View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 00:57

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Marshall 100W, Plexi, ca: 67- 68 
Author Message

Post Marshall 100W, Plexi, ca: 67- 68
Ska göra mig av med min gamla slitna men mycket välljudande Plexi Marshall, närmare bestämt en SuperBass topp på 100W. Den här toppen har tyvärr haft oturen att före min ägo ha behövt gå i klinch med Tommy Folkesson... Därav brännmärkningen längst upp till höger ;-) Eftersom jag inte gillade modifieringen som Folkesson gjort på den här toppen så återställde jag den till original SuperBass utförande (rev med andra ord ur det intransplanterade "folkessonska skatboet" och äterställde saknade komponenter till originalvärden), och har sen dess spelat på den med mycket nöjje. Den låter verkligen kanon och jag säljer då jag aldrig mer kommer att behöva hundra rörwatt, någonsin!!!

Image

Image

Image

<b>Ljudklipp kommer!!!</b>

Vet inte vad som kan vara ett vettigt pris på denna så jag tar gärna hjälp med prissättningen.

Utgångspris: 12000kr

<i>Eventuellt är jag intresserad av ett delbyte mot en mindre combo; exempelvis Fender Princeton II, samt pengar. Förslag mottages!"]

18 May 2008, 15:43
Profile

Jag sålde en sån här förra året för 12500:- och i sämre skick. Skulle tro att dessa ska ligga runt 20000:- Fast de beror ju oxå på hur fort man vill bli av med grejerna[;)].
Lycka till! Mvh Daffyd

18 May 2008, 15:52
Profile ICQ YIM WWW

Jag sålde en sån här förra året för 12500:- och i sämre skick. Skulle tro att dessa ska ligga runt 20000:- Fast de beror ju oxå på hur fort man vill bli av med grejerna[;)].
Lycka till! Mvh Daffyd

Ok, tack för fingervissningen när det gäller prissättning! Får väl se hur länge jag ids vänta på att få den såld.

18 May 2008, 16:01
Profile

20000:- för ett par original trafosar låter dyrt tycker jag. För det är ju det enda som är orört. Chassie, kabinett och alla komponenter är uppborrade, skruvade och utbytta. 10-12-tusen kanske är rimligare. Sätt ut den på Tradera. Där kan du få rätt bra betalt för grejerna om du presenterar dem på ett bra sätt. Det är dessutom ett känt faktum att folk är beredda att betala mer för en grej på auktion än om den hade ett fast pris. Hoppas jag har fel ang. priset, men jag har svårt att tro att den betingar ett så högt pris som "Daffyd" säger.

Hasse.

18 May 2008, 16:01
Profile

20000:- för ett par original trafosar låter dyrt tycker jag. För det är ju det enda som är orört. Chassie, kabinett och alla komponenter är uppborrade, skruvade och utbytta. 10-12-tusen kanske är rimligare. Sätt ut den på Tradera. Där kan du få rätt bra betalt för grejerna om du presenterar dem på ett bra sätt. Det är dessutom ett känt faktum att folk är beredda att betala mer för en grej på auktion än om den hade ett fast pris. Hoppas jag har fel ang. priset, men jag har svårt att tro att den betingar ett så högt pris som "Daffyd" säger.

Hasse.

Nä alla komponenter är absolut inte utbytta i stärkaren eftersom Folkesson lämnat lejonparten av originalkomponenterna intakta. Grejerna jag rev ut var det "intransplanterade nya hjärtat" som mera såg ut som ett skatbo. Hur som helst så verkar det som att jag bör undvika att sälja stärkaren för mindre än 12000kr så det får bli utgångspriset.

18 May 2008, 17:14
Profile

Hasse.

18 May 2008, 17:26
Profile

Oj! De e billigt för en återställd plexi[;)]. Hur som helst är ju priset på prylar alltid relativt[:)]. Man kan ju aldrig säga riktigt vad en sak är värd, den blir värd de som nån köper den för.
Ursäkta kladdet och hoppas du får jävligt mycke för den[;)].
Mvh Daffyd

18 May 2008, 17:28
Profile ICQ YIM WWW

Oj! De e billigt för en återställd plexi[;)]. Hur som helst är ju priset på prylar alltid relativt[:)]. Man kan ju aldrig säga riktigt vad en sak är värd, den blir värd de som nån köper den för.
Ursäkta kladdet och hoppas du får jävligt mycke för den[;)].
Mvh Daffyd

Jo, men med tanke på att den är uppborrad och Tommys skylt som sitter där den sitter så kanske inte priset blir som om den varit återställd från en "vanlig" mod, utan extra rattar och en massa krimskrams. Vad är det för komponenter som sitter där nu? "Samma värden som original" men vilket fabrikat tex? Det va' det jag menade med att presentera den på ett bra sätt. Skriv att det sitter "Mustards", om det sitter sådana i den. Kolmassamotstånd om det är sådana osv. Värdet är som sagt relativt, men visst kan man få upp värdet genom att göra den mer intressant.
Är det två personer som väldigt gärna vill ha den så kan ju faktiskt priset rusa iväg[;)]
Lycka till!

Hasse.

18 May 2008, 18:05
Profile

Vad är det för komponenter som sitter där nu? "Samma värden som original" men vilket fabrikat tex? Det va' det jag menade med att presentera den på ett bra sätt. Skriv att det sitter "Mustards", om det sitter sådana i den. Kolmassamotstånd om det är sådana osv.[;)]
Lycka till!

Hasse.

Jag har bara satt in motsvarande värden eftersom jag då när jag "återställde den" i första hand ville få en uppfattning om hur den kunde låta med värden enligt originalschema. Blev så nöjd med resultatet att jag inte brydde mig om att sätta in komponenter med den rätta mojon. Ska kanske ta och beställa kolmassamotstånd och kondingar med den rätta mojon, kostar ju inte många kronor!

18 May 2008, 18:23
Profile

När det gäller årsmodell söker jag just nu efter info på nätet för fullt. Så här lång verkar serienummret (SB/12336) och placering av filterkondensatorer indikera att det handlar om en sen 67 eller en tidig 68. Tydligen så hade senare plexitoppar, från slutet av 68 fram tills de sista gjordes, alla 6 filterkondingarna placerade synliga på utsidan av chassit, så är det ju inte på min topp utan den har ju bara en konding synlig.

De referenser jag hittat så här långt när det gäller datering:
http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html
http://www.legendarytones.com/met68.html

Kanske är det någon som vet mer om datering av äldre marshallstärkare som vill hjälpa till och fylla i ev luckor!

/Mattias

19 May 2008, 09:28
Profile

tidig '68 är vad det är! Vad du kan få ut beror hur din restaurering ser ut - och om det är originaltrafos i den. Generellt är det nog så att sönderborrade chassin sätter ner priset rejält, precis som bytta trafos gör. 15 kan du nog få, men knappast 20 enl min mening. Skulle va kul att få se bilder på inkromet!

I Super Lead serien gjordes 395 st ex. Troligen var det nått liknande med Super Bass.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

19 May 2008, 16:31
Profile WWW

knut wrote:

tidig '68 är vad det är! Vad du kan få ut beror hur din restaurering ser ut - och om det är originaltrafos i den. Generellt är det nog så att sönderborrade chassin sätter ner priset rejält, precis som bytta trafos gör. 15 kan du nog få, men knappast 20 enl min mening. Skulle va kul att få se bilder på inkromet!

I Super Lead serien gjordes 395 st ex. Troligen var det nått liknande med Super Bass.

När det gäller trafos så är de original i min stärkare. Lite kul är det ju att läsa att den här stärkaren verkar vara en kusin till EVH's legendariska Super Lead, om det nu stämmer att alla stärkare i 12000 serien är byggda runt samma transformatorer.

Lägger upp bilder på inkromet så småningom.

19 May 2008, 18:39
Profile

Blev så sugen på att fixa till stärkaren innan jag säljer den så jag kommer att beställa nya komponenter för att byta ut de tidigare insatta, bland annat några Sozo Mustard kondingar och några kolkomp motstånd. Lägger upp bilder på inkromet sen när jag påbörjar återställandet.

Ska bli kul att höra hur den låter med rätt grejjer i. Om det blir någon skillnad återstår att se, men hur som helst blir det riktigt kul att pröva. Lägger så småningom även upp ljudfiler.

19 May 2008, 21:52
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]