Re: Gibson Howard Roberts Fusion III sunburst
Som ägare av en Howard Roberts Fusion från -97 tänkte jag säga lite mer om modellen, som inte är så känd? Hoppas Robert inte tar illa upp.
Fusion syftade inte på att man ska spela fusion på den, utan på att det var tänkt som en fusion av två gitarrer. På Gibsons hemsida menade man att den skulle kunna låta som en ES175a och en Les Paul. Under neck-pickupen finns inget tonblock, det sitter mest under bridge-pickupen. Således en akustisk jazzgitarr i neck och typ solidbody i bridge, var det tänkt. Fingertailet som håller strängarna blir samma idé: en jazzgitarr har ett lösare tailpiece, en lespaul ett stoptail. Fingertailet kan sättas soft, eller skruvas ner hårt. Blir inte riktigt som i teorin, men ganska OK. Tonblocket är sen dessutom floating, är inte fäst i bakstycket, vilket gör att man kan få lång kontrollerad feedback med lite volym. En jazzgitarr med lång sustain. Inte dåligt. Sen satte man i Gibsons 490r och 490t, vilket kanske inte var riktigt optimalt. Jag har nu en Burstbucker pro i neck och en Dimarzio AirNorton i bridge. Båda pickuperna med alnico V och ojämnt lindade för mer pinch harmonics och något brightare.
Jag gjorde för några år sen ett 60 sekunders clip, för att visa hur gitarren låter som fusion jazz, och sen som rock n roll.
Då hade jag en Wolfetone Dr Vintage i neck. Den lät också väldigt bra.
https://m.youtube.com/watch?v=AMRZe37uh ... mU%3D&ra=m