ YIM WWW

jag vet inte vad skillnaden är på denna & en ny

09 May 2010, 21:35
Profile

31 May 2010, 14:46
Profile

Love wrote:

Jag har ju funderat på att skaffa en av dom nya viking modellerna, och allra helst då med p90.. Hur känns halsen i jämförelse med dom nytillverkade? (så jag har något att jämföra med)

Men... det där är ju som...hur ska jag förklara det...du ville ha en chevrolet corvette men köpte en Matiz -det ena en amerikansk legend och det andra en ommärkt daihatsu eller nåt sånt. Det finns ju inget som är gemensamt mellan gamla Hagström och nya hagstrom, förutom att de amerikanska ägarna har tillåtelse att använda H-profilen som dragstång samt emblemet... Detta är real deal och det nya är en rolexkopia!!!!

01 Jun 2010, 10:05
Profile ICQ WWW

[:)]

01 Jun 2010, 23:24
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]