View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 14:05

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Washburn WP-50 
Author Message

Post Washburn WP-50
Koreansk LP-kopia. Enligt uppgift från 1989. En riktig player men samlar mest damm hemma hos mig. Har varit hos Fagerlund i Smedjebacken för översyn, bandslip mm. Jag hade lite bekymmer med intoneringen tidigare. Men efter att ha gått över till 009-046 så funkar det bra.
Lite smådings naturligtvis men inga som stör.

Kommer i ett icke original hardcase. Men det ska i alla fall vara ett 80-talscase från Japan. Lite luggslitet men fullt fungerande.

4000 pistoler plus frakt. Inga byten eftersom jag har svårartad gas för närvarande...
Image
Image
Edit: Efter påpekade från Racing (som borde kunna detta) så har jag ändrat ursprungsland från Japan till Korea.

20 Mar 2010, 16:50
Profile

Skitbra gura, verkligen!

/ Jonas
http://www.fagerlund.biz

20 Mar 2010, 21:08
Profile ICQ WWW

Om man googlar runt får man lite olika bud. Verkar dock som om denna är japantillverkad. Tillverkningen flyttade tydligen senare till Korea och där gjordes WP-50 med mickswitchen "felplacerad", nere vid vol/ton-rattarna. (kolla google bilder).
washburns egna arkiv har brunnit upp [B)]

Hur som helst kan jag intyga att det är en riktigt trevlig gura. Bifogar ett foto där toppen kommer till sin rätt [:X]

Image

23 Mar 2010, 16:48
Profile

Kanske inte riktigt rätt avdelning,men jag betvivlar som påpekats på diskant starkt att det där e Japan-av en rad anledningar.

Skit sak samma så e de tidiga Korea byggena av vad jag både upplevt själv å samstämmiga uppgifter från andra,så är de mer eller mindre på par med de sista japanska Yamaki byggena.
Skallens form samt logotypen alena pekar på Korea.
Finns säkert fler telltales om man gräver i den.
Fram till -88 såg logon helt annorlunda ut,å på ren logik inser man att man knappast lagt om tillverkningen för annan layout på skallen samt annan logo för ett halvårs produktion.

Matsumoku samt Yamaki var de enda japs som man med säkerhet vet var kontrakterade att bygga Washburns vid tiden i Japan.
Finns de som hävdar att Terada skall ha varit med på ett hörn som kortast,men eftersom man vet att flytten till Korea var planerad så var produktionen i Korea igång redan,just, 1988 som 1989 års modeller.

Yamaki registrena har fö inte brunnit upp.
Yamaki lever faktiskt än idag,å dess historia kan milt sagt sägas vara brokig,startat som det var av två bröder.
Matsumoku däremot gjorde först konkurs under Singers ägo i februari 1987,å fabriksområdet förstördes i en jordbävning samma sommar.
Matsumokus register e därför borta.

Ironiskt nog e dessutom Yamaki gitarrerna mkt enklare att härleda genom serienumret,men för all del även genom pottar,kondensatorer osv.
Problemet med att inte kunna få uppgifter från Washburn om Yamaki gitarrerna e att de rent ut sagt skiter totalt i de register som faktiskt finns för de gamla japsarna.
De ser inget intresse i det-läs,pengar.

jesper@gofastparts.se

23 Mar 2010, 23:44
Profile

Kanske inte riktigt rätt avdelning

Inte gör det mig nåt! Varenda gång som någon gör ett inlägg om detta så får jag ju en gratisbump. [:)]
Eftersom vi alla dessutom är överens om gitarrens utmärkta kvalitet så är det ju bara positivt med fler inlägg!
Diskutera på bara![:D]

24 Mar 2010, 15:30
Profile

09 Apr 2010, 23:14
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]