View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 21:31



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Humbuckers till en 335a alternativ 
Author Message

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Humbuckers till en 335a alternativ
https://youtu.be/uCu_S7_z_fU

Hallojsan

har en 335a med classic 57 i som jag skulle vilja byta mickar i för att komma närmare det sound som är på klippet.
Vill åt soundet men också få lite mer dynamik i gitarren vilket jag akustiskt har utan stärk, genom stärk så tycker jag mickarna tar bort dynamik
och sustain och inte tar fram gitarrens verkliga ton.

dock tycker jag 5000 spänn är lite väl saftigt för ett set mickar, finns det alternativ?
Jag har dålig koll på humbuckers men Pre T-top verkar falla mig i smaken, jag är inte ute efter klassiskt PAF rock ljud även om det är fint i sig

kom gärna med tips

här är ett klipp med mina classic 57 jag spelade in nyss, är lite ringrostig i spelet men what the heck
https://soundcloud.com/kingshighway/thegearpage-335?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


22 May 2022, 18:51
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Tycker du låter riktigt fint i ditt kipp med 335:an och skönt lirat också. Gillar det faktikt bättre än throback-klippet. 8)
Han har ett aggresivare förstärkarljud som jag tror påverkar mer än pickupen.

Men visst ljudet är alltid träigare, brunare och blåare i några andra prylar än man själv har :? :wink:


22 May 2022, 21:07
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Obi wrote:
Tycker du låter riktigt fint i ditt kipp med 335:an och skönt lirat också. Gillar det faktikt bättre än throback-klippet. 8)
Han har ett aggresivare förstärkarljud som jag tror påverkar mer än pickupen.

Men visst ljudet är alltid träigare, brunare och blåare i några andra prylar än man själv har :? :wink:




Jag tackar för det :lol:

Jag tycker han får ut mer dynamik i sitt set, det jag saknar när jag lirsr är mer dynamiskt svar på min attack, nu känns det mer svampigt med classic 57, och det är lite muddigt o inte som jag upplever hur min gitarr låter akustiskt.
Min 335 låter ungefär som throbak klippet o jag skulle önska lite mer åt den känslan


22 May 2022, 21:14
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
KingsHighway wrote:
Jag tycker han får ut mer dynamik i sitt set, det jag saknar när jag lirsr är mer dynamiskt svar på min attack, nu känns det mer svampigt med classic 57, och det är lite muddigt o inte som jag upplever hur min gitarr låter akustiskt.
Min 335 låter ungefär som throbak klippet o jag skulle önska lite mer åt den känslan


Jag förstår hur du menar och att byta pickuper från de där 57:orna är nog rätt väg då. Att söka gamla trådar där 335 och pickuper diskuteras kanske innehåller något matnyttigt om ingen svarar här? Typ...
viewtopic.php?f=4&t=119423&hilit=pickuper+335


22 May 2022, 23:03
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
ThroBak Pre-T-301 låter i mina öron hyggligt nära vintage PAF (ca 61-) med kort magnet/tidiga Pat no. med purple respektive röd tråd. (Jag har båda sorterna och hör ingen större skillnad på dessa mickar.)

Vill du ha nära det här soundet, så är ThroBak Pre-T-301 "billiga" jämf. med orginal PAF/Patent no som kan kosta 20 000 kr/st och uppåt. Dessvärre är även 5000 kr väldigt mycket pengar för många.... :?


23 May 2022, 00:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
zoork_1 wrote:
ThroBak Pre-T-301 låter i mina öron hyggligt nära vintage PAF (ca 61-) med kort magnet/tidiga Pat no. med purple respektive röd tråd. (Jag har båda sorterna och hör ingen större skillnad på dessa mickar.)

Vill du ha nära det här soundet, så är ThroBak Pre-T-301 "billiga" jämf. med orginal PAF/Patent no som kan kosta 20 000 kr/st och uppåt. Dessvärre är även 5000 kr väldigt mycket pengar för många.... :?




Ja du ser, man har tydligen dyr smak

Jo dom låter i min smak, rena ljudet har ett slags djup i sig även om han smackar på rätt hårt i anslaget
Min tanke är väl om det fanns lite billigare alternativ, 335an är den gitarr jag gillar o lira på mest, men mickarna jag har förstör lite av upplevelsen genom en stärkare


23 May 2022, 06:03
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
KingsHighway wrote:
Ja du ser, man har tydligen dyr smak
God och dyr smak skulle jag vilja säga... :wink:
KingsHighway wrote:
Min tanke är väl om det fanns lite billigare alternativ.
Det gör det säkert, själv har jag dock inte lyckats hittat något som låter lika bra och som är väsentligt billigare, och då har jag ändå testat rätt många olika alt..... :?

Berätta gärna om du skulle hitta något.


23 May 2022, 08:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Har du skruvat och ändrat höjderna på mickarna utan bra resultat?


23 May 2022, 08:47
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Dec 2009, 23:17
Posts: 1803
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
rifle wrote:
Har du skruvat och ändrat höjderna på mickarna utan bra resultat?


Ja det tycker jag. Det låter väl inte skit, men anslaget o sustainen tycker jag försämrar min känsla med stärk.
Tycker throbakmickarna tog fram 335ans härliga klang, och min gitarr upplever jag härlig utan stärk. Har alltid tyckt detta o nu vill jag försöka få ett par mickar som ger mig det jag vill ha


23 May 2022, 09:23
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 214
Location: Umeå
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Inte superbilliga men Seymour Duncans Seth Lover vaxade tycker jag passar fint i en 335:a
För ett "öppnare", mer dynamiskt ljud.


23 May 2022, 13:52
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
TUF wrote:
Inte superbilliga men Seymour Duncans Seth Lover vaxade tycker jag passar fint i en 335:a
För ett "öppnare", mer dynamiskt ljud.

Jo de verkar få tummen upp i tråden som länkades också.

Men är verkligen Seth Lovers vaxade normalt som du säger? Eller finns både och?

Trodde det vara samma butyrat_bobbiner i dem som i övriga dyrpickuper och de trivs väl inte med värme utan spricker
eller går gärna sönder om de utsätts för värme om man inte passar sig. Därmed troligare ovaxat som även ger mer av det levande ljud Kingshighway eftersöker.

Annars tänker man sig att det Kingshighway letar efter är inom området
Låg output (allting är relativt )
Missmatchade spolar.
Ovaxat
Troligen inte alnico 5 utan 2, 3 eller 4 kanske

Sedan hur en 335:a funkar tillsammans med ovaxat är väl en annan femma.

Gillade dessa men då var det plötsligt ännu dyrare-
https://www.youtube.com/watch?v=6HTsvi9nJ6k


23 May 2022, 15:32
Profile ICQ WWW

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Kolla in OX4 och Wizz mickar, som ett alternativ till Throbak

Men å andra sidan, har du en 335a med 300k pottar, byt till 500-550k först och testa igen med Classic57 mickarna.
Även nyare 335or med 500k pottar kan bli bättre med nya som har vettigare taper eller vad det heter på svenska


Last edited by steffsson on 24 May 2022, 17:01, edited 1 time in total.



23 May 2022, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
De här låter ju bra - DiMarzio '59 set.
https://www.youtube.com/watch?v=nTiWEk7n5uQ

_________________
Försvinn ur min åsikt


23 May 2022, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Gillar också ljudet du hade själv bättre än klippet.
Men vill du byta bort värmen > mot 'gryn' och vasshet: Finns det ju ett BETYDLIGT BILLIGARE sätt:
Byt ut Alnico II magneten i din stall mick mot Alnico V.
Kan till och med göra det svinbilligt för dig -eftersom jag inte gillar Alnico 5 magneter: Byter jag rakt av din A2:a magnet mot en den A5:a (Gibson) magnet du vill ha.


/ Jonken


26 May 2022, 09:21
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2344
Location: Varberg
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Gibsons ’57 Classics har luddig topp och generellt komprimerat odynamiskt ljud, så som så ofta vaxade humbuckers har. Så är det. De OX4, Wizz och DiMarzio PAF jag testat har varit i samma härad.
Det är svårt att komma ifrån att ThroBaks humbuckers utgör facit för hur humbuckers ska låta (subjektivt). De har en öppenhet, klarhet och dynamik som är makalös och de låter så bra som (ovaxade) PAF-pickups kan. Har dem i ett par Les Paul. Brorsan har dem i sina. Olika varianter.

I 335 har jag haft Seymour Duncans Seth Lovers för 25 år sedan, de lät utmärkt, om än inte lika klart och öppet som jag sedan förstått att humbuckers kan låta; har inte prövat ThroBaks i 335. Kan rekommendera Seth Lovers som billigare alternativ, jag tror ThroBaks nu kostar runt $630 paret och med avgifter, tull/moms landar man över 8 kSEK, om man inte har en bulvan i USA eller handlar på plats.
Seth Lovers är ovaxade.

Min nuvarande 335 (Rusty Anderson signature ’special run’) har ett par Custombuckers (just dessa har A3- resp. A5-magneter) som ger ett öppet och klart dynamisk svar på anslag. Det kan till viss del också bero på att potarna är 550 istf 500 kOhm, vilket ger ett uns mer topp, så som passar en 335 fint (men kanske inte en bright SG eller Les Paul).
S.k. 50’s wiring bidrar också till en mer definierad topp här. Har inte kommit på tanken att byta pickups i denna gitarr.

335 är ju inte precis gjord för att testa/byta mickar eller mickla med elektroniken i, så det är ju bra att ha hyfsat klart för sig vad som funkar innan man inleder operationen.

Lycka till i ljudjakten!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 May 2022, 09:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Marshall wrote:
Gibsons ’57 Classics har luddig topp och generellt komprimerat odynamiskt ljud, så som så ofta vaxade humbuckers har. Så är det. De OX, Wizz och DiMarzio PAF jag testat är i samma härad.
Det är svårt att komma ifrån att ThroBaks humbuckers utgör facit för hur humbuckers ska låta (subjektivt). De har en öppenhet, klarhet och dynamik som är makalös och de låter så bra som (ovaxade) PAF-pickups kan. Har dem i ett par Les Paul. Brorsan har dem i sina. Olika varianter.

I 335 har jag haft Seymour Duncans Seth Lovers för 25 år sedan, de lät utmärkt, om än inte lika klart och öppet som jag sedan förstått att humbuckers kan låta; har inte prövat ThroBaks i 335. Kan rekommendera Seth Lovers som billigare alternativ, jag tror ThroBaks nu kostar runt $630 paret och med avgifter, tull/moms landar man uppåt 8 kSEK, om man inte har en bulvan i USA eller handlar på plats.

Min nuvarande 335 (Rusty Anderson signature ’special run’) har ett par Custombuckers (just dessa har A3- resp. A5-magneter) som ger ett öppet och klart dynamisk svar på anslag. Det kan till viss del också bero på att potarna är 550 istf 500 kOhm, vilket ger ett uns mer topp, så som passar en 335 fint (men kanske inte en bright SG eller Les Paul).
S.k. 50’s wiring bidrar också till en mer definierad topp här. Har inte kommit på tanken att byta pickups i denna gitarr.

335 är ju inte precis gjord för att testa/byta mickar eller mickla med elektroniken i, så det är ju bra att ha hyfsat klart för sig vad som funkar innan man inleder operationen.

Lycka till i ljudjakten!

Jag måste bara fråga: Vad kör du på för strängtjocklek över dina 'PAF:ar'?
Bara undrar eftersom vi upplever dessa mick sound så här olika...

Mina 'fem':
Den ENDA ThroBak -settet som jag personligen skulle ens kalla nära orginal 'PAF:ar' -är: SLE-101.
En gammal PAF-micks klarhet i sound kommer inte ur magnetstorlekarna i alla magneter (som ThroBak menar). Det kommer ur ett försvagat magnet fält/ 'de gausning'... Och drawbacken -är att avtagande magnet fält i A5-magneter funkar väldigt lökigt faktiskt -i jämförelse mot orginal PAF A2 magneten. På A5 måste man istället (som ThroBak refererar till mycket) -kapa/modifiera i magnetmassan istället.


/ Jonken


26 May 2022, 09:49
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Lyssnade på ditt soundcloud klipp. Jag tycktes mig höra just den där 59 burst torrheten i soundet som saknas i det mesta nytt trä.
Kanske du är efter lite mera "våthet" i soundet men då kanske det börjar låta mera modernt normalt.


Jag kan ha fel... men jag undrar om du inte egentligen har Claptons Cream sound där med en stor Marshall.

På med tunnare strängar och köp en vild gammal Marshall förstärkare.


26 May 2022, 09:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2344
Location: Varberg
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Jonken wrote:
Marshall wrote:
Gibsons ’57 Classics har luddig topp och generellt komprimerat odynamiskt ljud, så som så ofta vaxade humbuckers har. Så är det. De OX, Wizz och DiMarzio PAF jag testat är i samma härad.
Det är svårt att komma ifrån att ThroBaks humbuckers utgör facit för hur humbuckers ska låta (subjektivt). De har en öppenhet, klarhet och dynamik som är makalös och de låter så bra som (ovaxade) PAF-pickups kan. Har dem i ett par Les Paul. Brorsan har dem i sina. Olika varianter.

I 335 har jag haft Seymour Duncans Seth Lovers för 25 år sedan, de lät utmärkt, om än inte lika klart och öppet som jag sedan förstått att humbuckers kan låta; har inte prövat ThroBaks i 335. Kan rekommendera Seth Lovers som billigare alternativ, jag tror ThroBaks nu kostar runt $630 paret och med avgifter, tull/moms landar man uppåt 8 kSEK, om man inte har en bulvan i USA eller handlar på plats.

Min nuvarande 335 (Rusty Anderson signature ’special run’) har ett par Custombuckers (just dessa har A3- resp. A5-magneter) som ger ett öppet och klart dynamisk svar på anslag. Det kan till viss del också bero på att potarna är 550 istf 500 kOhm, vilket ger ett uns mer topp, så som passar en 335 fint (men kanske inte en bright SG eller Les Paul).
S.k. 50’s wiring bidrar också till en mer definierad topp här. Har inte kommit på tanken att byta pickups i denna gitarr.

335 är ju inte precis gjord för att testa/byta mickar eller mickla med elektroniken i, så det är ju bra att ha hyfsat klart för sig vad som funkar innan man inleder operationen.

Lycka till i ljudjakten!

Jag måste bara fråga: Vad kör du på för strängtjocklek över dina 'PAF:ar'?
Bara undrar eftersom vi upplever dessa mick sound så här olika...

Mina 'fem':
Den ENDA ThroBak -settet som jag personligen skulle ens kalla nära orginal 'PAF:ar' -är: SLE-101.
En gammal PAF-micks klarhet i sound kommer inte ur magnetstorlekarna i alla magneter (som ThroBak menar). Det kommer ur ett försvagat magnet fält/ 'de gausning'... Och drawbacken -är att avtagande magnet fält i A5-magneter funkar väldigt lökigt faktiskt -i jämförelse mot orginal PAF A2 magneten. På A5 måste man istället (som ThroBak refererar till mycket) -kapa/modifiera i magnetmassan istället.


/ Jonken


Jag kör 0.10-0.46 sedan 1977.
De ThroBaks jag har är SLE-101. Brorsan kör även Peter Green-setet.
De pickups som ThroBak säger är mest trogna original-PAF har A2-magneter. PG-setet, som är mer mid-prominenta har A5, de låter inte lökigt. Kan väl inte heller precis påstå att min Custombucker med A5 låter lökigt.
Original PAF-pickuper låter olika, det finns inte ”ett” PAF-sound. En del tunnare, andra fetare.

Jag vet inte för vem det skulle vara viktigt att en humbucker skulle ”låta som original PAFs”.
För mig är det viktigt med tydlighet, klarhet, öppen karaktär och dynamiskt svar på anslaget. Att man dessutom får en ton som blommar efter någon-några sekunder om man har litet grand dist är bonus.
YMMV.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


29 May 2022, 22:04
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
För mig är det några specar som är viktiga för humbuckers.
* svagt lindade. Runt 7kohm på halsmicken, strax under 8k på stallmicken.
* asymetrisk lindade/olika varv med tråd på de båda spolarna.
* ovaxade spolar.
* gärna alnico 4-magneter, men andra nagnetet funkar. (helst inte A5 bara.
Alla dessa specar drar mot klart, öppet och dynamiskt ljud.
Har mickar från tex sheptone, bulldog pickups, Kemi pickups, OX4.
De är alla i rätt härad och väldigt mycket bättre än de Gibsonmickar de är bytta från.
Tex Burstbucker, 490/498 osv.
Många tillverkare får enligt mig till det bättre än Gibso
Skulle jag ha ett set till hade jag nog kontaktat Q-pickups. Prisvärda mickar


29 May 2022, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Har för mig att en Björnstad-jazzburk jag provade lät som det du är ute efter, kanske. Han lindar egna pickuper (med en gammal symaskinsmotor..). Kan vara värt att höra med honom: https://www.gitarrmakaren.se/
/Erik


30 May 2022, 18:48
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Hade också en 335 med Classic 57. Lät väl ok, men inte bra. Odynamiska och lite för heta.
Efter flera mickbyten landade jag i Seymour Duncan Antiquities. Ovaxade och med åldrade A2
Vad nu det innebär. Tyckte i alla fall det blev kanon. Livfullt och dynamiskt. Ingen överdriven bas
och med en ”musikalisk” diskant. Inga feedback-problem, men så spelar jag inte högt heller.
Jag skulle nog avråda från alnico fem i en 335. Stor risk att det blir hård och skrikig diskant.

_________________
Lasse


26 Jun 2022, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 443
Location: Göteborg
Post Re: Humbuckers till en 335a alternativ
Jag kör ett par Wolfetone Marshallheads i min Yamaha SA2200. Ojämnt lindade, ovaxade guldkåpor, splitbara och alnico 5-magneter, upplindade till 8.2 neck och 9 bridge. Låter fantastiskt bra. Man ska nog inte ta för givet att en pickup med alnico 5 eller 2-magnet bara låter på ett sätt, det handlar också om hur tillverkaren har ordnat till ljudet på pickupen (voicing, som de kallar det).
I min gamla Les Paul SG från 1961 upptäckte jag vid en lätt renovering av PAF-pickuperna att halspickupen hade en kort mörkare magnet och bridge-pickupen en längre ljusgrå magnet. Förmodligen har man i början av 60-talet satt en alnico 5 i neck och en alnico 2 i bridge. Har hört flera med 60-tals Gibsons som noterat att deras gitarrer har en PATi neck och en PAF i bridge. Lite tydligare bas i neck pickupen och lite mjukare diskant i bridge pickupen.

Edit:
Kom just på att jag gjorde ett anspråkslöst youtube-clip med de olika kombinationerna för de Wolfetone pickuper jag nämnde ovan. Dvs båda med splittad bridge, neck, båda som humbuckers, bridge, båda igen, neck (tror jag det var?).
https://m.youtube.com/watch?v=JwD0oIosG7U


28 Jun 2022, 23:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Alias123, Google [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.