View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Nov 2024, 21:43



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Dotterns pojkvän har en Hotrod deluxe II, eller om det är en III, olika bud på nätet svårt att säga exakt ålder på denna då Fender tydligen inte har någon större logik i serienumren tyvärr.

Det finns ett årtal på kretskortet, 2002, men jag misstänker att det är konstruktionsåret för modellen. Men, det kan ju vara så att den är från 2002 till 2010 då tydligen nästa modell kom.

Den ser i alla fall inte hårt använd ut, och de brända områden som visas på diverse Youtubeklipp på denna förstärkaren är inte så farliga. Den har mao inte gått särskilt hårt.

Den har dock hela tiden haft en viss "fuzzighet" i ljudet, som vi försökt att få bort genom att prova med andra förstegsrör, Siemens ECC83 som lät bättre men fuzzen ligger kvar.

Även slutstegsrören är bytta, samma resultat.

Jag tror att förstärkaren efter köpet bara har använts i lägenhet, dvs väldigt låg volym. I replokalen finns en annan förstärkare som han använder.

Jag fick en förfrågan om det gick att göra något åt det, samt få den rena kanalen renare, den börjar dista för ingenting. Vidare klarare ljud, den låter bumlig och grötig. Detta är kommentarer som återkommer på nätet kring dessa förstärkarna.

Det finns en hel del filmer på DUTV om hur man fixar till dem.

Först bytte jag de stora filterkondingarna, ökade på den första på 47uF till 100 uF efter tips på ett par ställen. Sedan bytte jag ut två motstånd i strömförsörjningen som ofta bränner sönder kopparbanorna mot likadana motstånd som jag satte någon dryg centimeter ovanför PCB för minskad värmeutveckling. Det var lite bränt kring lödpunkterna, så några av dessa lossade, och jag fick skrapa av lacken på kopparbanorna för att få kontakt. Vad jag kan se har jag fått till kontakt på dessa.
Jag bytte även en del andra elektrolyter i strömförsörjningen, men inte alla.

Det är en del tips på nätet om att byta ut de dioder som sitter i strömförsörjningen till kraftigare modeller, men det blev något knas med min beställning från webbshoppen jag handlade från så de har jag inte bytt.

Däremot har jag satt in zenerdioder i slutsteget på skärmgallren som ersättning för de 470 ohms motstånden som sitter där. Har kontrollmätt alla komponenter i slutstegsdelen utom dioderna, då jag skulle få löda loss dessa för att kunna mäta. Alla var OK.

Vidare smält om många av lödningarna för att säkerställa att det inte är några kallödningar. De flesta såg helt OK ut före jag värmde, men för säkerhets skull så...


Hittade denna sajten, med förslag på moddar som lät rimliga för mig https://ryanthiggins.live/2016/11/15/my-tonequest-modding-a-fender-hot-rod-deluxe/

Jag har gjort tonkontrollsmodden, dvs satt om den till vanliga Fendervärden. Vidare en brightkonding över den rena volympotten, en 80 pF. Inget annat, tänkte se hur det jag gjort låter först.


Normalt brukar jag bara göra ett par saker i taget, för att inte få för stora osäkerheter var eventuella fel är, men eftersom det är rätt bökigt att få ut förstärkaren för att jobba med den gjorde jag lite mer saker.

Monterade ihop halvvägs, men det lät inte riktigt bra, svagt och fuzzigt. Har gått över lödningar en gång till för att säkerställa att det är kontakt.

Har kopplat in en gitarr i slutstegsingången via en kompressor för att kunna dra på volymen, de det låter tunt och fuzzigt även då. Dvs det är fel i slutsteget.

Om jag tar ut signalen från preampen in i mitt lilla Pa låter det alldeles utmärkt, dvs försteget är bra.


Det är som sagt två dioder som jag inte har testat i slutsteget, annars är alla komponenter mätta och OK. Zeners installerade, men de borde inte påverka detta.

Då är det frågan om det är utgångstrafon som spökar? Eller kan det ändå vara de där dioderna? Eller ngn kallödning?

Jag får väl mäta trafon, inga tips annars?

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 19 Mar 2022, 22:48, edited 1 time in total.



19 Mar 2022, 19:04
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Det står inte uttryckligen i din text att du har gjort det, men frågan är om arbetsspänningarna i slutsteget är korrekta. Ett förslag (om det inte är gjort, alltså) är att mäta spänningen på B+, på resp anod, g2 och på katoderna. En kontroll av bias är också lämplig. Jag vet inte hur steget är kopplat, finns det katodresistorer kan man få fram katodströmmen, finns det inte får man gå på att styrgallren ligger på vettig bias. När det gäller att mäta på styrgallren är det viktigt att man har nåt att mäta med, som har hög impedans, annars drar måtinstrumentet iväg med styrgallerspänningen och mätvärdet kan bli "konstigt". Om man säkerställt att alla drivspänningar är "rätt" och det ändå låter konstigt, är det dags att ta fram tongenerator och oscilloskop...


19 Mar 2022, 21:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7450
Location: Uddevalla
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Jag hade försökt att löda in mig med ljudet direkt på fasvändarens ingångskonding för det ser ut som en riktigt röra med switchar och operationsförstärkare när man pluggar in i telejacket. Om du inte har så du kan kolla sinuskurva med oscilloscope vill säga.

_________________
Johan Hansson


19 Mar 2022, 22:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:
Det står inte uttryckligen i din text att du har gjort det, men frågan är om arbetsspänningarna i slutsteget är korrekta. Ett förslag (om det inte är gjort, alltså) är att mäta spänningen på B+, på resp anod, g2 och på katoderna. En kontroll av bias är också lämplig. Jag vet inte hur steget är kopplat, finns det katodresistorer kan man få fram katodströmmen, finns det inte får man gå på att styrgallren ligger på vettig bias. När det gäller att mäta på styrgallren är det viktigt att man har nåt att mäta med, som har hög impedans, annars drar måtinstrumentet iväg med styrgallerspänningen och mätvärdet kan bli "konstigt". Om man säkerställt att alla drivspänningar är "rätt" och det ändå låter konstigt, är det dags att ta fram tongenerator och oscilloskop...


Tack för info!

Bias är justerad, jag tog upp den något från ca 56 mV / två 6L6CG till 68 mV. Dvs mer en smaksak. Borde innebära att kretsen för slutrören är ok?

I schemat finns det en hel del mätpunkter utmärkta med värden, se här: http://www.thetubestore.com/lib/thetubestore/schematics/Fender/Fender-Hotrod-Deluxe-III-Schematic-Rev-B.pdf
Detta är inte samma schema enligt datum på kretskortet, men jag har inte hittat något som skiljer ännu. Det ska tydligen vara något med att de har en kraftigare driver till reverbet numera, i detta schemat.

Reverbet låter dock utmärkt i denna stärkaren.

Får ta och mäta.

Jag har ett oscilloskop med integrerad multimeter, Tektronix 465 med DM 44 som multimetern heter. Om den har hög impedans eller inte får jag leta upp... Har inte lärt mig allt om oscilloskopdelen ännu, det finns ju kurser på nätet och har sett en del. men det är inte helt självklart i början... :shock:

_________________
/Lennart


19 Mar 2022, 23:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Tubis wrote:
Jag hade försökt att löda in mig med ljudet direkt på fasvändarens ingångskonding för det ser ut som en riktigt röra med switchar och operationsförstärkare när man pluggar in i telejacket. Om du inte har så du kan kolla sinuskurva med oscilloscope vill säga.


Tack!

Hm, ja, som jag precis skrev så kan jag inte skylla på att jag inte har ngt skåp, utan mer att jag inte riktigt kan med det. :oops:

Det finns ju gott om sinustesttoner på t.ex Youtube. Och en massa filmer om det oscilloskopet, en hel del om hur man renoverar det, ops... Detta verkar dock funka vad jag kan se så långt.

presentation; https://www.youtube.com/watch?v=egc1443LSKY

Här är ett sådant som jag har, en en ganska tafflig film. Men man ser mätaren uppe på. https://www.youtube.com/watch?v=baQMsB5ECVg

Det borde ju vara väldigt enkelt att mäta en sinuskurva. det jag funderar på är hur jag kopplar signalen. :)

Jag får ut en gitarrkabelsignal så att säga från datorn, som man borde kunna koppla med klämmor etc till kablaget från skåpet. :roll:


Edit; Ok, det var ju inte så märkligt att få till. Sedan kopplar jag in signalen i förstärkaren och mäter till dess det inte är en snygg sinuskurva längre? Jag testar.

_________________
/Lennart


19 Mar 2022, 23:25
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
DM44 har hög ingångsimpedans, c:a 10 MΩ, ett bra instrument. Om du menar katodspänningen med mV -värdena, så är det ju klart att slutrören drar "vettigt" med ström, så just slutstegets drivning verkar OK. Nästa steg är nog antagligen att spana på en signal och se vad som händer under dess väg genom staärkaren. Om du har möjlighet kan det vara värt att koppla in en "konstlast" på utgången, ett 4-8 Ω effektmotstånd i stället för högtalaren, så du kan dra på lite utan att kittla trumhinnorna för mycket.


20 Mar 2022, 08:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:
DM44 har hög ingångsimpedans, c:a 10 MΩ, ett bra instrument. Om du menar katodspänningen med mV -värdena, så är det ju klart att slutrören drar "vettigt" med ström, så just slutstegets drivning verkar OK. Nästa steg är nog antagligen att spana på en signal och se vad som händer under dess väg genom staärkaren. Om du har möjlighet kan det vara värt att koppla in en "konstlast" på utgången, ett 4-8 Ω effektmotstånd i stället för högtalaren, så du kan dra på lite utan att kittla trumhinnorna för mycket.


Tack för info!

Ja, det stämmer att det är katodströmmen jag menar.

Jag har kört igenom 1 kHz igenom försteget och tagit ut signalen via Preamp out-jacket, dvs igenom en op-amp, TL072.

Sinuskurvan ser ut så här efter försteget: LÄNKTEXT

Det vill säga, helt oförändrad vad jag kan se. Jag drog på rejält, hade fullt ställ på rena ljudet men det syntes ingen skillnad. Det är dock inte så högljutt att jag inte står ut med sinustonen en stund. Förstärkaren är som sagt ganska kraftlös.
Sedan, för att se hur det skulle kunna se ut så körde jag igång Drivekanalen, och då blev sinustonen inte lika ren längre, kurvan plattades till så att säga. Som förväntat.

Då får jag prova om jag kan plocka signal på något "bra" ställe i slutsteget, efter kopplingskondingarna från fasvändaren? Det blir iofs bara att jag testar den jämfört med det jag mätt upp tidigare.

Utgångssignal från slutsteget till OTn?

Kan jag mäta efter OTn, dvs på trådarna till högtalaren?

Proben jag använder är en Coline P150, x10.

COLINE P150
Attenuation Ration 10:1
Bandwidth DC to 150MHZ
Rise Time 1.5nS
Input Resistance 10M ohm
Input Capacitance 12pF
Compensation Voltage 10 to 40pF
Max Input Voltage 600V VDC

Bara så att jag inte förstör något så att säga. Tacksam för tips!


Ska man köra samma signal till kanal två på skåpet kanske för att få en avstämning mot? Nu letar jag ju inte rena avbrott, utan ställen där signalen tappar kraft och börjar dista. Kanske är överkurs med referenskurva...

_________________
/Lennart


20 Mar 2022, 13:24
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Proben klarar att ta signal varifrån som helst, inga problem. Nivån 600 V DC lär knappast dyka upp.

När du säger kraftlös får jag tankar om att inte slutsteget styrs ut ordentligt. Jag skulle lägga på en sinusvåg på nån ingång och följa den och notera vilken nivå den har på olika ställen framåt i signalkedjan. Sista mätpunkterna blir ju ingången till fasvändare och slutrörens styrgaller, samt högtalarlindningen.

In till fasvändaren måste det nog ligga på en eller några V. Svinget i signal på slutrörens galler måste rimligen ligga i häradet 20-30 V topp-till-topp och då bör man ju få ut något tiotal W minst. På schemat finns data för vad stärken ska lämna på utgången. Obs att topp-till-topp värde är 2,8 ggr Veff (effektivvärde), om nåt sådant värde är angivet. Du kan mäta direkt på slutrörens styrgallerstift, men ställ ingången på AC, så inte bias drar iväg strålen.

Om det är låg nivå på utsignalen från högtalarlindningen (jämfört med vad som angivits i schemat), fastän det är rimlig inspänning till slutrörens galler, så kan faktiskt utgångstrafon ha ett problem, men det är nog inte det vanligaste felet. Slutrören är OK, antar jag?

Edit: Med vertikalförstärkarna i det kalibrerade läget funkar detta skåp (465) bra för mätning av både likspänning och topp-till-topp AC. Jag har ett likadant och gillar det skarpt!


20 Mar 2022, 14:27
Profile WWW

Joined: 03 Oct 2011, 21:58
Posts: 16
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Hej!
Vet inte om du kollat detta.
Men kolla värdena på R57 och R58.
Alltså motstånden vid fasvändar röret på det lilla kretskortet där rören sitter.

hade exakt samma fel på sonens Rot Rod DeVille.
Det var avbrott i ett av motstånden.

Tydligen inte ovanligt.

Blir just det fel som du beskriver.
Ingen eller svag effekt i slutsteget samt distat ljud.

/ Per


20 Mar 2022, 18:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
captainchaos wrote:
Hej!
Vet inte om du kollat detta.
Men kolla värdena på R57 och R58.
Alltså motstånden vid fasvändar röret på det lilla kretskortet där rören sitter.

hade exakt samma fel på sonens Rot Rod DeVille.
Det var avbrott i ett av motstånden.

Tydligen inte ovanligt.

Blir just det fel som du beskriver.
Ingen eller svag effekt i slutsteget samt distat ljud.

/ Per



Tack för input!

Jag har testat dem, men eftersom du nämnde det så testade jag igen. 100 kOhm visar 98,5 och 82 kOhm visar 80, så de bör vara OK. Skulle vara ifall det finns något intermittent brott i, men då borde det funka ibland. :(

Jag har testat alla komponenter i slutsteget utom tre dioder, D3 -D5. De behöver lödas loss för att kunna ge ett vettigt värde vad jag förstår. Det var ett par motstånd som gav märkliga värden när de satt i kretsen, men när jag lättade på ena benet så var de helt OK. Dessa dioderna är inte sådant som folk påpekar brukar vara dåligt. Men jag kanske ska löda loss dem och testa?

_________________
/Lennart


20 Mar 2022, 18:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:
Proben klarar att ta signal varifrån som helst, inga problem. Nivån 600 V DC lär knappast dyka upp.

När du säger kraftlös får jag tankar om att inte slutsteget styrs ut ordentligt. Jag skulle lägga på en sinusvåg på nån ingång och följa den och notera vilken nivå den har på olika ställen framåt i signalkedjan. Sista mätpunkterna blir ju ingången till fasvändare och slutrörens styrgaller, samt högtalarlindningen.

In till fasvändaren måste det nog ligga på en eller några V. Svinget i signal på slutrörens galler måste rimligen ligga i häradet 20-30 V topp-till-topp och då bör man ju få ut något tiotal W minst. På schemat finns data för vad stärken ska lämna på utgången. Obs att topp-till-topp värde är 2,8 ggr Veff (effektivvärde), om nåt sådant värde är angivet. Du kan mäta direkt på slutrörens styrgallerstift, men ställ ingången på AC, så inte bias drar iväg strålen.

Om det är låg nivå på utsignalen från högtalarlindningen (jämfört med vad som angivits i schemat), fastän det är rimlig inspänning till slutrörens galler, så kan faktiskt utgångstrafon ha ett problem, men det är nog inte det vanligaste felet. Slutrören är OK, antar jag?

Edit: Med vertikalförstärkarna i det kalibrerade läget funkar detta skåp (465) bra för mätning av både likspänning och topp-till-topp AC. Jag har ett likadant och gillar det skarpt!



Tack för info!

Jaha, det var ju kul att du har ett likadant skåp! De kostade tydligen i dagens penningvärde typ 10.000$ en gång i tiden...

Jag testade snabbt utgången från preampen via utgången efter den där Op ampen, då visar skåpet vid fullt pådrag +/- 90till 10%. Och då är det ju frågan hur skalan här räknas. Jag hade då en prob med x1 och testade med, och skalan var på lägsta, 5m som jag misstänker är 5 millivolt?

Det låter dock väldigt lite... ?

_________________
/Lennart


20 Mar 2022, 19:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Vertikalförstärkarna är graderade i Volt/skaldel. Står det "m" på vredet avses milliVolt. Det mittre, röda vredet ska stå med vita strecket uppåt, lampan "Uncal" ska inte lysa. Förstärkarvredets skala står mot ett av två fönster och det är den siffra som står vid lyset som gäller. Tektronix egna 10x prober ställer om förstärkaren (alltså skalindex som lyser) automatiskt, men andra prober kanske inte gör det, då står förstärkarna i 1x läget.

För att göra en enkel mätning föreslår jag att du mäter på slutrörens styrgaller. Vid låga nivåer bör det vara några Volt (t-t) och vid högre pådrag upp till 20-30 V (t-t). Får du inte upp signalen i den punkten är det nåt fel nånstans. Du kan ju mäta bägge styrgallren samtidigt om du har två prober och ställer vertikalförstärkarna lika. Då syns ju om signalen kommer fram korrekt till slutrören. Om inte blir det till att gå punktvis "bakåt"...


20 Mar 2022, 20:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:
Vertikalförstärkarna är graderade i Volt/skaldel. Står det "m" på vredet avses milliVolt. Det mittre, röda vredet ska stå med vita strecket uppåt, lampan "Uncal" ska inte lysa. Förstärkarvredets skala står mot ett av två fönster och det är den siffra som står vid lyset som gäller. Tektronix egna 10x prober ställer om förstärkaren (alltså skalindex som lyser) automatiskt, men andra prober kanske inte gör det, då står förstärkarna i 1x läget.

För att göra en enkel mätning föreslår jag att du mäter på slutrörens styrgaller. Vid låga nivåer bör det vara några Volt (t-t) och vid högre pådrag upp till 20-30 V (t-t). Får du inte upp signalen i den punkten är det nåt fel nånstans. Du kan ju mäta bägge styrgallren samtidigt om du har två prober och ställer vertikalförstärkarna lika. Då syns ju om signalen kommer fram korrekt till slutrören. Om inte blir det till att gå punktvis "bakåt"...



Tackar!

Nu har jag gjort två mätningar, en i TP 23, som är strax före fasvändaren, och en mätning på styrgallret på ena röret.

Signalen var fullt "mättad" från signalkällan, även om jag ökade ingångsvolymen ökade inte utgångssignalen.

Normalkanalen står på full volym vid mätningen, och vad jag förstår går denna direkt på slutsteget. Mastervolymen avser distkanalen. Det händer inget när jag skruvar på den om jag har rent ljud. Då det bara är den första volymen som styr slutsteget i detta läge står förstärkaren med andra ord på fullt skaft!

Vid TP23 fick jag ett utslag på 0,5V-skalan på 50% av detta dvs 0,25V med en x10-prob. Innebär 2,5 V eller 0,25V? Får ursäkta att jag inte har all teoretisk bakgrund här.... :oops:


Bifogar en bild på styrgallermätningen. LÄNKTEXT

Som synes är det förstås ena halvan av signalen, korkat av mig, kom på efteråt att jag skulle justerat signalen till bara ena sidan av centerlinjen. Vad jag kan se förefaller det vara bortåt 60% av vertikalen som svängningen täcker, skalan lyser på 5V.
Skulle innebära att ena halvan är drygt 5 Volt? Och totalt 11-12 V?

Proben är x10, fabrikat Coline . Hur detta ska användas är jag inte säker på, ska det mätta värdet tas x10? Blir ju alldeles för starkt?

Volymen är inte så hög som den borde vara om det är en frisk förstärkare som matas med full signal in från försteget. Ljudet är tjötigt att höra på, men hade det varit OK med två 6L6GC så hade det varit öronbedövande på full volym.

Väldigt tacksam Lampuradio om du kan skingra dimmorna kring min avläsning....

Tackar och bockar!

_________________
/Lennart


20 Mar 2022, 23:15
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Om jag fattar det hela rätt, så använder du en 10x probe. Om det varit en Tektronix-prob, hade det lysande skalindex på Ch1 växlat till det högra fönstret (bakom "50"), men inte med din prob. Det innebär att du måste läsa av skärmen och multiplicera det du ser med 10 (eftersom proben ju mäter på en spänning som är 10x större än den som faktiskt kommer till intagskontakten på skåpet).

Skalan är 5 V per skaldel i vertikal led. Kurvformen är inte konstig på en fasvändarutgång i och för sig, den behöver egentligen inte lämna snygg vågform åt båda hållen, men det finns en konstig sak som jag återkommer till.

Den spänning som proben mäter på, styr ut strålen lite drygt 2,5 skaldelar, vilket alltså mostvarar 5x2,5x10, alltså närmare 125 V topp-till-topp i mätpunkten. Det är inte en orimlig spänning.

Det som är konstigt, är följande:
Skåpet ska visa positiva spänningar med avlänkning uppåt och negativa nedåt. Jag tror att Ch2 kan inverteras, men du kör ju på Ch1. Verifiera att du får den reaktionen genom att mäta ett batteri eller nåt, med ingången på DC och kolla att med proben på + hoppar strålen uppåt.

Kurvformen i den länkade bilden är klippt i överkant (dvs de positivia halveperioderna), medan de negativa halvperioderna är snygg form på. Det som driver strömmen i slutrören är när styrgallren drivs positiva av fasvändaren. Bias håller styrgallren tydligt negativa (kanske minus 15-30 V beroende på rörtyp och inställning). De negativa halvperioderna från fasvändaren gör inte så mycket för uteffekten, för det rör som just drivs negativt kommer i princip att strypas och hela effektbidraget (nästan) kommer från det slutrör som då drivs positivt av fasvändaren. Om bilden på skåpet är riktig, så är de positiva halvperioderna praktiskt taget avklippta och då får man inte mycket ut från slutrören.

Kolla att mätningen är helt korrekt gjord, dvs probens jord till samma jordpunkt som slutrörens katoder, proben på rörsockelns pinne för g1. Kolla båda slutrörens g1. I normala fall bör kurvformen vara snarlik på båda styrgallren.

Om det är så, att det faktiskt är klippning av positiva halvperioder på slutrörens g1, men ingången till fasvändaren visar en fin kurvform, är det nåt galet i själva fasvändaren.

Det här blev lite långrandigt, men det hjäper mig att hitta egna feltänk, när jag skriver. Jag hoppas jag undvek att trassla till det...


21 Mar 2022, 08:47
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:
Om jag fattar det hela rätt, så använder du en 10x probe. Om det varit en Tektronix-prob, hade det lysande skalindex på Ch1 växlat till det högra fönstret (bakom "50"), men inte med din prob. Det innebär att du måste läsa av skärmen och multiplicera det du ser med 10 (eftersom proben ju mäter på en spänning som är 10x större än den som faktiskt kommer till intagskontakten på skåpet).

Skalan är 5 V per skaldel i vertikal led. Kurvformen är inte konstig på en fasvändarutgång i och för sig, den behöver egentligen inte lämna snygg vågform åt båda hållen, men det finns en konstig sak som jag återkommer till.

Den spänning som proben mäter på, styr ut strålen lite drygt 2,5 skaldelar, vilket alltså mostvarar 5x2,5x10, alltså närmare 125 V topp-till-topp i mätpunkten. Det är inte en orimlig spänning.

Det som är konstigt, är följande:
Skåpet ska visa positiva spänningar med avlänkning uppåt och negativa nedåt. Jag tror att Ch2 kan inverteras, men du kör ju på Ch1. Verifiera att du får den reaktionen genom att mäta ett batteri eller nåt, med ingången på DC och kolla att med proben på + hoppar strålen uppåt.

Kurvformen i den länkade bilden är klippt i överkant (dvs de positivia halveperioderna), medan de negativa halvperioderna är snygg form på. Det som driver strömmen i slutrören är när styrgallren drivs positiva av fasvändaren. Bias håller styrgallren tydligt negativa (kanske minus 15-30 V beroende på rörtyp och inställning). De negativa halvperioderna från fasvändaren gör inte så mycket för uteffekten, för det rör som just drivs negativt kommer i princip att strypas och hela effektbidraget (nästan) kommer från det slutrör som då drivs positivt av fasvändaren. Om bilden på skåpet är riktig, så är de positiva halvperioderna praktiskt taget avklippta och då får man inte mycket ut från slutrören.

Kolla att mätningen är helt korrekt gjord, dvs probens jord till samma jordpunkt som slutrörens katoder, proben på rörsockelns pinne för g1. Kolla båda slutrörens g1. I normala fall bör kurvformen vara snarlik på båda styrgallren.

Om det är så, att det faktiskt är klippning av positiva halvperioder på slutrörens g1, men ingången till fasvändaren visar en fin kurvform, är det nåt galet i själva fasvändaren.

Det här blev lite långrandigt, men det hjäper mig att hitta egna feltänk, när jag skriver. Jag hoppas jag undvek att trassla till det...



Tusen tack!

Nejdå, jag tror jag förstår vad du menar. Ok, så fick jag lära mig skalan på vertikalen också. Bra, tack!

Testade polariteten, med plus på proben gör linjen ett litet skutt uppåt. Omvänd polaritet nedåt, så där ser det OK ut.

Gjorde om testet, mätte på båda rören. Provade att dra upp/ner volymen, när jag sänkte blev vågformen jämn, helt OK.

Provade också att sänka insignalen något från ljudkortet med sinussignalen, även det gjorde kurvan jämnare. Dvs signalstyrkan ger "tillplattning" så att säga.

Jag hade volymen på normalkanalen strax över mitten när signalkurvan började platta till sig som på bilden.

På det andra röret plattades kurvan t.o.m. till i båda ändar när jag drog på lite mer.

Om det hade varit ett fel i fasvändaren hade den inte alls klarat av att reproducera sinuskurvor misstänker jag, oavsett volym? Eller kan det vara något halvdåligt anodmotstånd till fasvändaren, som mäter rätt vid låga mätströmmar men inte när det är riktig signal på?

Eller så kan det förstås vara OTn...

Rören är kollade och bytta och Bias ställd som jag nämnt tidigare.

_________________
/Lennart


21 Mar 2022, 22:29
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Det här var lurigt, tycker jag. Jag kan ju inte denna speciella konstruktion, men, som de flesta bygger den på standardlösningar, så helt obegriplig är den ju inte.

Fasvändaren måste kunna ge en tillräckligt hög utspänning för att driva slutrörens styrgaller från biasläget (vad det nu är för bias i denna) upp mot nästan 0 Volt, dvs den positiva halvperioden behöver vara i den storleksordningen. Är fasvändaren rätt injusterad, kommer utspänningarna i båda utgångarna normalt sett att vara "snygg sinus", men det är inte katastrof om de negativa halvperioderna trycks ihop något. "Klippning" ska inte förekomma.

Det du kan göra är att kolla drivspänningarna på fasvändaren, dvs att katoden (-erna) ligger rimligt till, att gallren ligger på jordpotential, att bägge anoderna ligger på nån vettig plusspänning. Mätning med DM44 borde funka fint, men du kan mäta DC med själva skåpet också, då blir noggrannheten inte lika bra. Sätter du vertikalförstärkarna på DC och 5 V per skaldel (vilket ju blir 50 V per skaldel med dina 10x prober), så har du ju möjlighet att mäta ett par hundra V. Man kan ju lägga strålen i underkant eller överkant innan man mäter, så får man ju hela skärmen att mäta med. Tro inte man ska försöka mäta mer än 400 V, eller vad proben och ingången nu klarar av.


22 Mar 2022, 08:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 435
Location: Mönsterås
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Enligt mig så kolla OT:n låter väldigt like en 2203:a jag hade inne en gång.
Hade jädras go dist men på en max volym som på lagom "hemma volym".

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Mar 2022, 08:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Tack båda för input!!!

Hm, jag funderar på att jag borde mäta upp signalen som jag skickar in, jämfört med vad en gitarr ger. Som det är nu så testade jag på ett "ungefär" när jag satte nivån in i stärkaren från ljudkortet.

Som sagt, det var en snygg och prydlig kurva från PI´n med lägre signal.

Sedan, som Owe säger, det är en mjuk och fin distorsion på bra hemmanivå, så att OTn bör nog kollas.

Får väl googla bästa sätt att mäta upp OTn på.... 8)

_________________
/Lennart


22 Mar 2022, 09:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Efter att ha rotat runt bland diverse filmer och trådar på nätet mätte jag upp resistansen i OTn.

Ena sidan av primären är 72 ohm, andra sidan 104 ohm. Dvs inte särskilt balanserat. Mätte för avbrott, det var en del värden som vandrade våldsamt upp och ner. DMMen som sitter på skåpet, DM 44 klarar att mäta upp till 20 MOhm man kan ju faktiskt se hela motståndet i kretsen eller vad man ska kalla det.

Till slut kollade jag upp en sak på schemat, och där står ju bredvid slutstegsschemat hur en utgångstest ska gå till.

1 kHz a´286 mV in på slutstegets ingång ska ge 21V in i en 8 Ohms last. Högtalaren är på 8 ohm, vet inte om det duger som indikation, en högtalare är ju inte så linjär över frekvenserna, men nu gäller det ju bara 1 kHz?

Resultatet är intressant av flera skäl, dels är det inte alls i närheten av några 21 V, mer typ 1,3 V. Dessutom är sinuskurvan inte längre någon sinuskurva, utan förvrängd!


LÄNKTEXT

Vet inte om ni får upp en fungerande bild, vi borde ta ett tag och försöka få till en vettig bildhantering på forumet...


Edit; Har just beställt en ny Hammond-trafo som ska vara direkt ersättare.

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 22 Mar 2022, 23:06, edited 1 time in total.



22 Mar 2022, 22:20
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Enkelt sätt att göra grundmätning på en trafo:

Mät att alla lindningar är hela, dvs har en likströmsbana med nån resistans som "verkar vettig", dvs runt hundra eller nåt för en anodlindning, max 5 för en högtalarlindning. Mycket grovt bedömt!

Mät att lindningarna (prim-sek) sinsemellan INTE har kontakt, helst med en megger (som mäter vid hög spänning, typ 500 V), men i brist därpå en vanlig multimeter.

Mät att ingen lindning har kontakt med stommen/kärnan (se ovan).

Koppla glödström (AC 6,3 V) till högtalarlindningen, mät spänningen över anodlindningen/-arna. (alltså gör bara detta om allt innan är OK)

Anodlindningen ska ha lika spänning mellan resp. ändar och mittpunkt. Att DC-resistansen skiljer kan bero på att en lindning sitter utanpå den andra och därmed får längre tråd för samma varvantal. Spänningen ska dock inte skilja mellan de två ändpunkterna och mittpunkten. Obs det kan bli höga spänningar.

Spänningsomsättningen är lika med varvtalsomsättningen. Impedansomsättningen är kvadraten på varvtalsomsättningen.


22 Mar 2022, 22:54
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:
Enkelt sätt att göra grundmätning på en trafo:

Mät att alla lindningar är hela, dvs har en likströmsbana med nån resistans som "verkar vettig", dvs runt hundra eller nåt för en anodlindning, max 5 för en högtalarlindning. Mycket grovt bedömt!

Mät att lindningarna (prim-sek) sinsemellan INTE har kontakt, helst med en megger (som mäter vid hög spänning, typ 500 V), men i brist därpå en vanlig multimeter.

Mät att ingen lindning har kontakt med stommen/kärnan (se ovan).

Koppla glödström (AC 6,3 V) till högtalarlindningen, mät spänningen över anodlindningen/-arna. (alltså gör bara detta om allt innan är OK)

Anodlindningen ska ha lika spänning mellan resp. ändar och mittpunkt. Att DC-resistansen skiljer kan bero på att en lindning sitter utanpå den andra och därmed får längre tråd för samma varvantal. Spänningen ska dock inte skilja mellan de två ändpunkterna och mittpunkten. Obs det kan bli höga spänningar.

Spänningsomsättningen är lika med varvtalsomsättningen. Impedansomsättningen är kvadraten på varvtalsomsättningen.



Tack för info Lampuradio!

Nu såg jag detta inlägg lite för sent, jag hann redan beställa en trafo. Går säkert iofs att stoppa om det inte är något fel.

Jag gjorde diverse mätningar, dock med trafon kvar i förstärkaren men med slutrör och fasvändarrör uttagna. Detta enligt en instruktion jag läste. Det var en del "flaxiga" värden där DM inte kom till ro så att säga.

Vet inte om du kan få upp bilden som jag länkade till? Det är på skåpet när jag matar slutsteget med en sinuston, som inte alls är en sinuston på högtalarutgången.

Mätningen är gjord med en Tektronixprob som är 1x.

_________________
/Lennart


22 Mar 2022, 23:15
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Nja, nån bild ser jag inte den här gången, bara några rader med HTML-kod.

Ska man mäta på trafon, är det nog bäst att löda loss alla anslutningar, annars är det lätt hänt att nånting ovidkommande lägger sig i... B+ tappen via filtret mot jord, högtalarlindningen kanske har nån motkopplingsslinga etc.


22 Mar 2022, 23:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
OK, här kommer en bild som bör funka. Jag tänker låta bilden ligga uppe någon dag eller två sedan tar jag bort den av säkerhetsskäl. Hoppas det är OK.

Det tar ett par sekunder att ladda upp bilden märkte jag, trots att jag förminskat den, så vänta lite.


Bilden ligger synlig fyra inlägg upp via annan länkning. Visar en "taggig" sinuskurva.


Mätningen är mellan ena högtalarledningen, sekundären, och jord. Proben en 1x Tektronix.

Det är fotot som gör att skärpan på skåpet ser ojämn ut, i verkligheten är det jämn signalstyrka.


Jag vet ju att insignalen till rören är OK, det har jag ju mätt, och ut efter OT kommer detta, ser ju inte friskt ut??? :shock:

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 30 Mar 2022, 12:03, edited 1 time in total.



23 Mar 2022, 11:34
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Den bilden syntes ju fint.

Om du har snygg insignal på styrgallren till slutrören och samtidigt får ut detta, så är det nog nåt knas med slutrör(en) eller OT.

Det är lite synd, att slutsteget inte medger mätning av anodström per rör. Om de inte är matchade (och kollade att de matchar...), kan man ha en obalans i viloströmmen som gör att det blir dålig form på utsignalen. Beroende på ambitionsnivå kan man ju sätta in ett 1Ω motstånd på vardera katoden så man kan se vad som pågår.

Men bortsett från detta med rören, så är det i mina ögon inte galet att tänka sig att trafon har fått nåt fel, kortslutning mellan varv eller nåt. Om du har möjlighet så mät upp den med spänningar, endast en sådan mätning visar om lindningarna är OK, resistansmätning ger inte hela bilden.


23 Mar 2022, 11:52
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:
Den bilden syntes ju fint.

Om du har snygg insignal på styrgallren till slutrören och samtidigt får ut detta, så är det nog nåt knas med slutrör(en) eller OT.

Det är lite synd, att slutsteget inte medger mätning av anodström per rör. Om de inte är matchade (och kollade att de matchar...), kan man ha en obalans i viloströmmen som gör att det blir dålig form på utsignalen. Beroende på ambitionsnivå kan man ju sätta in ett 1Ω motstånd på vardera katoden så man kan se vad som pågår.

Men bortsett från detta med rören, så är det i mina ögon inte galet att tänka sig att trafon har fått nåt fel, kortslutning mellan varv eller nåt. Om du har möjlighet så mät upp den med spänningar, endast en sådan mätning visar om lindningarna är OK, resistansmätning ger inte hela bilden.



Tack för synpunkterna!

Det är provat med två olika uppsättningar slutrör. och resultatet är detsamma. Så det är det nog inte. Känns som att det är OTn som återstår helt enkelt.

Jag skulle kunna sätta alla fyra rören i min Dual Showman, där jag har just den mätmöjligheten som du säger per rör... Hm. Intressant info om inte annat vad gäller matchning.

_________________
/Lennart


23 Mar 2022, 12:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7450
Location: Uddevalla
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:

Det är lite synd, att slutsteget inte medger mätning av anodström per rör.
Det är ju inte svårare än att köra ohms lag på trafons primär för att få fram ström per rör.

_________________
Johan Hansson


23 Mar 2022, 15:19
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1273
Location: Vallentuna
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Tubis wrote:
lampuradio wrote:

Det är lite synd, att slutsteget inte medger mätning av anodström per rör.
Det är ju inte svårare än att köra ohms lag på trafons primär för att få fram ström per rör.

Helt rätt, såklart! Med resistansen i primärlindningarna fastställd finns ju den möjligheten.


23 Mar 2022, 22:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
lampuradio wrote:

Lampu; Det är lite synd, att slutsteget inte medger mätning av anodström per rör.

Tubis; Det är ju inte svårare än att köra ohms lag på trafons primär för att få fram ström per rör.

Lampu; Helt rätt, såklart! Med resistansen i primärlindningarna fastställd finns ju den möjligheten.



Såsom varande elektroniktekniskt lågutbildad så blir jag fundersam hur ni får ut strömmen per rör av data på hela trafon utan att mäta per rör??? Spännande!

_________________
/Lennart


24 Mar 2022, 10:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7450
Location: Uddevalla
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Custom Sam wrote:

Såsom varande elektroniktekniskt lågutbildad så blir jag fundersam hur ni får ut strömmen per rör av data på hela trafon utan att mäta per rör??? Spännande!

Du mäter alltså respektive sidas resistans på utgångstrafons primär. Sen mäter spänningsfallet över dito i drift. Sen ohms lag.

_________________
Johan Hansson


24 Mar 2022, 11:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2162
Location: Tjörn
Post Re: Kraftlös och distig Fender Hotrod deluxe III
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:

Såsom varande elektroniktekniskt lågutbildad så blir jag fundersam hur ni får ut strömmen per rör av data på hela trafon utan att mäta per rör??? Spännande!

Du mäter alltså respektive sidas resistans på utgångstrafons primär. Sen mäter spänningsfallet över dito i drift. Sen ohms lag.



Ja just det, det är ju bara två rör i denna, och en sida av trafon per rör... Får tänka lite mer kring hur jag mäter spänningsfallet bara. :oops: :roll: :shock:

Kan konstateras att ett oscilloskop är väldigt användbart!

_________________
/Lennart


24 Mar 2022, 11:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.